Grymt jobb du lägger ner på den gamla ladan !
Tegel är skitsnyggt men det lär bli bra mycket ljusare med putsade väggar, blir nog trevligt att jobba med bilarna där inne istället 
1,226 2015-12-04 00:15:01
1,227 2015-12-04 06:39:24 Senaste redigerad av michaelth (2015-12-04 16:51:25)
Ett riktig högkvalitativ garage/utställningshall
när jag ser bilderna tänker jag en plats där riktigt dyra fina bilar trängs.. Mao precis som det blir 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,228 2015-12-04 10:34:20
Jättefint...verkar som han som gjort det vet vad han gör..top notch! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,229 2015-12-04 16:46:42
Blir väldigt bra detta! Är redan och kommer bli ännu mer avis när det är klart! 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
1,230 2016-01-19 22:17:17 Senaste redigerad av Michos Miche (2016-01-19 22:21:35)
Åter, tack alla 
Nu har bygget tagit ett stort hopp framåt, i och med att väggarna nu är färdiga
Elektriker är bokad, elmaterial är beställt och installering sker i slutet av månaden. En av huvudgrejerna han kommer att göra, är att dela av verkstaden från huset.
Enda jag har kvar att göra innan han kommer, är att göra en ritning och bestämma vart alla uttag och liknande attiraljer ska få ta plats. Kablarna kommer att dras i skarven mellan tegel och gips, för att sedan täckas av en bred plåtlist. Även alla utstickande hörn kommer att bekläs med plåtlister.
Efter många kvällars arbete med spackling (tack Linnea för hjälp och sällskap) och slipning, var det redo för målning.
Här blir det arbetsbänk. Målat och färdigställt i maj 2015
Båda järnfönsterna är färdiga för montering. Ett fönster rymmer 16 st glas
Det ska bli grymt skönt att kunna hålla ordning på verktyg och maskiner. Just nu får bayen agera arbetsbänk.
Fram till elektrikern kommer hoppas jag att det blir milt väder, så vi kan montera järnfönster och börja tillverka de rektangulära träfönstren. Just nu är det sjukt omotiverande bara att gå utanför ytterdörren. Från att ha skruvat i en gammal vedbod med lastpallar och snö på golvet, till t-shirtläge. Då blir man bekväm och undviker gärna kylan.
Tack till alla som hälsade på i och med Whiteout i helgen. Det var trevligt att ses 
MH
1,231 2016-01-19 22:23:51
Mycket trevligt..bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,232 2016-01-19 22:32:01 Senaste redigerad av michaelth (2016-01-20 12:13:48)
Detta blir ett garage deluxe
Mycket bra jobbat!! Jag känner igen känslan av frustration att inte kunna jobba under tiden bygget fortgår..ävenom mitt garage är en friggebod jämfört med ditt!!!
Snyggt som fan!
En stor prestation du gjort med enkla medel och massor av handarbete!!
Bara sätt tillräckligt med uttag, det är så trist med långa ringlande kablar till allt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,233 2016-01-20 10:58:08
fan man blir ju tårögd! jäklar va med bilar det kommer framkallas i denna grotta!!!
1,234 2016-01-20 22:00:43
Hur många m2 blir de?
grymt
Typ 2 -72 Dubbelhytt
Typ 2 -64 Enkelhytt
Typ 3 -68 Variant
1,235 2016-01-24 18:45:40
Tack!
Det blir 58 m2 i den lokalen. I framtiden ska det byggas vidare på andra sidan väggen. Men det får dröja, för det finns andra mer viktiga saker att göra på gården innan dess. 
Jag har fått ta över en gammal gårdstraktor, i form av ett kortat bubblachassi. Igår fick jag för mig att mocka dit front och tak från en död buss. Skulle kunna göra sig fint som motordriven skottkärra 
1,236 2016-02-09 23:31:50 Senaste redigerad av Michos Miche (2016-02-09 23:32:57)
Nu har ena fönstret hittat hem
Monteringen är dock inte färdig. Invändig isolerad fönsterbräda ska tillverkas, och yttre bräda ska kläs med plåt. Isoleringen under rutan är iknölad tills kommande helg, om det inte blir griskallt ute. 
