1 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-06-08 01:15:55)

Då jag skaffade buss för familjen förra året så vart min 63:a soltakare mest ståendes. Min sambo vägare att åka i bussen och bubblan var för låg för för henne att köra. Då jag tyckte det var synd att riva ner hela den bilen höja och lacka om en patinerad org lack så bestämde jag mig för att sälja den istället. Efter att den hittat en ny ägare så spanade jag runt efter en ersättare till bubblan, ett enklare objekt att fixa lite snabbt som kunde behålla org höjd så att även min sambo kunde köra den. Så åkte jag runt med min buss under sommaren och letade. På hösten får jag ett samtal från en polare som undrade om jag skulle vara intresserad av en 60:a som stod i hans garage. Blev givetvis nyfiken och åkte och kollade.

https://i.imgur.com/wp7Ar5W.jpg


https://i.imgur.com/Hbc0HlH.jpg

https://i.imgur.com/ybVJ6A5.jpg



Bilen hade brukats av hans sabos far och innan dess av hans sambos farmor. Bilen är köpt ny i Lindesberg och med hjälp av div körjournaler och besiktningsprotokoll kunde vi räkna ut att bilen gått 15000 mil innan den blev avställd och undanstoppad i en lada. Dessutom insåg jag när jag öppnade motorhuven att det var en 61:a då det satt en 34hk snurra där. Det var egentligen bra då det är sambon som ska köra och synkade lådan är trevligare än splitcase och 34hk:n finns färdiga bigbore "nåja" kitt till så bilen blir lite mer körvänlig.

https://i.imgur.com/ox7QxjQ.jpg

Var lite svårt att se vänster sida på bilen då det var fullt med grejer ivägen.
Hmm hela men lite fläckiga stolar... Omlackad blå utvändigt men org inne.. Hel bottenplatta under (:0) och endast såg allmänt ok ut! Var lite tveksam då den skulle krävas omlackering utvändigt vilket jag egentligen inte tänkt mig men då jag upptäcke att bilen var helt matching nr med org motorn kvar och att den gick runt fint utan något överdrivet glapp i axialspelet och alla saker satt där dom skulle på motorn så fick det bli affär iaf..

Började med att tvätta av all skit som bilen samlat på sig inne i ladan innan jag med mycket övertalning lyckades baxa in bilen i garaget med fatsrostade bromsar för en första översyn.

https://i.imgur.com/qjKONJs.jpg

Planen var att endast gå igenom mekanisla beomsar motor etc och matta ner den blåa utvändigt och blåsa en garagelack på den i org Perlwiss.

Började med att skruva bort bakskärmar för att kunna byta bakre torpedspets.

Vid en första inspektion såg bilen riktigt kry ut under skärmarna. spetsen på högerbak var trött i infästningen till kofångaren. Beställde plåt från Classic up North förvisso Klockerholm
men det får duga då det här inte blir någon utställningsbil utan en brukis.

Men nu började det visa sig saker jag inte kunnat se när bilen stod i garaget.
Plåten bakom motorn visade sig vara svetsad direkt i spetsarna.. Hmm började ana oråd.  Kapade bort den plåten och högra spetsen och började svetsadit ny plåt. När jag slipade rent runt området jag skulle svetsa så uppenbarade sig flera hål runt skärminstningen som jag trodde var bra. Tog nu en kniv och började känna mig för runt i hjulhuset. Under den 5mm tjoka underedsmassan dök flera dåliga lagningar upp.


https://i.imgur.com/ohxeZj9.jpg


peta lite mer vid dom värmekamare som sett så krya ut vid en första anblick…

https://i.imgur.com/d8iIgX3.jpg

Ok det var visst lite trött vid hjulhuset bak. Fine får laga upp det men hur ser resten av bilen igentligen ut?

Började skruva bort instegslister och framskärmar även stolarna och golvmattan åkte ut eller åkte och åkte. Passagerarstolen satt som berget i skenan och krävde mkt övertalning med en kofot innan jag kunde få loss den...

För varje panel som lossnade så hittade jag mer rost och röta..

https://i.imgur.com/smGSwoh.jpg

Nu började det gå upp för mig att bilen igentligen var i rätt dåligt skick med massa

gamla dåliga lagningar och spackel.

Insåg att plattan måste bort för att kunna komma åt och laga all rost ordentligt samt lacka bilen. Som så många ggr förr så blev "skulle bara snyggatill" projektet ett helrenoverings projekt.

