1

http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/Mobile%20Uploads/2016-02/DSC_0016_zpsq4favz6x.jpg

Denna reklam sitter på akterspegeln på en gammal Scaniabuss med kaross från SKB i Katrineholm, från 1964.
Bussen var verksam hos Ulricehamns Omnibuss AB.

http://www.ringlinien.org/vagnhallen/bussar/944_1.jpg
Så här ser bussen ut framifrån.

Bussen tillhör numera Spårvägssällspet Ringlinien i Göteborg.
Bussen är orenoverad original, den är bara ombyggd för högertrafik nån gång, vilket den var anpassad till redan från början.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Kul slogan. Påminner om ett annat bilmärkes i modernare tid....

Men vw verkar varit först.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

David, Luleå skrev:

"Alla bilar rostar, men Opel har Rekord"..eeh, det kanske inte var just den sloganen du menade...
Men var det inte något kinesiskt bilbyggarföretag som tillverkar bilar ute på Hisingen som hade nån snarlik slogan..?

4

Märket var det jag tänkte på.
"Opel ett sätt att ha det bra. "

För mig känns den sloganen ironisk.
Men har ju istället valt bilmärken andra varit skeptiska till.  ICQ/ad

5

Björn J. skrev:
David, Luleå skrev:

"Alla bilar rostar, men Opel har Rekord"..eeh, det kanske inte var just den sloganen du menade...
Men var det inte något kinesiskt bilbyggarföretag som tillverkar bilar ute på Hisingen som hade nån snarlik slogan..?

Eller... 'Köp Opel bli belåten, se naturen genom plåten' ... fast de har ju inte heller nåt med VW och göra... ICQ/ad

Buy the ticket, take the ride... - HST

6 Senaste redigerad av Björn J. (2016-02-23 20:00:38)

Löf skrev:
Björn J. skrev:
David, Luleå skrev:

Eller... 'Köp Opel bli belåten, se naturen genom plåten' ... fast de har ju inte heller nåt med VW och göra... ICQ/ad

Jag har hört den devisen så här:
Köp Peugeot och var belåten, se naturen genom plåten.

Den seanste jag hörde yttrades av en viss "Ove":
En "Ådi" fyra nollor i grillen och en bakom ratten...

7

Dynga Kring Wägen.

8

Tråden kanske spårade lite.

Apropå bussens skylt.
Riktigt kul. Brukar reagera åt och le när jag ser någon gammal slogan sitta kvar i nån bakruta eller så. Toyotas 80-tals slogan var nog bra dekaler. De dyker upp ofta.

Bubbalobill hade en -70 bubbla med alla försäljardekaler kvar. Grym.

9 Senaste redigerad av Björn J. (2016-02-23 22:47:07)

Toyotas bakrutedekal "My Toyota is fantastic" lär tydligen nyproduceras, jag har dock nuförtiden ingen anledning att leta efter en sådan.

Den där Scaniabussen har en kompis i samma vagnhall. En trådbuss från 1940, den har en bakstamsskylt som uppmanar läsaren att rösta "NEJ" i folkomröstningen...
Inte till kärnkraften eller till rusdrycksförbudet, utan rösta "NEJ" till högertrafikomläggningen.
Nu blev det högertrafik, och det innebar i mångt och mycket nedläggning för svenska trådbussar, men i Göteborg var det rivningen av de gamla landshövdingehusen i Masthugget och Majorna omkring 1964 som slutgiltigt satte stopp för det två trådbusslinjer som fanns i staden. När dessa hus fasader försvann så försvann även möjligheten att hänga upp körtrådarna, kontaktledningen till de elektriska trådbussarna, att man kunde sätta upp stolpar hade man kanske inte tänkt på...

Jag har en vwän med en typ1, en sen -68 med försäljningsdekalerna kvar.
Jag ville sätta ett original H-märke på hans instrumentbräda, men det gick inte an, då denna bil alltid gått i högertrafik och inte fanns då omläggningen skedde.
Så då lade jag ut den dekalen på Tradera och fick över 700kr för den.
Själv har jag en nyproducerad dekal i min bil, för så värdefulla originaldekaler kan man ju inte ha....

10

Vi hittade en gammal saab 96 (tvåtaktare) i ett igenvuxet garage. I vindrutan satt en spansk flagga. Synd att de skulle smeta fast den mitt i synfältet så att man absolut inte skulle kunna spara på den som kul kuriosa om en gammal bil.

11 Senaste redigerad av Björn J. (2016-02-24 13:02:58)

David, Luleå skrev:

Vi hittade en gammal saab 96 (tvåtaktare) i ett igenvuxet garage. I vindrutan satt en spansk flagga. Synd att de skulle smeta fast den mitt i synfältet så att man absolut inte skulle kunna spara på den som kul kuriosa om en gammal bil.

Även dessa finns nyproducerade, men texten har en ny betydelse, "Körtillstånd" eller något liknande, det är Mekonomen som säljer dom.

Det finns även en variant av den som kronofogden (salige Magnus Härenstam) hade på sin IH Scout i nån av Göta anal filmerna, förlåt "kanal" skall det vara... Iallafall "UTMÄTT av Kronofogdemyndigheten. Så finns det gamla bensinbolagslogotyper....
IC, Carltex, OK, BP, Mobile, Esso, Nynäs (med prickar) och Koppartrans, som infödd hisingsbonne måste man ju ha just Koppartansdekaler överallt, det är lag på det!

Det var ju Stora Kopparberg och Transatlantic som åkte till USA och köpte ett väl begagnat, eller "bedagat" raffinaderi som dom demonterade och skeppade över Atlanten för att sedan sätta upp invid Rya skog på Hisingen, och där ligger det kvar än idag, men det har väl bytt namn ett dussin gånger sedan dess. Men urgamla hisingsbor (de som är 50+ och äldre) pratar fortfarande om "Koppartans". På andra sidan landet, i Nynäshamn, pratar man uteslutande om "Oljan" när man menar raffinaderiet, om jag nu är någorlunda välunderrättad.

12

Björn J. skrev:
David, Luleå skrev:

Även dessa finns nyproducerade, men texten har en ny betydelse, "Körtillstånd" eller något liknande, det är Mekonomen som säljer dom.

Det finns även en variant av den som kronofogden (salige Magnus Härenstam) hade på sin IH Scout i nån av Göta anal filmerna, förlåt "kanal" skall det vara... Iallafall "UTMÄTT av Kronofogdemyndigheten. Så finns det gamla bensinbolagslogotyper....
IC, Carltex, OK, BP, Mobile, Esso, Nynäs (med prickar) och Koppartrans, som infödd hisingsbonne måste man ju ha just Koppartansdekaler överallt, det är lag på det!

Det var ju Stora Kopparberg och Transatlantic som åkte till USA och köpte ett väl begagnat, eller "bedagat" raffinaderi som dom demonterade och skeppade över Atlanten för att sedan sätta upp invid Rya skog på Hisingen, och där ligger det kvar än idag, men det har väl bytt namn ett dussin gånger sedan dess. Men urgamla hisingsbor (de som är 50+ och äldre) pratar fortfarande om "Koppartans". På andra sidan landet, i Nynäshamn, pratar man uteslutande om "Oljan" när man menar raffinaderiet, om jag nu är någorlunda välunderrättad.

dom orange kronofogde dekalerna brukar man hitta på motor marknader. hade en på ventilations rutan på min gamla 144a som de stod utmätt gods- kronoFÅNEmyndigheten på ICQ/ag