1

Har nyss köpt mig en bubbla -57.
När jag rullat in den i garage blev det en pöl innanför vänster bakhjul. Efter ett tag lyfte jag upp den på rulldollys, strax efter det så blev det en ordentlig pöl igen.
Trodde först att det var stötdämparen, men kan det vara så att det är växellådsolja som smiter ut?

http://i65.tinypic.com/4qojty.jpg

http://i63.tinypic.com/6fxgnd.jpg

2

Ja nog är de det Default/hmm inte så ovanligt att oringarna inte tätar ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Ja visst är det växellådsoljan som letar sig ut, o-ringar och packboxar bakom trumman som behöver bytas. Finns färdiga satser att köpa, vet inte om det skiljer på årsmodeller?!
Ser att du har skivor bak, trevligt bygge. Men vi vill se hela bilen också   ICQ/ab  ICQ/ab

4

Tydligen är lagren nya, kanske blev något fel vid monteringen. Tanken var att ta isär igår kväll, men jag hittade inte hylsan till låsbultarna. =/
Verkar vara samma sats oavsett årsmodell. Nackdelen när "allt" är utbytt/uppgraderat och man inte gjort det själv är att det lär bli lite detektivarbete oavsett vad som ska bytas. Default/smile

http://i65.tinypic.com/2r22nes.jpg

5

Kronmuttern som håller trumman kan vara för löst dragen..

6

stickan skrev:

Kronmuttern som håller trumman kan vara för löst dragen..

Min tanke också. Det är en av anledningarna till att det ska drar till rätt momentet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7 Senaste redigerad av ypzilon (2016-02-21 19:15:26)

Har varit och köpt en lite fetare momentnyckel, innan har jag bara haft upp till 200Nm.
Nu ska jag bara få loss låsbulten...

8

Inte behöver man momentnyckel till det. En halvmeter skaft och 70 kg räcker, sen till närmaste hål för saxpinnen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Hur kan ni vara så säkra på att denna ombyggnad till skivbromsar har samma spec./åtdragningsmoment som original trumbromsar?

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

10

Svwerker skrev:

Inte behöver man momentnyckel till det. En halvmeter skaft och 70 kg räcker, sen till närmaste hål för saxpinnen.

Så svårt att veta när jag lagt 60% av min vikt på skaftet.  ICQ/ad

11

Uppskattar att muttern var åtdragen med 270-300Nm.
Är det tillräckligt löst för att det ska läcka?

12

Tror jag är något på spåren:

http://i66.tinypic.com/zo7qew.jpg

Ytan på den fasade delen (som ligger mot lilla oringen) på distansringen är väldigt skrovlig.

http://i64.tinypic.com/28qqhyg.jpg

Brickan mellan lager och distansring är inte plan, ska den se ut så här?

Dessutom känns oringarna mer som plast än gummi.

13 Senaste redigerad av HenrikL (2016-03-13 12:13:52)

Plåtbrickan är deformerad för att någon lagt lilla o-ringen inanför plåtbrickan. Rätt ordning är: innerst hjullagret, sedan plåtbrickan, sedan lilla o-ringen och sist distansringen.

En ny plåtbricka ingår i tätningssatsen, så den får du på köpet med o-ringarna.

Att distansringen är skrovlig på den fasade delen brukar inte ha någon betydelse då den inte rör sig relativt o-ringen.

Det gröna verkar vara något tätningsmedel. Ta bort det - det ska inte finnas något där.

14

Tack för svaret.

Det gröna finns inte i verkligheten, bara någon skum reflektion eller något på bilderna.
Sedan satt de i rätt ordning, men lagret är ny bytt så kanske har de återanvänt de gamla delarna som kanske var felmonterade sedan tidigare?

15

Det visade sig att det läckte lite växellådsolja från hjullagret och MYCKET olja från stötdämparen. Det upptäcktes när jag bytt packbox och packningar och sänkte ner bilen.
Bilen stod uppallad ett par veckor i väntan delar (och tid att byta dem) och under den tiden kom det en skvätt även från andra hjullagret.