Tänkte eventuellt slänga i typ1 AD motorn i min bay
Nuvarande spisen läcker som ett såll, förmodligen oljekylaren.
Vad behöver jag göra för att få det att lira.
Tacksam för svar 
tja finns det hål för "bussbalk" dvs 3 gängade hål i bakkant på blocket runt oljepumpen/ nedre remskivan..?? sen är det längre pinbultar som håller motorn mot lådan än i T1..... tja det var det i alla fall till min bay, jag har iofs den 6 ribbade växellådan..
fråga ..vad har du för motor nu, har du en typ 1 motor stående fläkt..eller en typ 4.. liggande .. om stående kan du använda motor rums plåtarna, annars åker du på att skaffa..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tack michaelth, inga bussbalks hål i min ad motor.
Borra och gänga antar jag?
Pinnbultarna på den befintliga B motorn har samma längd som AD motorn.
Nu verkar det som att B motorn får bo kvar ett tag till då oljekylaren ej var åtskruvad ordentligt.
Förhoppningsvis så tätar det till då jag demonterat oljekylen och gjort rent vid alla anslutningar.
4 2011-07-16 16:25:59 Senaste redigerad av michaelth (2011-07-16 16:27:02)
jag borrade och gängade hålen själv i min motor..gjorde en liten borrmall.. att jag hade längre pinnbultar kan bero på att jag har en 6 ribbad låda dvs fel för bilen borde vara senare..
min mall som den blev 

så här gjorde jag.. bilderna i min buss tråd..
okey bra att det löst sig med din befintliga motor.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
6 2011-07-18 08:29:11 Senaste redigerad av kee (2011-07-18 08:29:53)
Ja det stämmer, det är "den sexribbade" 091-lådan som har en djupare sprängkåpa som kräver de längre pinnbultarna, på en tidig bay har man inte det problemet.
Noteras bör att det är inte alla block som har gjutningarna där hålen för det bakre fästet ska sitta! Alltså, även om hålen går att ta upp, så har inte alla block ens möjligheten till detta då gjutgods saknas där hålen ska sitta.
Följande skrev jag innan det slog mig att det var en 74 det var frågan om. Detta gäller 68-71-bussar:
Eftersom AD-motorn har utflyttad oljekyl och därmed "skorsten" på framsidan och B-motorn inte har det, får du modda den främre plåten från B-motorn för att hysa AD-motorns skorsten. AD-motorns plåt från bubblan har annan form och går väl att använda men då får du modda den istället, när du har plåtarna framför dig kommer det nog att framgå vad som behöver göras.
Märkligt att du har en B-motor i den sena bussen, hur ser den främre kylplåten ut? Det borde vara hål för "skorstenen" där då alla 72-75-bussar med 1600-motorn hade skorstenen och dessa plåtar skiljer sig markant från de tidiga (68-70) som saknade den. Motorn kan ju även vara ombyggd till doghouse-varianten (utflyttad oljekyl).
