Inte alls illa för en butiksråtta som dig!! 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Inte alls illa för en butiksråtta som dig!! 
jamen, nu får du ju (snälla) visa exakt hur du gjorde...
Blev ju KANON!!!!
Tackar tackar
Nu är plåten tillklippt och anpassad för att fällas in, men innan så ska jag göra en till andra sidan också.
Och med det så ska jag försöka fixa en bildserie hur jag gjort steg för steg.
Lite halvlamt med inspirationen just nu, men det släpper kanske.... 
Snyggt jobbat!

Ser ju ut som att det blev riktigt bra! Det där med inspirationen känner jag igen, nu vore det roligare med sommar 
Blir ju jäkligt bra det där 
Ser fram emot en "Rillkurs"
Nån sommar vill jag inte ha ännu ! tiden går för fort man hinner ju inte med det man planerat. 
Sommaren kräver jag att den väntar på mig....
nä ut och jobba nu, så vi får se rillskolan 
Tänk att det bidde 2st tillslut 
e detta den sooooopsluta pickisen som stod hos dig ???
![]()
Hatten av som vanligt
Hehe...Japp Kenny, den är det 
Jahaja….som utlovat så ska jag försöka berätta hur jag gjorde för att få till Rillorna till mellanväggen/hjulhuset.
Nu är ju mitt sätt på inga vis rätt sätt att göra detta, men målet var ju att skapa dessa med vad som fanns till hands just nu och här och med de knapphändiga kunskaper jag har i plåtberedning.
Men som tur är så lär man sig ju så länge man lever, även av misstagen.
Här på första samlingsbilden så ser vi de grejer som jag använde.
De flesta plåtbitarna kommer från Stefans ”skrothög/bra å ha bitar”
Viss bearbetning har ju givetvis förekommit, men inget som inte gått att göra med vinkelslip, borrmaskin, gängtapp mm mm. Och givetvis en tillräckligt stor och tjock plåtplatta att hålla sig på.

För er som kommer ihåg att jag bankade några rill-avslut till lådhelvetet för några månader sedan? Så var det någonstans där jag kom på att jag önskade att de underliggande plåtremsorna som inte låg helt still när man bankade med lillsläggan behövde skruvas fast direkt i plåtskivan.
Detta löstes galant med att försänka några koniska skruvar samt gänga direkt i den 10mm tjocka plåtskivan. Så nu var ju dessa plåtar fast förankrade utan att jag behöver oroa mig för att de flyttar sig en smula i sidled.

Mellan dessa fastskruvade plåtar så hade jag slipat till ett par lämpliga ”avslut” med 2 olika ändor, för att kunna välja om det ska vara runda eller spetsiga avslut.
Som den observante kanske ser så har dessa även begåvats med fastsättning medelst skruv då det fanns en risk att de kunde vandra lite i sidled när släggan fick gå för högtryck.


Själva ”bankelimojjgrejen” som ska se till att plåten formar sig efter de fastskruvade bitarna är ett under av återanvända ”bra å ha” bitar.
Konstaterade efter de taffliga försöken för några månader sedan att det vore toppen med ett handtag istället för en sönderslagna fingrar…
Av en händelse så hade jag inte slängt den sönderrostade växelstången från ”Binzen” så det fick bli ett bra handtag som svetsades fast på ett litet vinkeljärn som i sin tur fått ett par bultar fastsvetsade för att i sin tur kunna hålla fast den formdrivande plåten.
Den tjocka plåten är även den vändbar så jag kan välja om jag vill ha runda eller spetsiga avslut på rillorna.
För att se till att man håller sig hyffsat i mitten av rillan när man bankar som värst så tejpade jag fast ett par träbitar för att centrera det så gott det går.

Med hjälp av pappmallen som syns på första bilden så är det dags att fixa lite hjälplinjer för att få rillorna där de ska vara, och här kan man se tydligt att det är viktigt att mäta sju gånger å dubbelkolla trettielva gånger samt hålla extra koll på vilken sida av linjalen man ritar…..och inte att förglömma…vilken sida av strecket man mätte emot…hehe

När man är nöjd med sina hjälpstreck så är det dags att placera plåten över arbetsområdet, och även här är det på sin plats att trippelkolla att man dubbelkollade riktigt förra gången.
Som överliggare så använde jag 25x25mm fyrkantsrör som med hjälp av några tvingar hjälper plåten att hålla sig på plats, hade även ett par mindre bitar vid rillavsluten som förhoppningsvis håller ner plåten litegrann så den inte reser sig så mycket.
Detta kanske inte är det optimala fasthållningssättet? Men var det garaget hade att erbjuda just nu.

Och när man är nöjd med placeringen och dragit tvingarna så det smakar blod i käften så är det dags att dra igång den manuella Pullmaxen å banka tills plåten börjar säga ”pling pling” istället för ”tjochtjoch” vilket är ljudet som blir när rillan nått botten av diket.
Som ni även ser så är det hemgjorda multiverktyget utrustat med en rejäl slagyta så att det går att banka över hela dess längd.

