1

Får hem min beach buggy i helgen och motorn har tyvärr nypt vid ett tillfälle sa dom och den fungerar att köra med ett tag tills den blir varm och nyper igen.

Skulle det fungera att byta den skadade cylindern och kolven med begagnade grejer om jag lyckas få tag på det eller är det ny motor som gäller?

Motorn kommer högst troligt rulla denna säsongen och sen bara bli besiktningsmotor då tanken är att det skall i en renoverad Typ 4 motor i den som ingår i köpet.

2

Snoogiloo skrev:

Får hem min beach buggy i helgen och motorn har tyvärr nypt vid ett tillfälle sa dom och den fungerar att köra med ett tag tills den blir varm och nyper igen.

Skulle det fungera att byta den skadade cylindern och kolven med begagnade grejer om jag lyckas få tag på det eller är det ny motor som gäller?

Motorn kommer högst troligt rulla denna säsongen och sen bara bli besiktningsmotor då tanken är att det skall i en renoverad Typ 4 motor i den som ingår i köpet.

Jodå det ska inte vara nåt problem.

3

Visst fungerar det med begagnade grejer! Inte säkert cylindern är skadad ens, det kan räcka att få bort metall från kolven som smält fast i cyl, och hona den. Men en annan kolv behöver du.
Men frågan är ju varför den går varm och nyper. Det kommer den att göra igen om du inte åtgärdar kylningen.
Varför kyler den för dåligt?

4

Lennart skrev:

Visst fungerar det med begagnade grejer! Inte säkert cylindern är skadad ens, det kan räcka att få bort metall från kolven som smält fast i cyl, och hona den. Men en annan kolv behöver du.
Men frågan är ju varför den går varm och nyper. Det kommer den att göra igen om du inte åtgärdar kylningen.
Varför kyler den för dåligt?

Gissar på att problemet ligger i att dom antagligen kört med ca 10 år gammal olja som stått stilla i nått år.
Bilen är senast besitkigad 2001 och dom köpte den 2005 för att köra och leka på grusvägar etc. Nån gång i denna vevan har den nypt så frågan är hur länge oljan stått stilla i motorn innan dom började köra med den, och om dom ens bytte olja ^^

Men då skall jag se om jag kan få tag på en begagnad kolv i funktionsdugligt skick!

Är det någon annan motor som använder samma kolv eller är det endast 1300?

5

Motorn är luftkyld!
Oljan har väldigt lite med kylningen av cylindrar och toppar att göra.
Det är en fläkt som blåser luft genom motorns alla kylflänsar via väl avvägda kanaler av i motorn fästa plåtar. Om inte fläkten får tillräckligt med luft och snurrar som den ska, eller om inte alla plåtar sitter där dom ska och håller tätt, fungerar inte heller kylningen som den ska.
På en buggymotor är det inte helt ovanligt att någon plockat bort eller ändrat en del plåtar.

Du bör nog plocka isär motorn och kolla hur den ser ut så du vet vad du behöver mer än kolven. Bristen på ordentlig kylning kan ha orsakat fler skador.
Och om den bara har nypt en gång, hur visste dom då att den nyper igen när den blir varm?
Lycka till!