1

Är det någon som har en bra bild/skiss på hur pedalstället ska monteras, får inte riktigt ihop det. Största problemet har jag med fjädern till kopplingen, den är lös och hittar inte vart den ska fästas. Sen får jag inte riktigt ihop fästet till gaspedalen, verkar fattas någon grej, borde väl ha koll på detta då jag demonterat den en gång men det har gått lite för lång tid emellan...
http://i.imgur.com/aCTu2Mn.jpg

Vilka olika längder finns det på handbromswires, lådan och bakaxeln kommer från en -66 men plattan är något nyare. Som ni ser på bilderna så är dom alldeles för långa, har satt ett helt gäng muttrar emellan men det blir ju inte så bra. Vet att det såg ut så från början innan jag rev men tänkte inget mer på det då, men det kan ju vara så att man köpt fel nån gång i tiden och valt att fulmontera. Sen blir jag så fundersam på längden på handbromsspaken, det skiljer ju 6-7cm på -66 spaken med vita knappen och den som satt original på plattan. Vill ju använda den snygga gamla men den hamnar ju nästan framme vid växelspaken, ska det skilja så mycket i längd?
http://i.imgur.com/RKH5QgV.jpg
http://i.imgur.com/yeEFV58.jpg

/foppa

2 Senaste redigerad av Björn J. (2016-02-22 13:01:40)

Ja det är ju nu du skall montera pedalstälet, för det är ett helsike att göra det när karossen sitter på plats, om man nu inte är en kortvuxen och anorektisk ormmänniska.

Men just det, det ser litet olika ut på gaspedaler från olika årsmodeller, men visst, det fattas något. Jag har en kam på baksidan av min pedal som löper mot en rulle.

Fjädern till kopplingspedalen skall ligga an mot golvet, och den andra ändan med en "knorr" eller krok, skall sitta om en liten "plupp" på pedalarmen.
Det är litet meckigt att få ihop det, men du har ju bra förutsättningar då karossen är "nån annanstans".

Frågan om handbromsvajrarna kan jag inte svara på, men gissningsvis kan det vara skillnad i längd på bilar med svingaxel och de med IRS, alltså gissningsvis då...

Om kopplingsvajern har rymmt bakåt i tunneln är den svår att peta fram, då finns det en lucka i framvagnsbalken som man kan skruva loss (oftast har skruvarna antingen rosta sönder eller så sitter det så in i helskotta hårt fast...) och igenom denna kan man med ett kvastskaft med en spik i fiska upp vajern och dra den framåt igen. Alltså om man inte kan peta in och styra den bakifrån.

Men som sagt, du får nog leta igenom ditt garage efter felande pedalställsdelar innan du börjar att montera igen.

Skruvarna som pedalstället är fäst i tunneln med går ofta trögt, tror det är M10, det skall finnas två muttrar isvetsade i tunneln, det kan vara bra att ge dessa en omgång med en gängtapp.

Jag ser att det är isvetsat en bit i plattan under den plats där stället skall sitta, och där skall det finnas en kant som hindrar kopplings- och bromspedalen att hamna för långt bakåt, alltså mot föraren, möjligen kan denna kant ersättas med en eller två genomgående maskinskruvar genom plattan.

Jag brukar smörja in kopplings- och gasvajern med fett innan montering, och det kan ju vara bra att göra det med handbromsvajrarna också.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Nu syns det inte på bilden men det sitter en liten platta med klackar skruvad i plattan, så den har jag fått med. Var väl egentligen fjädern som ska skapade mest huvudbry, kändes lite för enkelt att den bara skulle spännas mot plattan. Men jag tror att den måste spännas ett varv till i så fall, när jag fick ihop allting så vart det lite dålig spänst i den. Gällande gaspedalen så är det inte rullgas på den här, har sett det på några andra bilder. Hade vart kanon om man kunde få tag i en bild på hur det ser ut från baksidan.

/foppa

4

Ok gjorde ett ryck i garaget igår för att undersöka detta lite bättre, stopplåten som är skruvad i karossen hamnar inte rätt. Antagligen för att man varit där och svetsat, för kollar man classic så finns det bara en typ av stopplåt efter -57. Så plåten måste förlängas med 1cm och hålet i den måste borras om. Som det är nu så hindrar inte plåten att pedalerna ramlar ner i botten mot föraren. Vidare så är fjädern inte tillräckligt spänd, det rätta motståndet i bromspedalen saknas. Verkar som att den har tappat spänsten, om den ska fungera så måste den nog spännas ett varv extra och det var inte det lättaste.

Kollar man på gaspedalen så verkar denna pedal ligga i skarven av ett byte av konstruktion, verkar ha dom mesta av grejerna men det ser ut som det saknas en fjäder om man kollar på repsatsen. En bild på hur det ser ut ihopsatt hade hjälpt betydligt, skisser från VW i alla ära men tror en bild snett bakifrån skulle lösa problemet.

Detta fästet flytadde jag från gamla plattan till denna nyare, GASPEDALFÄSTE TYP 1 08/57 - 12/65.
http://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/101211.222951.jpg&q=80&w=202&h=202&zc=2

REP. SATS GASPEDAL T1 08/57 - 11/65
http://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/100224.200259.jpg&q=80&w=202&h=202&zc=2

REP. SATS GASPEDAL T1 12/65 ->
http://www.classicvw.se/thumb.php?src=images/products/100224.200326.jpg&q=80&w=202&h=202&zc=2

/foppa