Nu när den första rillan är på plats så är det lite bra att kolla hur mycket fel måttet blivit mellan de tidigare ritade strecken, men som tur var så behövdes det inga korrigeringar.

Så då är det bara att göra om proceduren med att spänna fast plåten ordentligt och sätta igång med rilla nr2.

Nu när det är 2 rillor som slagits på plats så har ju plåten givetvis slagit sig/ blivit jävligt krokig på ren svenska….
Men det löste sig ganska enkelt med att ställa sig en liten stund vid krymp å sträck maskinen som av en händelse stod i ett hörn. Och eftersom jag hade sån tur att Tomas var på plats så fick han äran att sköta om presshandtaget medans jag höll i plåten.
Efter renklippning och lite falsning av någon kant så har ni ju redan sett resultatet i det förra inlägget. (edit..såg nu att falsningarna inte var gjord på den bilden…)
Nu påminner jag er igen att detta inte på någe vis är nåt ”såhäär skaare vaa” utan mer en lösning som funkade hyffsat med de grejer som fanns till hands just nu.
Självklart att det kommer spinnas vidare med andra lösningar/idéer hur rillor bäst görs.
Finns lite funderingar vad man kan göra med 300 ton och ett gäng stadiga balkar….hmm hmm…
Och även min stora tjocka plåt som använder till att hålla allt på plats kommer förmodligen att extrautrustas med några fler finesser, i alla fall kan man ju drömma om det.
Hoppas att ni inte tröttnade på detta lite längre inlägg än vanligt? Men nu kanske det dröjer ett tag innan nästa uppdatering istället som lite plåster på såren.
Perfekt morgonläsning ! 
Du är klurig du 
Thanks 
Härligt Bengt!
Tackar för det inlägget 
Ännu mera Morgon-TV,mums.. 
Vacket Bengt, klurighet och sunt förnuft löser det mesta 
Var är Gilla Knappen :-)
Jag blev rysligt glad för denna instruktiva bildserie/Beskrivning, då jag ju skall göra ett framgolv till min buss som blir dels bay, dels splitt dels special..
Att rulla det vore jobbigt att använda slät plåt otänkbart..
Så... En 10mm stålplåt där hemma kan känna sig utvald 
Hur tjock är plåren.. Och är det någon vanlig handelskvalitet?
Tack tack!! Inte alla trött 
Jag blev rysligt glad för denna instruktiva bildserie/Beskrivning, då jag ju skall göra ett framgolv till min buss som blir dels bay, dels splitt dels special..
Att rulla det vore jobbigt att använda slät plåt otänkbart..
Så... En 10mm stålplåt där hemma kan känna sig utvaldHur tjock är plåren.. Och är det någon vanlig handelskvalitet?
1mm "rostskyddad" vanlig plåt, så inge märkvärdigt alls 
snyggt jobb och mycket informativt
Jag älskar att se hur andra löser sina plåtproblem.
Tack alla för de fina hyllningarna
Som nämndes så dröjer det nog ett tag innan nästa uppdatering, händer inte så mycke just nu, plockas mest med lite smått skit samt att polarn behöver också lite hjälp med sin Chevrolet innan säsongen börjar 
Nu for jag ju med liiite osanning
Blev ju nån svetsloppa sist faktiskt
och även en smula slipövningar som vanligt
Men fanken vad det är tunn plåt i mellanväggarna!! 0.7-0.8mm....åsså lite rost på det
Blidde lätt lite större hål än beräknat.
men till slut så satt den där tillsammans med stolpen, fanken va skönt!
En lite kul detalj på stolpen är att det syns hur karosserifirman verkligen gått loss med skärbrännaren när dom skulle kapa bort flakbäddsbalken, lite kul att det gick att ha den delen orörd faktiskt 
Hand om byggd då, och hand renoverad nu..
Fast troligen.... har du mycket bättre koll på bitarna nu..
vet du om det byggdes flera dylika bilar av den firman???
Haha, ja så kan man ju säga
Har tyvärr inte hittat så mycket information om Forrsell & Lindkvist
Nån likbil som Dag Hammarskjöld kördes i vid begravningen och andra ombyggnationer till lätta lastbilar/kylbilar samt att dom tydligen byggt en buss, men det vart för mycke för dom så det blev bara en, men ingen information om varken denna vagn eller om det blev fler?
Annat som dom gjorde var "Fyris-skridskon" och "Fyris-klubban" så där kan man i alla fall få en humm om hur en eventuell "tillverkar skylt" kan ha sett ut...
Skulle vara ruskigt trevligt om den saknade skylten kom tillbaks
Trodde att jag hade kol på den saknade skylten ett tag, men det visade sig att den skylten som visserligen hade plockats ur innanmätet på "Binzen" tillhört en spiklåda av märket "Siverts".
Blev ju lite antiklimax förstås, men eftersom det helt uppenbart har varit någon form av skylt med "Forrsell & Lindkvist" och det figurerat bild på den på "Meanbugs-tidem" så måste den finnas någonstans??
Sidor Föregående 1 … 10 11 12 13 14 … 58 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » En Svensk Dubbelhytt 1958 den sk "Svenska Binzen"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.