Har precis fyndat en b1l på blocket, men den var utan doseringspump. Eftersom jag antog att det skulle vara en pissimississippi att hitta vadsomhelstsom passar löpte jag ändå. Onser nu att det kanske inte var så lätt. Jag har en b2n och flera andra modeller med pumpar. Kanske de skulle funka? Läste nedan om biltemapump, vad har original för tryck? Biltemapump som funkar med b1l vore ändå det bästa
1 2016-02-26 12:41:01 Senaste redigerad av JPWikell (2016-02-26 13:53:24)
Jag har ersatt en bränslepump i en gammal hederlig eber till typ 1 samt i modernare dieseldriven Ebersprächer med en rund membranpump från Biltema, likadant i en båtvärmare som går på fotogen, funkar utmärkt. Detta då original bränslepumpar var till det yttre iallafall, väldigt lika de som Biltema säljer.
De där membranpumparna gör ju en paus när de skapat ett visst tryck, och startar igen när trycket sjunker. Jag måste väl erkänna att jag aldrig mätt trycket eller läst i manualen vad det skall vara, men har testat dessa tre värmare utanför bilen och i det andra fallet utanför båten innan återinstallation. Jag har sett att Biltema presenterar sin runda membranpump som "nyhet" men jag har köpt sådana tidigare där, kanske har den varit ute ur sortimentet en tid och nu återlanserats...?
Bra tips! Exakt vad jag hoppafes att höra De på Eberspächer i Trollhättan sa som man kunde vänta sig:" de gå allri! Få köpa ny annars brinner du upp." Hej och hå. Det enda jag har varit orolig för är att det inte skulle ha med tryck utan om volym bränsle per tid? I så fall kanske man får leta något med extremt låg l/m?