Då min lyft inte var inkopplad ännu så fick det bli den gamla hederliga lösningen. Domkraft och pallbockar.

https://i.imgur.com/QuEN3Gu.jpg

https://i.imgur.com/Um2luHv.jpg

https://i.imgur.com/GCNQBRD.jpg

När jag skulle skruva bort bultarna i hjulhuset fick jag se en annan intressant lösning... Istället för att ta bort gamla infästningen så svetsar man bara dit en ny över der gamla fästet.

https://i.imgur.com/dvye0ts.jpg

Smorde in bultarna med 5-56 i ett dygn innan jag värmde på fästet och försiktigt började dra i dom..
Bultarna gick givetvis av på båda sidor.
Nåja övriga skruvar släpte iaf fint och snart var karossen skild från plattan. 

https://i.imgur.com/nPcwnXA.jpg

plattan var otroligt skitig. Då det var -15grader ute så var en tvätt utomhus uteslutet. Bara att rulla över plattan till min andra garageplats där jag skärmar avmed pressningar och gjort en temporär tvätthall

https://i.imgur.com/uFJupe7.jpg

Mkt avfettning och högtryckstvättande senare så var plattan ren. Mycket ytrost men inga direkt hål annat än domkraftsfäste på vänster sida..

Hade golvhalvor hemma som jag fått med vid ett annat bilköp och beslöt mig för att byta. Tog ordentligt med mått och kapade bort dom gamla. Använde trycklufthammare för att rensa rent ramtunneln. Hade vid det här laget också insett att karossen måste strippas för om lackering utvändigt och invändigt. Så alla lister rutor osv stoppades bort. Dessutom tog jag mig en närmare till på dörrarna då dom någon gång backats in i nått och blivit förstörd i bakkant.. tyvärr visade det sig också att gångjärnet var helt kass på den sidan med. Dessutom led dom av samma spacket över rost sjuka som resten av bilen.

https://i.imgur.com/Mmwqgvx.jpg

Dörrarna fick kasseras och sökandet efter bättre dörrar började.

Klockerholm halvorna hadde faktiskt förvånasvärt bra passform synd bara på vecken vid böjen .. Jaja där ska ingen vara iaf.

https://i.imgur.com/XVnnPF6.jpg


Bilen ska ha en lite sänkning. Tanken var att svetsa i sänksatser på org stommen  så jag började syna framvagnen. Hittade några rosthål på tornen fram och kände att det inte skulle vara värt besväret att börja laga på den. Tog istället en 2"kortad pumastomme med sänksatser som jag hade på hyllan. Började skruva av den gamla framvagnen.. Eller skruvs och skruva...

https://i.imgur.com/NJEIRMZ.jpg

EN av trebultar är väl ok??

Inan jag gick vidare med den här plattan så ville jag försäkra mig om att det inte var mer överaskeingar iform av rosthål

https://i.imgur.com/KZRkfKZ.jpg

huvudet rent med rondell och stålborste.

https://i.imgur.com/iscAJq5.jpg

Även baxaxel växelåda och stommen bak fick samma behandling.

Då plåten faktiskt var kry under all skit så började jag jobbet med att försöka få ut resterna av bultarna för framvagnsstommen

Min storebror hade köpt en ny svets och stulit flaskan med misongas från min ESAB Mig/mag svets. Jag ville prova att först slå på pinarna med trycklufhammaren sen svetsa på mutter och försöka få ut bult resterna. Gick in i min brors garage och hämtade flaskan och skruvade dit den. Men när jag skulle svetsa så hände nått jag aldrig tidigare varit med om. Det blev en ljusbåge från mutten till svetstråden och tråden smälte innan den nått framtill mutten och droppade helt enkelt ner på golvet ??? Jag satt som ett stor frågetecken provade minska strömstyrkan långt under vad jag brukar ha och jo nu vart det svets på mutten men ingen "fastbränning" prövade öka spänningen igen med samma resultat som innan svetstråden smälte innan och droppade på golvet.. Gav upp kapade av skiten och började borra istället..

https://i.imgur.com/gD6OZIn.jpg

En borr och två gängtapshållare senare hade jag fyra hål med fina gängor.

Nu var det bara att ta fram rondellen och börja slipa riktigt rent.
Skruvade bort bromsar och sköldar för att komma åt ordentligt.
Efter mkt slipande var äntligen all rost borta.

Nu följde två stegs prep med marine degreeser och metalprepp innan målning med POR-15.

https://i.imgur.com/kZoH9hi.jpg


Vart lite nervös först då penseln jag målade skapade små bubblor. Men då färgen flöt ut blev reslutatet riktigt bra!

https://i.imgur.com/0cidwFp.jpg


Mitt i målartagen så kommer min bror in och kollar på svetsen.. Med ett lite fånigt flin frågade han om det gick bra att svetsa?  Han påpekade då vänligt att jag tagit fel flaska och istället använ Argon gasen som skulle vara till Tigsvetsen.
En erfarenhet rikare. lådan slipades av och målades med aluprimer och 1k sidenmsttsvart
Bytte även ut muttrarna mot guleloxerade bara för att det ser kul ut ICQ/ab

https://i.imgur.com/CXMVwNQ.jpg

https://i.imgur.com/YuG56EM.jpg


Släppte chassit ett tag för att kolla lite på karossen
Innertaket var förvisso org men med hål i och murket så det dammade om det det får bli ett nytt eftersom bilen iaf ska lackas om. Ut med det! Hade ett rent helvete med att få ut plastremsorna som håller taket i sidorna.

https://i.imgur.com/uE19aYL.jpg



Dom två små hålen vid hjulhusen kunde ju inte vara så svårta att fixa till! Bara att slipa rent runt om och...

https://i.imgur.com/Pz6BzvL.jpg

Hmm så här svetsade inte killarna wolfsburg.
Damit mer fullagningar.  Default/yikes


Nu hade jag en rätt bra bild över vad som behövdes när det gäller plåt och smådelsar..  Listan till Classic Up North blev lång.
När delarnar kom så var fakturan på tresidor och 25tkr.

Då bilen nu blir fin med hel lack etc så beställdes org klädsel från Sewfine i CA även om den är betydligt dyrare än tmi så värdesätter jag orgkänslan i bilen. 
Budget bil som det var tänkt från början är nu bara att glömma.

Learning by experience is a great way to spend money...

2

Kämpa kämpa  ICQ/ag

3 Senaste redigerad av michaelth (2016-02-15 09:13:22)

Det evinerliga jag skall bara. ....och så blev det ett helprojekt...
Men det låter som bilen hamnade hos rätt person då den nu kommer möta en ny vår.. När är planen att den skall vara "färdig"
Och vad säger frun?
Bra jobbat hitintills hur som. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Jasså du gjorde en projekttråd, bra! Kommer nog att bli bra detta  ICQ/af

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

5

GB skrev:

Kämpa kämpa  ICQ/ag

Nejdå behöver inte kämpa med ett nöje  ICQ/af  ICQ/af

Learning by experience is a great way to spend money...

6

michaelth skrev:

Det evinerliga jag skall bara. ....och så blev det ett helprojekt...
Men det låter som bilen hamnade hos rätt person då den nu kommer möta en ny vår.. När är planen att den skall vara "färdig"
Och vad säger frun?
Bra jobbat hitintills hur som. ICQ/ag

Ja det låter ju som en trasig skiva man hört för många ggr.. ska bara  ICQ/ad  Men då jag fått svart på vitt från Vwhk att det är en Matching nr bil så känns det rätt ok ändå att lägga ner tid på en mer eller mindre org renovering.
Känns även som om det är en vettig bil att "lära" sig lite mer plåtarbeten.
Planen är att den ska rulla till sommaren även om det kanske blir lite senare än vad jag hade tänkt mig pga all rostlagning. Ska lacka själv så det blir 
"garage lack" även om jag har tillgång till riktigt box.
Frun är lite kluven.. hon vill ju gärna ha en fin bil men helst skulle den lagat sig själv medan jag är hemma och dammsuger!  Default/lol

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Hellberg skrev:

Jasså du gjorde en projekttråd, bra! Kommer nog att bli bra detta  ICQ/af

ja nått måste man ju göra när man sitter i Thailand och har tråkigt  ICQ/af  ICQ/ae

Learning by experience is a great way to spend money...

8 Senaste redigerad av yogi (2016-02-15 15:42:30)

Låter som terapiarbete i thailand:-)
Brukar gå in här innan det är dags för sängen. Tiden härnere går för fort.

