1

Har nyligen skaffat en transporter fr 89. Jag har märkt att ibland är växlarna jättesvåra att få i, det gäller framförallt backen men även ettan. För att få i ettan måste jag ibland trycka ner växelspaken och dra den snett till vänster nästan som om jag skulle lägga i backen. Dessutom är spaken väldigt slapp och rörlig i neutral läget.

Har googlat lite och förstått att jag kan behöva byta växelförare eller några bussningar. Dock när jag försökt kolla upp exakt vilka delar detta är tar det stopp. Kan någon hjälpa mig med vad problemet sannorlikt kan  vara? Skulle bli hemskt glad om någon kunde skicka artikelnummer till någon butik eller liknande

2

http://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Ers … 49060.html

http://www.bus-scheune.de/VW-Bus-T3-Ers … :1534.html

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

3

Du kan justera länkaget först innan du byter nåt. Om den är som min syncro då är den delad halvvägs under bussen och sitter en klämring med bult och mutter sen är änderna spline:ade jag vred  bakre stången till vänster i körriktning ett spline i taget tills jag fick i växlarna. Det var oxå ettan och backen för mig. Ett spline i taget och sen prova, vrider du för mycket så kan du förlora alla växellägena

4

Jag hade samma problem med min. Felet visade sig vara i själva växelspakens mekanism under damasken. Det var en plastkula som spruckit. Jag bytte ut det trasiga och sedan har den växlat som en dröm.

"Pimped by Nature"

5

Abdullah skrev:

Du kan justera länkaget först innan du byter nåt. Om den är som min syncro då är den delad halvvägs under bussen och sitter en klämring med bult och mutter sen är änderna spline:ade jag vred  bakre stången till vänster i körriktning ett spline i taget tills jag fick i växlarna. Det var oxå ettan och backen för mig. Ett spline i taget och sen prova, vrider du för mycket så kan du förlora alla växellägena

Är Det här du menar? Se pil i bild

Post's attachments

49060_0.jpg, 120.04 kb, 1000 x 1000
49060_0.jpg 120.04 kb, 322 downloads since 2016-02-18 

6

Mycket riktigt ICQ/ag För mig räckte det att vrida 1 spline och det blev som en helt annan bil och växellägena blev myyycket trevliga, innan jag provade det höll jag på att lägga en beställning på alla växellänkage relaterade bussningar osv!
PRova

7

Tack! Jag ska prova det första jag gör på lördag ICQ/ab

8

Abdullah skrev:

Mycket riktigt ICQ/ag För mig räckte det att vrida 1 spline och det blev som en helt annan bil och växellägena blev myyycket trevliga, innan jag provade det höll jag på att lägga en beställning på alla växellänkage relaterade bussningar osv!
PRova

Nu Har jag vridit 2spline och nu ligger växlarna på rätt ställe. Växelspaken är ju lika slapp fortfarande förstås med det kan jag leva med. Tack för hjälpen!

9

Viktigaste är att du hittar lägena iaf ICQ/ag Då slipper man vara stressad över att "jag måste byta bussningar för att få i rätt växel" ICQ/ae

10

Jag borde också vrida lite men då jag har syncro ligger växelföraren i ett rör typ, det blir lite jobbigare  ICQ/an

//Fredrik

T3 Syncro 90a
Söker Westfalia inredning

11

Jaggaxjr skrev:

Jag borde också vrida lite men då jag har syncro ligger växelföraren i ett rör typ, det blir lite jobbigare  ICQ/an

//Fredrik

Det röret som är plast va är väldigt enkel att dra bort från kopplingen du vill komma åt, inte jobbigt alls faktiskt  ICQ/ag  ICQ/ag

12

Abdullah skrev:
Jaggaxjr skrev:

//Fredrik

Det röret som är plast va är väldigt enkel att dra bort från kopplingen du vill komma åt, inte jobbigt alls faktiskt  ICQ/ag  ICQ/ag

Då blir det att kolla i helgen tackar  ICQ/af

T3 Syncro 90a

13

Grejade lite idag inte helt lätt att ligga på golvet och få plats.
Vet inte hur mycket jag vred men först fick jag inte i backen sen trixade jag lite till och då blev allt mycket bättre  ICQ/ag
För mig var det framförallt 2 an som krånglade samt att det var ett litet vinande från lådan.

Jag har ett annat problem när jag lägger in backen så tänds inte backljuset utan bara när jag trycker lite extra på spaken, är det givaren som är kass eller?

//Fredrik

T3 Syncro 90a

14

Hej,

Jag testar att återuppliva denna gamla tråd. Jag har skaffat en T3 från 1990 med flak. Har liknande problem med växlarna som beskrivits i andra inlägg här. Ibland funkar allt ok men helt plötsligt är det hopplöst att få exempelvis 2an men även 3an och backen. Gjorde som någon föreslog och lossade på klämringen på länkaget för att justera en eller ett par splines men lyckades inte. Axlarna är ju låsta och går inte att rotera. Vad gör jag för fel?

15

se till att märka upp utgångsläge och använd mer våld!

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil