1

Alla vet ju att lyxbussarna är riktigt eftertraktade,men dom är väl ändå inte dom mest ovanliga BD-bussarna?
Undrar vilken av dessa bussar här nedan som är minst vanligt förekommande?
Type 21A. (Panel-den utan bakruta)
Type 24G. (Även 24H?) (Lyxbuss)
Type 25A. (Även 24A?) (Standard med soltak)
Type 26A. (Pickup)
Type 27A. (Ambulans)

Undrar även vad det är för skillnad på 22A och 23A?
Vad skiljer egentligen en standard från en kombi?
Hade taxi-bussar någon speciell benämning?

Rätta mig gärna om ni ser något fel här ovan,samt fyll på om jag missat någon trevlig modell.  ICQ/ab

2

22 är kleinbus (standard) och 23 är Kombi.
En klein är klädd och isolerad som en lyxbuss medans en kombi är mer som en skåpvagn fast med fönster samt möjlighet att sätta i soffor bak. Ingen som helst klädsel/isolering där bak.

Varken 21, 22 och 23 hade bakruta det första produktionsåret mars-50 till chassienummer 20-012342 den 20e april-51.

Grotta ner dig ordentligt på www.barndoor.dk där finns det mesta men inte allt.
Du kan väl "inventera" den sidan och räkna sorter och sedan presentera det här?

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

3

Bra att få lära sig vad som skiljer 22 och 23. Till utseendet utvändigt är det ju ingen skillnad på dom.
Själv drömmer jag om en skåp-modell utan bakruta från det första produktionsåret,var därför jag hade fundering angående panelen och hur ovanliga just dom är.  ICQ/ab

Har kikat en del på barndoor.dk, riktigt intressant ställe där man nog kan lära sig en hel
massa!
Om jag själv ska gissa om vilken modell som är ovanligast så skulle jag säga att på första plats hamnar 24A och 25A med soltak,sen panelen utan bakruta och efter det lyxbussen.

4

Såg att det finns en Westfalia Barndoor också,antar att den nog ligger i toppen.

5

Pick-up med släta lämmar ligger bra till för att vara kvar i minst antal.
Tillverkades under åren 1952 och 1953.

Annars så har vi ju BINZ-dubbelhytterna, eller varför inte en tidig (1959) VW-Werk tillverkad dubbelhytt avsedd för den svenska marknaden (med självmordsdörr vänster bak...)

//Roger i Sala

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

6

KdF Kundendienst-Berater skrev:

eller varför inte en tidig (1959) VW-Werk tillverkad dubbelhytt avsedd för den svenska marknaden (med självmordsdörr vänster bak...)

//Roger i Sala

Hemma hos mej står en DH med självmordsdörr vänster bak.  ICQ/ag  Var det inte så på de "senare" årsmodellerna? Diskuteras vilt om hur tidig den är. (Dock inte min)

Och kolla här! En panel som inte ska ha den där fula bakrutan!  ICQ/ag
http://img386.imageshack.us/img386/8722/bd2maskerad8607698.jpg

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

7

grop skrev:
KdF Kundendienst-Berater skrev:

eller varför inte en tidig (1959) VW-Werk tillverkad dubbelhytt avsedd för den svenska marknaden (med självmordsdörr vänster bak...)

//Roger i Sala

Hemma hos mej står en DH med självmordsdörr vänster bak.  ICQ/ag  Var det inte så på de "senare" årsmodellerna? Diskuteras vilt om hur tidig den är. (Dock inte min)

Och kolla här! En panel som inte ska ha den där fula bakrutan!  ICQ/ag
http://img386.imageshack.us/img386/8722/bd2maskerad8607698.jpg

Har den kommit hem än?

Bengt i Sala

8

Näpp. Hä gå lixom i tjära. Har inte ens lyckats ta hem den bd som är "lätt" att få hem.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

9

Apropå doka med självmordsdörr vänster bak!!

Mitt VW-minne har svikit mej ännu en gång :-(!!

Att ha en dubbelhytt med självmordsdörr vänster bak är helt normalt för splittar, dvs om man har dörren bak på vänster sida...

De doka som jag ägt i en svunnen forntid var av bägge sorterna;

En -65 med vänstermonterad självmordsdörr
En -66 med högermonterad (normal)dörr

Tack Bengt i Sala för din utmärkta VW-lektion i kväll (intill en DOKA med just självmordsdörr vänster bak, dock ej någon av ovan uppräknade...)

mvh

Roger i Sala med KdF "Krankheit durch Freude"

10

Tack själv! Det är ju du som lärt mig allt jag kan  ICQ/ab
Jag kommer snart ikapp och glömmer allt du lärt mig också, så oroa dig inte  Default/lol

Ja det var trevligt att komma i bekantskap med en så tidig dubbelhytt, en hel del unika lösningar på den med...

Bengt i Sala

11

Grop: skal jag komme hjälpe med bergning ICQ/ab

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

12

Gällande denna fråga säger jag taxi. Dessa är ofantligt ovanliga, men gick att köpa utan specialbeställning. Annars är ju vweteranernas flygspanarbuss one of a kind...  ICQ/ab

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

13

http://www.holygrailgarage.com/1954_Bar … roof_.html

Denna kanske?

Mums för övrigt!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!