Ser ut som en färganpassad bil också så det är inte bara matching-numbers.

9

yogi skrev:

Låter som terapiarbete i thailand:-)
Brukar gå in här innan det är dags för sängen. Tiden härnere går för fort.

Ser ut som en färganpassad bil också så det är inte bara matching-numbers.

Haha jo det är synd att klaga.
Jo jag har förstått att färgen på ratt rattstång och handbromsspak är one year only.: så där är jag lite kluven. Vill egentligen lacka om dom i samma färg för att dom ska bli fina men då är det inte og längre och og sandstone eller vad färgen hette är tydligen svårt att få tag på..
Får kanske lägga den här rattten spaken och handbromsen på hyllan och lacka om en "vanlig" vit ratt istället..  Default/hmm
Vett du nått mer om färganpassade bilar som jag missat? *nyfiken*

Learning by experience is a great way to spend money...

10 Senaste redigerad av yogi (2016-02-15 16:40:49)

Det är en hel del saker som är färganpassade.
Ratt och blinkersspak
Handbroms ochväxelspak och gummina till dom
Skydden under baksätet
Gummin fram vid varmluftutsäppet nere vid fötterna.
Dörrsidor och stolar även stolsundereden
På turkosa bilar är även solskydd och innertak och passagerarhandtag på instumentbrädan och på b-stolpen färganpassat
Mattorna både gummimattor och andra mattor
Fotstegsmattor
Kederlister till skärmarna
Takluckan om det finns på bilen
Kan vara ännu mer som jag inte vet isåfall får någon flika in
Om allt är med på din bil vet jag inte men jag såg en del av det:-)
Tyvärr är nog många av dom här bilarna förstörda under årens lopp. Så bara därför blir det ju lite roligare att äga en:-)

Var i thailand är du. Själv bor jag ca 9 mil öster om pattaya för tillfället. Ban phe.

11 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2016-02-15 17:16:15)

Hmm blir inte riktigt klok på det här.
Har läst igenom flera trådar på Thesaba om just färgkombon Perlvit med Sandstone att dom skulle vara svåra att få tag på #rare bird" etc. Men kollar man på listan så skulle ju alla vita 61;or ha Sandstone på spak ratt handbroms. Är den ovanlig då för att det är one year only eller är det bara att måla om dom  -L468 Sand Stone for L87 Pearl White cars . Tyvärr har jag inget kvar av färgmatchande fotstegsgumi eller kedjelister etc. bilen har ju blivit om målad en gång och taskigt rostlagad Skydden under baksätet var svarta.. Har kort och gott inte hittat nått mer på bilen som är Sandstoe grönt än spaken handbromsen ratten och rattstång. Är du säger på att alla bilar som med hela koncetptet?

Jag bor förtillfället i Naiharn Beach Phuket. (nästan bredvid flygplatsen) Iaf i 5h till.  Vilket påminner mig om att jag måste sova!   ICQ/ad
Kommer ner till Krabi on några dagar! Då blir det mer uppdatering i tråden! Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

12 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 22:01:48)

https://i.imgur.com/KvrMkJa.png

kan någon svara på vilken del det är av fälgen som är "Wheel disc" i clay beige?
resterande Fäljen verkar ju vara målad L86 perlwiss men
stolsunderedet i vanliga silver grey..

(Fotnot: bilden uppdaterades 2023 då org bilden försvunnit nu har wolfburg west information jag frågade efter… tydligen var det fler än jag som undrade)

Learning by experience is a great way to spend money...

13 Senaste redigerad av yogi (2016-02-15 20:17:43)

Hela färganpassni gen var under en kort period. Sedan efter den perioden så fortsatte man med vissa saker så kolla ditt chassienummer när på året den är tillverkad.
Finns bättre lista på wolfsburg west om färger på bilar och dela. Finns även en reservdelslista där du kan se varje färganpassad del och artikelnummer.

Skall se om jag kan hjälpa dig mer sen.

14

Kommer bli bra de där!  ICQ/ab

15 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2022-07-25 14:19:07)

yogi skrev:

Hela färganpassni gen var under en kort period. Sedan efter den perioden så fortsatte man med vissa saker så kolla ditt chassienummer när på året den är tillverkad.
Finns bättre lista på wolfsburg west om färger på bilar och dela. Finns även en reservdelslista där du kan se varje färganpassad del och artikelnummer.

