Då jag skaffade buss för familjen förra året så vart min 63:a soltakare mest ståendes. Min sambo vägare att åka i bussen och bubblan var för låg för för henne att köra. Då jag tyckte det var synd att riva ner hela den bilen höja och lacka om en patinerad org lack så bestämde jag mig för att sälja den istället. Efter att den hittat en ny ägare så spanade jag runt efter en ersättare till bubblan, ett enklare objekt att fixa lite snabbt som kunde behålla org höjd så att även min sambo kunde köra den. Så åkte jag runt med min buss under sommaren och letade. På hösten får jag ett samtal från en polare som undrade om jag skulle vara intresserad av en 60:a som stod i hans garage. Blev givetvis nyfiken och åkte och kollade.

Bilen hade brukats av hans sabos far och innan dess av hans sambos farmor. Bilen är köpt ny i Lindesberg och med hjälp av div körjournaler och besiktningsprotokoll kunde vi räkna ut att bilen gått 15000 mil innan den blev avställd och undanstoppad i en lada. Dessutom insåg jag när jag öppnade motorhuven att det var en 61:a då det satt en 34hk snurra där. Det var egentligen bra då det är sambon som ska köra och synkade lådan är trevligare än splitcase och 34hk:n finns färdiga bigbore "nåja" kitt till så bilen blir lite mer körvänlig.

Var lite svårt att se vänster sida på bilen då det var fullt med grejer ivägen.
Hmm hela men lite fläckiga stolar... Omlackad blå utvändigt men org inne.. Hel bottenplatta under (:0) och endast såg allmänt ok ut! Var lite tveksam då den skulle krävas omlackering utvändigt vilket jag egentligen inte tänkt mig men då jag upptäcke att bilen var helt matching nr med org motorn kvar och att den gick runt fint utan något överdrivet glapp i axialspelet och alla saker satt där dom skulle på motorn så fick det bli affär iaf..
Började med att tvätta av all skit som bilen samlat på sig inne i ladan innan jag med mycket övertalning lyckades baxa in bilen i garaget med fatsrostade bromsar för en första översyn.

Planen var att endast gå igenom mekanisla beomsar motor etc och matta ner den blåa utvändigt och blåsa en garagelack på den i org Perlwiss.
Började med att skruva bort bakskärmar för att kunna byta bakre torpedspets.
Vid en första inspektion såg bilen riktigt kry ut under skärmarna. spetsen på högerbak var trött i infästningen till kofångaren. Beställde plåt från Classic up North förvisso Klockerholm
men det får duga då det här inte blir någon utställningsbil utan en brukis.
Men nu började det visa sig saker jag inte kunnat se när bilen stod i garaget.
Plåten bakom motorn visade sig vara svetsad direkt i spetsarna.. Hmm började ana oråd. Kapade bort den plåten och högra spetsen och började svetsadit ny plåt. När jag slipade rent runt området jag skulle svetsa så uppenbarade sig flera hål runt skärminstningen som jag trodde var bra. Tog nu en kniv och började känna mig för runt i hjulhuset. Under den 5mm tjoka underedsmassan dök flera dåliga lagningar upp.

peta lite mer vid dom värmekamare som sett så krya ut vid en första anblick…

Ok det var visst lite trött vid hjulhuset bak. Fine får laga upp det men hur ser resten av bilen igentligen ut?
Började skruva bort instegslister och framskärmar även stolarna och golvmattan åkte ut eller åkte och åkte. Passagerarstolen satt som berget i skenan och krävde mkt övertalning med en kofot innan jag kunde få loss den...
För varje panel som lossnade så hittade jag mer rost och röta..

Nu började det gå upp för mig att bilen igentligen var i rätt dåligt skick med massa
gamla dåliga lagningar och spackel.
Insåg att plattan måste bort för att kunna komma åt och laga all rost ordentligt samt lacka bilen. Som så många ggr förr så blev "skulle bara snyggatill" projektet ett helrenoverings projekt.
Då min lyft inte var inkopplad ännu så fick det bli den gamla hederliga lösningen. Domkraft och pallbockar.

När jag skulle skruva bort bultarna i hjulhuset fick jag se en annan intressant lösning... Istället för att ta bort gamla infästningen så svetsar man bara dit en ny över der gamla fästet.

