Vill byta från min bils bultmönster 5/205 till 4/130.
Någon som har grejor till det liggandes?
http://www.classicvw.se/falgadapter-5-b … ts_id/1029
Spacers/Adaptrar
Finns nya på länken där om ingen har begagnade.
Beroende på vad det är för bil så finns det olika lösningar,
Ali G
Har kollat på adapters men de är inte godkända egentligen. Vill besiktningsmannen slå ner på det så ligger det i hans fulla rätt.
Det är en -67:a jag har. Oturligt nog en tidig 
Du får ha besiktningfälgar som är 5/205.
Enligt Bultmönster.nu så får du ha bilbesiktningfälgar som är 5/205, precis som kroffe skrev. Sen kan du alltid hosta fram en 5hundring o försöka få det att pasera om du kör med en ique godkänd adapter.
Fram kan du dock ha bromstrummor som är 4/130. Bak vettefan om det går dock.. byter man från 4/130 byter man trummor och använder brickor bak för att flytta ut trumman från axeln någon millimeter. Samt en tjockare bricka utanför trumman för att kunna komma rätt med kronmuttern. Bör väl gå att byta axlarna till de som anpassade för 4/130. Jag har axlar om det är något du skulle vilja prova.
På en -67 kan man montera både skivbromsar eller trummor fram med 4/130 och bak går det att byta trummor med lite fix.
Ali G
Är detta en operation som kräver en rånad bank och tillgång till en mindre industri?
Hade helst hittat en donatorbil och snott det jag behöver 
10 2016-01-15 15:08:46 Senaste redigerad av Svwerker (2016-01-15 15:17:30)
Fram skaffar man trumbromsar/spindlar från 66-67 1300 som passar på din bil. Bak är det lite krångligare för 5-bult har kortare splins än 4-bult men det finns trummor på Up North för en tusing styck.
Ali G
varför vill du ha fula 4bults fälgar?
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973 350hp
Den egentliga anledningen att jag vill byta är att fälgmarknaden är väldigt begränsad med det bultmönstret som 5 bult har. Det fälgar jag söker tillverkas inte i 5/205.
Den egentliga anledningen att jag vill byta är att fälgmarknaden är väldigt begränsad med det bultmönstret som 5 bult har. Det fälgar jag söker tillverkas inte i 5/205.
Jag tycker det är tvärtom ja, finns med att välja på i 5-205 än 4-130... men det beror nog på vad man har tänkt sig för stuk förstås.
Du har en byggy va?
Yes, jag har en buggy.
Tycker dock problemet ligger i just 5/205. tycker det är fult med avståndet mellan bultarna.
Kan tänka mig andra 5 bultade med t.ex 5/114 eller 5/130 men tänkte att det kanske blir lättast med 4/130 
15 2016-01-16 09:06:41 Senaste redigerad av Xtreme-Street-VW (2016-01-16 09:10:53)
Har du kollat på tyska CSP?
http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … ke%20Drums
Du kan få det bultmönster du behöver utan större modifieringar...
PS. Admin. kanske kan flytta tråden? DS.
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Yes, jag har en buggy.
Tycker dock problemet ligger i just 5/205. tycker det är fult med avståndet mellan bultarna.
Kan tänka mig andra 5 bultade med t.ex 5/114 eller 5/130 men tänkte att det kanske blir lättast med 4/130
you got pm...