Skall se om jag kan hjälpa dig mer sen.


Bilen är en riktigt tidig 61:a Levererad i Aug -60
https://drive.google.com/file/d/0B3VG7UYs44GqSXQwY0toZ0szbU02V1M2YldpQ3dtbGFsSU93/view?usp=drivesdk&resourcekey=0-w4nSVwnoFWo1LRTispr8yQ
Tack! All man kan göra för att få bilen lite mer "rätt" är ju kul!
ICQ/ag

Learning by experience is a great way to spend money...

16

car_l skrev:

Kommer bli bra de där!  ICQ/ab

Tack
Var ju inte tänkt att bli någon helrenovering... Därav ingen tråd från början men så trillar man dit som vanligt! Iof kommer jag försöka få ut den här i sommar så mkt saker man kunde lagt ner tid på kommer inte att bli av på den här bilen! Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

17

Nai yang var vi för tre år sedan tror jag det var. Mycket ryssar.

Fotsteg och kederlister är inget problem att få tag i för dig. Kolla med dom svenska firmorna.
På bild 10 uppifrån tycker jag att det ser ut som skydden under baksätet är beigefärgade. Mellan framsidan baksätet och golvet siter dom.

Din ratt och blinkers ser ut att vara i bra skick så dom kan du säkert scanna av maskinellt för exakt färg till inredningen.
Blir lite roligare bil att ha om den sticker ut lite, dessutom på originalvis:-)

18 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 21:44:40)

https://i.imgur.com/bDh8Tlk.jpg

Det kan vara så att dom var sandstone gröna och inte var grånblekta som jag trodde...  Default/yikes
Tyvärr var dom i väldigt dåligt skick så dom fick följa med den låda till tippen...  ICQ/ac

Learning by experience is a great way to spend money...

19 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 22:17:51)

Nu sitter man nere i Thailand igen och fördriver tiden...
Lite har iaf hänt med bilen. Påbörjade undersidan av plattan. 5mm underbar underedsmassa som skulle bort! Bara att ta fram rondellen med ståborsten igen.

https://i.imgur.com/uFFenVB.jpg

Hittade lite rosthål runt karossinfästningen,

https://i.imgur.com/ErfNHgj.jpg

bara att värma upp svetsen och börja jobba.

Köpt en ny 10L flaska nu men RÄTT gas i. Blev genast mkt trevligare att svetsa.

https://i.imgur.com/1KytxOw.jpg

https://i.imgur.com/rv1zpX1.jpg

lite mindre håligheter..

Fortsatte att slipa bort underredsmassa och snart var det endast ren plåt kvar!

https://i.imgur.com/u31cKRS.jpg

https://i.imgur.com/xaDUdHW.jpg

Även undersidan på lådan fick guleloxerade muttrar Default/smile
https://i.imgur.com/q757GDS.jpg

Nu börjar det bli spännande. Har länge varit sugen på en riktigt punktsvets för att bland annat kunna svetsa i golhalvorna på rätt sätt. Men tyckt tt dom varit fördyra för det lilla man faktiskt använder dom.
Efter att ha spånat lite men min gode vän i Göteborg så kom vi överens om att köpa en gemensamt. Efter lite research så föll valet på en begagnad Prospot PR-8. Lättskött med full automatik och som även klarar ensidig svetsning.

https://i.imgur.com/HEIBSZl.jpg

Har även slaghammare och kolstavar för riktning av plåt!

Vände på plattan igen och började måtta in halvorna
Nu ska dom bara slipas av och sen svetsas in. En fundering jag haft är dok om man ska lägga svetsprimer emellan eller om man ska göra som på fabriken och bara förlita sig på karroserikit?

Då jag ännu inte bestämt mig för vad som är bäst och jag dessutom vid det här laget var sjukt trött på att slipa så passade jag på att kika lite på motorn istället.
Hade försökt att starta den när den satt i bilen. Den var med och "småtände" lite men jag kunde inte få den att gå..  Skruvade upp den i testbänken och gjorde ett komptest.

https://i.imgur.com/hyN6WzT.jpg

hmm ok inget världsrekord direkt men borde ändå gå..
https://i.imgur.com/Otxzbzm.jpg

6kg..  inte speciellt uppmuntrande. men det skulle visa sig bli värre..

https://i.imgur.com/uXN91JZ.jpg

https://i.imgur.com/InQHBVY.jpg

ettan och tvåan var inte mkt att hänga i granen alls..
Kollade även försäkerhets skull ventilerna men hade spel på alla vippor så dom borde stänga...
Bara att börja riva.
iof har jag ett bigbore kit jag tänkte montera iaf. Någon som vet om man måste ta upp i blocket och toppen för 34hk bigbore?

