1

Det kan inte vara så krångligt, och jag är övertygad om att jag bara tänker helt bak-och-fram, men just nu kommer jag inte på något bra svar på min undran.

Bilen det gäller är en Typ 1 -61.
Främre huvens gångjärn (eller vad man ska kalla det) har lossnat på ena sidan, i den änden som sitter fast i karossen.
Min tanke var att det är ju bara att trycka in en bult i hålet, skruva fast en mutter och whips är det klart.
Problemet är bara att jag inte kommer åt. Det är ju så trångt där att jag inte ens kommer åt att känna hålet med fingrarna.

Hur kommer jag åt att skruva fast den? Ska jag ta bort något annat för att lättare komma åt? Vad är det jag denna trötta kväll har glömt att tänka på? Och framför allt; är det någon som ens fattar vad det är jag frågar om, trots min luddiga beskrivning?

Mvh
Micke

2 Senaste redigerad av PeCe (2016-02-26 07:14:06)

Det ska vara en specialbult där. En sådan här:

http://www.paruzzi.com/uk/volkswagen/bo … ives/5185/

Det kanske går att lösa med en vanlig bult och mutter, men du måste fixa någon hylsa som gångjärnet kan glida över. Fast det blir bara krångligt. Fixa korrekt bult istället.
Och ja, det är trångt och bökigt men det går. Tror det är 15's hylsa och en lagom förlängare på spärrskaftet så ska du se att det går.

Lycka till!

PS. Kolla gärna den bulten som du har sitter på plats redan så det är samma som den jag hänvisade till. Såg att Paruzzis var till "8/1961 and later", ifall du har en tidigare 61:a.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

3

Tackar för svaret :-)
Då vet jag att jag inte är helt blåst, utan det ska vara krångligt att komma åt ;-)
Jag får gå ner i garaget och göra ett nytt försök

Mvh
Micke