1

Det första jag gjorde när jag fick hem mitt Typ3 objekt för två år sedan var att sänka två hack fram.
Nu skall den änterligen in på besiktning och jag flyttade tillbaks ett hack men såg först nu att den ligger nästan emot på genomslags gummina ändå, hur gör ni vid besiktning?

Vad säger dom om man kapar bort genomslagsgummina helt ?

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2

Jag har sänkt min Variant 1 hack fram, men jag har en bra bit kvar till genomslagsgummit. Har tänkt sänka 1 hack till.
Skiljer det mycket från bil till bil på höjden?

Inget svar på din fråga, men besiktningen vill ju ha lite fjädringsväg, beroende på vad besiktningsmannen tycker. Men visst finns det nåt minimimått på fjädringsvägen?
Det där med gummit vore ju intressant att veta.

Typ 3 Variant -65

3 Senaste redigerad av HenrikL (2011-07-17 21:10:41)

Kolla bilden på min Notch i min signatur. Med den sänkningen kan man flytta de små övre genomslagsgummina och sätta dem nederst i stället. Sänking + fjädringsväg + genomslagsgummi och ser helt original ut för besiktningen.

4

http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/264040_10150305739538653_653263652_9142633_4456773_n.jpg

Ska besikta min nästa måndag. Har tänkt försöka dra dit ett par stötdämpare fram på den innan och höja lita bak.
Tidigare ägaren besiktigade den som den ser ut ungefär och för honom gick den igenom.
Han trodde inte jag behövde höja, vad tror ni? Det är väl självklart olika med vem besiktningsmannen är.

Annars, är det någon som har ett par fungerande besiktningsstötdämpare att sälja? Känns som jag helst vill dit med dom.
Iaf, det är en 59a med gruben framvagn utifall någon har något liggandes som vill sälja..

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

5

Hmm, din ser ju lägre ut än min...

Dom övre gummina är borta redan så det går ju bort, är dom nedre gängade eller limmade förresten?

Får nog hitta på nåt, kanske biltema har några små gummin som går att använda.

HenrikL skrev:

Kolla bilden på min Notch i min signatur. Med den sänkningen kan man flytta de små övre genomslagsgummina och sätta dem nederst i stället. Sänking + fjädringsväg + genomslagsgummi och ser helt original ut för besiktningen.

6

Kommer man få se din pärla på Onsdag kanske ?

Vet ej om den länken funkar men så ser min ut nu.

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- … 2672_n.jpg

Intekungen skrev:

Hmm, din ser ju lägre ut än min...

Dom övre gummina är borta redan så det går ju bort, är dom nedre gängade eller limmade förresten?

Får nog hitta på nåt, kanske biltema har några små gummin som går att använda.

HenrikL skrev:

7

Intekungen skrev:

Både de övre och de nedre gummina sitter på små "svampar" av plåt. De övre brukar rosta bort ibland. Gummina är inte limmade eller gängade, utan bara påkrängda.

8

Jag har ca4-4,5 cm upp till framvagnsstommen på min notch o körde in så till besiktningen.
Den e så låg att den inte gick över kantenm på bromsprovaren så den låg med framvagnen på kanterna till bromsprovaren , men han kunde ändå göra bromsprov o den gick igenom så på besiktningen!  ICQ/ab

9

jensa i fläktfolket skrev:

Jag har ca4-4,5 cm upp till framvagnsstommen på min notch o körde in så till besiktningen.
Den e så låg att den inte gick över kantenm på bromsprovaren så den låg med framvagnen på kanterna till bromsprovaren , men han kunde ändå göra bromsprov o den gick igenom så på besiktningen!  ICQ/ab

Ja den gick igenom utan problem med 1 hack i alla fall, tog bort de nedre gummina och ersatte dom med en bit slang på knorten så det finns lite skydd vid genomslag.