Learning by experience is a great way to spend money...

20 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 23:37:49)

Motorn får vänta en liten stund till nu när jag vet statusen på den.
Började slipa bort skyddsfärgen på golvhalvorna.


Målade kanterna med Volvos svetsprimer

https://i.imgur.com/2ZKtaJl.jpg

https://i.imgur.com/H57ZitW.jpg

sen var det bara att rulla fram svetsen vässa käftarna och börja punkta.

Är sjukt nöjd med hur den här svetsen fungerar.
Lättarbetad och gör riktigt fina och starka punkter.

https://i.imgur.com/Ue6e4uL.jpg

https://i.imgur.com/RBGRRFk.mp4

https://i.imgur.com/ltTmFWh.jpg

När halvorna var på plats så var det bara att fortsätta slipa och slipa och slipa..

https://i.imgur.com/67teFHG.jpg

Många timmar slipande senare var det dags att måla.

https://i.imgur.com/cjm0L6Z.jpg

När färgen torkat så fogade jag skarvarna och vände på plattan sliapde och målade översidan också.

https://i.imgur.com/dDp6l2V.jpg
https://i.imgur.com/Ie0SWIW.jpg

Enligt boken ska förspänningen på svärden bak vara 17.5grader. Fick tillverka ett våg/vinkelverktyg för att få till rätt grader vägde in plattan så den var vågrät och sen satte svärden på 17,5 på båda sidor.

https://i.imgur.com/4CTVpZG.jpg

https://i.imgur.com/6tjVD0M.jpg

https://i.imgur.com/DFXORKg.jpg

https://i.imgur.com/0LgjbGo.jpg

förhoppningsvis ska den vara i vettig höjd bak när den kommer ner.

För att förhoppningsvis komma tillrätta med dessa klickande startmotrorer på 6V bilar så köpte jag en grov jordkabel ska med hjälp av en grov bult få ordentlig jord direkt på startmotorn. Dessutom bytte jag bussningen i växellådan och ska beställa en splitter ny startmotor. 
Passade på att byta damaskerna då dom gamla inte tålde all snurrande på plattan.

https://i.imgur.com/sVcWp1d.jpg

https://i.imgur.com/jvzSjXM.jpg

Sen blev det trummornas och sköldarnas  tur att få smaka på rondell med stålborste på sig.

https://i.imgur.com/EAhIClm.jpg

https://i.imgur.com/KGWHlc5.jpg

https://i.imgur.com/MYYWfXy.jpg

https://i.imgur.com/7YtAVqk.jpg


fick blästra ur några ställen jag inte kom åt på sköldarna

Nästa steg var att ta tag i framvagnen då det var rosthål i stommen som setat på bilen så använde jag en annan kortad stomme som  bättre som jag hade liggandes på hyllan. Dock insåg jag rätt snart att den då behövde kortade styrstag fjäderpkt osv då bilen inte ska ha sänkspindlar så synade jag org stommen igen. Den såg betydligt vätte ut än den var Förutom hålet vid stötdämpartornet så var den kry. Den fick det bli!

https://i.imgur.com/DekbMHb.jpg

sen var det bara frågan om att börja demontera delarna från den gamla stommen och slipa rent.

https://i.imgur.com/ykMX1Xe.jpg

https://i.imgur.com/L8DMW55.jpg

två sänksatser hittade också in i stommen. sätter dom så att högsta läget är org höjd så den lätt kan återställas inför besikningar osv.

https://i.imgur.com/yTmLUnn.jpg


https://i.imgur.com/daeeSgU.jpg

https://i.imgur.com/tPDsdIR.jpg


Sen var det tvåstegs process med degreeser / metalprepp innan allt fick komma up på en ställning och målas med POR-15
Passade också på att pressa i nya bussningar i spindlarna då bultarna som satt tidigare var ordentligt rostiga.