Lars-Inge Svanslös godkände montaget 
----
Nu är elen långt gången
Gamla byggcentralen, vs den nya permanenta
Dörrar ska givetvis byggas om och renoveras när vädret blir mildare.
Fyra uttag och brytare för kompressor under. Allt detta ska byggas in i ett skåp där batteriladdare för skruvdragare, stereoanläggning osv. ska husera. Alltså inga laddare och liknande på arbetsbänken. Tre knappar för innerbelysningen ska kompletteras med en fjärde för ytterbelysning.
Fem dubbla 220 och ett trefas vid arbetsbänken
Bänken kommer gå som ett spegelvänt "L", där den korta delen av väggen kommer husera bandslip, pelarborr och liknande fasta installationer.
Förvaring av specialverktyg och liknande attiraljer kommer att ske i rullbara hurtsar under bänken. Bänken i sig har jag beslutat att bygga själv, med kompisens som förlaga. Den bänken finns det massor av bilder på från när jag byggde splitbubblan.
En hel del kvar att göra, men ingenting mot vad som är gjort 
1,237 2016-02-10 00:33:10
Ååh vad det blir bra detta drömgarage!
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet
1,238 2016-02-10 01:26:39
nice!!!!!
1,239 2016-02-10 06:25:44
Ja det kommer...är ett kanongarage!!! Sista rycket nu micke så kan du snart rulla in ett objekt att sitta och planera runt... Kör på!
1,240 2016-02-10 07:07:55
Det närmar sig, börjar bli riktigt snyggt! 
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
1,242 2016-02-10 09:39:21
Snyggt,bra jobbat! 
late,
in love,
and a little drunk..
1,243 2016-02-10 14:24:22
Voff! =)
1,244 2016-02-10 15:20:43
Vilket rejält och fint garage du byggt.
Speciellt gillar jag de fina fönstren, rena rama kultur gärningen
Bra jobbat.
Karmann Ghia 143 / 1962
T5 California
You're Never a loser until you quit trying.
1,245 2016-02-15 23:45:58 Senaste redigerad av Michos Miche (2016-02-15 23:55:21)
Tack alla!
Ja det är riktigt roligt nu på sluttampen.
Nu är en ny Migatronic beställd och ska hämtas imorgon. Kommer bli roligt att bygga arbetsbänk och skåp
Ännu bättre är att jag redan har grundplanen färdig för hur det ska byggas, vilket är rätt skönt.
Innan isolering och OSB-skiva. Skruvades med betongplugg. Bilden visar när bitarna provades in innan fastskruvning.
Som vanligt blev det recycle av det som fanns tillgängligt för stunden, när plåtbeklädnaden till brädan kom till. Min äldsta systers gamla elementplåtar som förvaras i min splitpanel. Bra förvaringsutrymme
Den är fylld med rör och diverse metallbitar.
Provmonterad. Ska finmålas och limmas fast
Det blir efter jag har fixat klart skarven mellan fönsterbåge och valv. Lite murbruk och finspackel ska i där innan det är klart.
Belysningen håller väl, även med fordon inne. Precis som beräknat 
Kul med Hellberg på besök. Blev rätt förvånad när du dök upp 
1,246 2016-02-16 07:25:13
Vilket drömgarage, saknas bara en liten vedeldad kamin i ett hörn nånstans. 
1,247 2016-02-16 09:21:34
Surpriiise
men det blev ju riktigt bra!
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
1,248 2016-03-14 22:03:57
falcor: Nej någon kamin behövs då rakt inte. Varmt och gott med värmepump
Dock är en kamin väldigt vacker. Finns givetvis en Husqvarna ifall jag behöver någonstans i framtiden.