Smorde in bultarna med 5-56 i ett dygn innan jag värmde på fästet och försiktigt började dra i dom..
Bultarna gick givetvis av på båda sidor.
Nåja övriga skruvar släpte iaf fint och snart var karossen skild från plattan.

plattan var otroligt skitig. Då det var -15grader ute så var en tvätt utomhus uteslutet. Bara att rulla över plattan till min andra garageplats där jag skärmar avmed pressningar och gjort en temporär tvätthall

Mkt avfettning och högtryckstvättande senare så var plattan ren. Mycket ytrost men inga direkt hål annat än domkraftsfäste på vänster sida..
Hade golvhalvor hemma som jag fått med vid ett annat bilköp och beslöt mig för att byta. Tog ordentligt med mått och kapade bort dom gamla. Använde trycklufthammare för att rensa rent ramtunneln. Hade vid det här laget också insett att karossen måste strippas för om lackering utvändigt och invändigt. Så alla lister rutor osv stoppades bort. Dessutom tog jag mig en närmare till på dörrarna då dom någon gång backats in i nått och blivit förstörd i bakkant.. tyvärr visade det sig också att gångjärnet var helt kass på den sidan med. Dessutom led dom av samma spacket över rost sjuka som resten av bilen.

Dörrarna fick kasseras och sökandet efter bättre dörrar började.
Klockerholm halvorna hadde faktiskt förvånasvärt bra passform synd bara på vecken vid böjen .. Jaja där ska ingen vara iaf.

Bilen ska ha en lite sänkning. Tanken var att svetsa i sänksatser på org stommen så jag började syna framvagnen. Hittade några rosthål på tornen fram och kände att det inte skulle vara värt besväret att börja laga på den. Tog istället en 2"kortad pumastomme med sänksatser som jag hade på hyllan. Började skruva av den gamla framvagnen.. Eller skruvs och skruva...

EN av trebultar är väl ok??
Inan jag gick vidare med den här plattan så ville jag försäkra mig om att det inte var mer överaskeingar iform av rosthål

huvudet rent med rondell och stålborste.

Även baxaxel växelåda och stommen bak fick samma behandling.
Då plåten faktiskt var kry under all skit så började jag jobbet med att försöka få ut resterna av bultarna för framvagnsstommen
Min storebror hade köpt en ny svets och stulit flaskan med misongas från min ESAB Mig/mag svets. Jag ville prova att först slå på pinarna med trycklufhammaren sen svetsa på mutter och försöka få ut bult resterna. Gick in i min brors garage och hämtade flaskan och skruvade dit den. Men när jag skulle svetsa så hände nått jag aldrig tidigare varit med om. Det blev en ljusbåge från mutten till svetstråden och tråden smälte innan den nått framtill mutten och droppade helt enkelt ner på golvet ??? Jag satt som ett stor frågetecken provade minska strömstyrkan långt under vad jag brukar ha och jo nu vart det svets på mutten men ingen "fastbränning" prövade öka spänningen igen med samma resultat som innan svetstråden smälte innan och droppade på golvet.. Gav upp kapade av skiten och började borra istället..

En borr och två gängtapshållare senare hade jag fyra hål med fina gängor.
Nu var det bara att ta fram rondellen och börja slipa riktigt rent.
Skruvade bort bromsar och sköldar för att komma åt ordentligt.
Efter mkt slipande var äntligen all rost borta.
Nu följde två stegs prep med marine degreeser och metalprepp innan målning med POR-15.

Vart lite nervös först då penseln jag målade skapade små bubblor. Men då färgen flöt ut blev reslutatet riktigt bra!

Mitt i målartagen så kommer min bror in och kollar på svetsen.. Med ett lite fånigt flin frågade han om det gick bra att svetsa? Han påpekade då vänligt att jag tagit fel flaska och istället använ Argon gasen som skulle vara till Tigsvetsen.
En erfarenhet rikare. lådan slipades av och målades med aluprimer och 1k sidenmsttsvart
Bytte även ut muttrarna mot guleloxerade bara för att det ser kul ut

Släppte chassit ett tag för att kolla lite på karossen
Innertaket var förvisso org men med hål i och murket så det dammade om det det får bli ett nytt eftersom bilen iaf ska lackas om. Ut med det! Hade ett rent helvete med att få ut plastremsorna som håller taket i sidorna.

Dom två små hålen vid hjulhusen kunde ju inte vara så svårta att fixa till! Bara att slipa rent runt om och...

Hmm så här svetsade inte killarna wolfsburg.
Damit mer fullagningar.
Nu hade jag en rätt bra bild över vad som behövdes när det gäller plåt och smådelsar.. Listan till Classic Up North blev lång.
När delarnar kom så var fakturan på tresidor och 25tkr.
Då bilen nu blir fin med hel lack etc så beställdes org klädsel från Sewfine i CA även om den är betydligt dyrare än tmi så värdesätter jag orgkänslan i bilen.
Budget bil som det var tänkt från början är nu bara att glömma.

Men då jag fått svart på vitt från Vwhk att det är en Matching nr bil så känns det rätt ok ändå att lägga ner tid på en mer eller mindre org renovering.