Degreeser
https://i.imgur.com/cId3HpO.jpg

Och por-15

https://i.imgur.com/HQZvXRM.jpg

Efter det var det bara att börja montera framvagnen,

https://i.imgur.com/D2Zat6E.jpg

https://i.imgur.com/iGIOCTs.jpg

Då jag svetsat i sänksatser så kan fjäderpaketet ev ha rört sig lite i sida så för att få rätt antal chims på bulten till spindeln så mätte jag upp avstå det i sida mellan länkarmarna sen var det bara att kolla i boken.

https://i.imgur.com/xmWnRMm.jpg

https://i.imgur.com/bVyVWFe.jpg

sen var det bara att skruva dit spindlarna och sköldar. även styrleder och styrsnäcka hittade dit!

https://i.imgur.com/UfnWZ41.jpg

För att kunna få ner plattan på marken igen så måste man ha hjul...

Fälgarna lämnades förblästring och kom tillbaka med en röd grundfärg. Hoppas nu bara att den går att lacka på!

https://i.imgur.com/kAlLTof.jpg

Vart iaf glatt överraskad då dom var i riktigt hyggligt skick och endast en fälg krävde ett par timmar med spackel och slipning annars räckte det med två lager slipgrund för att få en bra yta att lacka på!

Då fälgen ska bli så org som möjligt så ska den lackas i L87 Perwiss och centrum i Clay Beige. Färgen för centrumet har visats sig vara lite svår att få till. Stället där jag köper min färg kunde inte få fram den. Efter mkt sökande på internet hittade jag en bild på org färg på en fälg

https://i.imgur.com/rnfzKCu.png

Den den som utgångspunkt så blandade vi till en färg som ligger mellan den ljusa och den mörka.. inte 100% korrekt kanske men tillräckligt nära iaf. Bilen ska ju iaf inte bli någon utställningsbil utan en finare brukis!  ICQ/af

Learning by experience is a great way to spend money...

21

Är det någon som sitter på en blinkerspak till 61:a? Min var givetvis av..

Learning by experience is a great way to spend money...

22

Jag har en spak men den är berylgrön

23

Jag räknar med stt lacka om delar i Sandstone ändå så det det går bra med en berylgrön!  ICQ/ab
Pm mig så tar vi det därifrån ICQ/ab

Learning by experience is a great way to spend money...

24 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 23:55:38)

Har blivit några kvällar till i garaget.
Målsättningen var att få ner ett klart chassi på marken.
började med att montera krängningshämmare på framvagnen samt styrväxeln och styrstag.

https://i.imgur.com/gDhCoDb.jpg

Därefter vart det bromsköldar fram och bak.

https://i.imgur.com/gLaCBPu.jpg

Nya bromscylindrar så kunde jag börja dra bromsrören. Det är lite klurigt att få till alla rören snyggt och i rätt längd. Men efter lite klurande så blev jag ändå rätt nöjd.

https://i.imgur.com/HpCLMx5.jpg

https://i.imgur.com/7LsZPL6.jpg

https://i.imgur.com/wUO8d6g.jpg

Imed nya lager. vart lite fundersam över den ring som satt på det nya lagret men efter lite konsultation med expertpanelen på Boxerville så kom vi fram till att det är ett clips för avdragare som bara är att ta bort!

https://i.imgur.com/FbNI09k.jpg

Nya bromsar runt om!

https://i.imgur.com/35lcxvX.jpg

vart även nya virar. Passade även på att dra ny värmevire och kolla så att det fungerar som det ska.

Learning by experience is a great way to spend money...

25 Senaste redigerad av Fattigmansporsche (2023-01-27 23:48:42)

Gjorde ett ryck med fälgarna också. Sista slipningen innan lack!
Sen fick dom bli upphängda i min provisoriska lackbox

https://i.imgur.com/RACDrgR.jpg

Lyckades få att få torrsprut något damnkorn någon liten rinning men på det stora hela är jag nöjd ändå.
Nu vet jag lite bättre hur sprutan fungerar till dess att jag ska lacka bilen. Får jag bara polera lite på fälgarna så blir dom riktigt bra! Default/smile men först ska det på lite däck och sen ska  det läggas i en till färg i centrum. Default/smile

Medan fälgarna var på gummiverkstad så fortsatte jag med att lägga karossgummi på plattan.
vid böjen vid vxlådan fick jag återanvända spikarna som höll den tidigare listen.

https://i.imgur.com/FlUyS0q.jpg

https://i.imgur.com/obq1jh7.jpg

Learning by experience is a great way to spend money...