Lite bilder på vad som har hänt och händer:
Golvet har blivit inoljat. Tyvärr blev det lite ränder där oljan trängde ut från sidan på rollern och inte masserades in i ytan. Syntes inte förrän det hade torkat. Men det kommer vara fullt med fordon och maskiner, så det är inget man kommer tänka så mycket på. Nu vill jag bara att den här äckliga vintern ska släppa så man får göra klart fönster och dörrar. Om det är milt i helgen blir det att mura i det andra järnfönstret. 
Eftersom man lär ta till vara på tiden kan jag inte gå i ide och vänta på att kunna fixa tidigare nämnda saker. Då får man något motvilligt börja med nästa steg så länge: Inredningen 
Bilden visar hur jag fysiskt räknar ut hur arbetsbänk och ett förvaringsskåp kommer att se ut. Brainstorming och skisser sker med papper och penna, och färdigställs sedan i CAD. Tyvärr bara 2D, men bättre än ingenting 
Då det inte blir en simpel bänk man snor ihop på en helg, väntar jag med att visa skisser och beskriva alla tilltänkta detaljer och funktioner.
Lite enkelt kan jag beskriva att egentillverkade hurtsar stående på hjul, ska fylla dödutrymmet under bänken. Då jag även vill utnyttja hörnet, kommer därför ett snurrbart hörnskåp att tillverkas. Givetvis kommer det att byggas med hjälp av återvunna VW-delar. En drivaxel och ett hjullagerhus med lager kan man använda till mycket! 
Lite bilder på kompisens arbetsbänk, och ett oerhört läckert snurrskåp från mitt privata museum som jag utgår från som modeller:
80x80 fyrkantsrör stadigt förankrade i golvet och väggen. Det kommer även min att bestå av.
Det otroligt charmiga skåpet är byggt av en yrkessnickare som återvunnit engelska whiskylådor! 72 lådor, varav alla är numrerade, och passar bäst på sin tilltänkta plats
Den i verkstan kommer att användas för skruvsortiment, kabelskor och liknande attiraljer. Det är sjukt roligt att äntligen få skräddarsy inredning efter egna önskemål och krav. Men nog hade jag gärna varit färdig med fönster och portar innan. Men men, har hållit på med betydligt värre saker.
Ett riktigt grisjobb blir att gräva om innergården och garageinfart i sommar. Nya elledningar ska dras, gammal fyllnadsmassa ska ur, etc, etc... Så här roligt är det att gå till verkstan i tötider. Om det där bara är skor, tänk hur det ser ut när man kör in en bil
Det blev ju så ofantligt sönderkört förra året när verkstan grävdes ur. Det är bara matjord utanför.
-----
Lär slutligen erkänna att jag tar in något tvåhjuligt fordon ibland och motivationspillar. Bara för att få göra något fordonstekniskt emellanåt
Fast ingreppen är tämligen begränsade, då det inte är någon som helst vettig ordning på verktyg och maskiner för närvarande. Det är vad man har en inredning till 
1,249 2016-03-14 22:15:53
Snyggt jobb, och vilken läcker förvaringssnurra!
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21
1,250 2016-03-14 23:22:15 Senaste redigerad av michaelth (2016-03-15 09:03:38)
Blir bra detta...!!
Jag skulle vilja veta hur lådorna fungerar i skåpet,, ev skenor/styrningar... i botten på lådorna??
klart plats effektivt!!! 
Min far gjorde för ca 50 år sedan ett runt skruv sortiment fack.. med flertalet runda hyllplan. i botten ett kullager.. varje hylla hade olika tjocklekar av träskruv .. dessa var ordnade efter längd i olika öppna gamla konservburkar... när far hade gjort klart för kvällen, så tänkte han.. nu provsnurrar jag.....
Dagen efter sorterade han skruvar... efter att kullagret tagits bort........
Hyllan finns fortfarande kvar med skruv i verkstaden...
på varje burk är en skruv fast najad med fin ståltråd.. så man enkelt ser storleken...
Ett trix jag tagit till på jobbet, där jag fixat skruv förvaringen... där sitter skruv nitar osv, i en buntbands ankar platta, på framkanten av plast backarna...
Ordning är bra!!!