1

Jämfört med efterföljaren som kom hösten 1960 är VWs 30 hästars motor en ganska dålig grund för trimning. Redan under mitten av 60-talet hade den passerat bäst-före datumet som trimobjekt. Trots det har intresset att trimma dessa ökat under de senaste åren. Kanske är det just den extra utmaningen som lockar?

Hur som helst tänkte jag här starta en tråd för de mer extrema trimförsöken. Fyll gärna på med mer!

Först ut: Whitey Worsam som utvecklat en metod att få till 356 lyftare i ett 30 hp block. De små lyftarna är nämligen en begränsande faktor i 25/30-hästarna om man vill ha vassare kam och/eller varva mer. Dessutom är lyftarna vinklade mot kammen med asymmetrisk slipning av lyftarna för att få till lika lyft på höger och vänster sida. Ingen bra grund för trimning. Men, i Facebook länken nedan finns en lösning:

https://www.facebook.com/groups/36hpvw. … 216999777/

2

https://www.facebook.com/darrell.vitton … 6873602429

...och här, 218 hästar ur ett 25 hästars block från 1950. Visserligen med turbo, men ändå...

För er som kan er historia så torde byggherren Darrell Vittone vara bekant.

3

Tja för oss utan ansiktsboka e detta trist.... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Hmmm, trodde man kunde se offentliga grejer utan inloggning... Skall försöka fixa riktiga bilder när jag får tid.

5

Härligt.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Haha
Lite roligt sitter just och ritar på väldigt likande delar för att byta ut lyftarna..... Då borde det funka alltså ICQ/ab

Nytt mob nr...

7

Om man är sugen läsa om Darrell Vittone motor bygge finns det på HOT VWs gammla nr (2014)
Kan finnas på deras H sida
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

iooor_21 skrev:

Haha
Lite roligt sitter just och ritar på väldigt likande delar för att byta ut lyftarna..... Då borde det funka alltså ICQ/ab

Tänkte på dina planer när jag såg grejerna  ICQ/ab

9

151 mph, nytt världsrekord för bil med 30 hp baserad motor (Darrells turboladdade som nämns ovan)

http://forumbilder.se/F9H1K/skarmavbild-2016-04-10-kl-12-04-04.png?width=450

10

TobiasL skrev:

151 mph, nytt världsrekord för bil med 30 hp baserad motor (Darrells turboladdade som nämns ovan)

http://forumbilder.se/F9H1K/skarmavbild-2016-04-10-kl-12-04-04.png?width=450

Är Ghian före -60 den luftkylda VW som har lägst luftmotstånd?
Den ser ut att släppa luften bak bättre än en bubbla.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Mogge skrev:

Är Ghian före -60 den luftkylda VW som har lägst luftmotstånd?
Den ser ut att släppa luften bak bättre än en bubbla.

Om det är skillnad på pre-60 Ghia och post-60 Ghia vet jag inte. Dock så är det riktigt att Ghian har lägre luftmotstånd än bubblan. Har för mig att Darrell åkte med samma motor i en bubbla och i en Ghia och att det skiljde en hel del i hastighet. Kanske någon har siffrorna?

12

Läste på fb att motorn var bromsad till 265 hästar... ICQ/ab

13

Vad är max effekt utan överladdning av 30PS motor?