1

På min oval med nyare chassi ska jag ha fembults typ3-trummor med inkrom från 1302 fram. Det betyder att bromsbackarna är 45 mm breda och att trummans diameter är 248 mm. 1302 har hjulcylindrar med diameter 23,8 mm.
Bak ska jag ha fembults typ3-trummor. De är också 248 mm i diameter och bromsbackarnas bredd är även här 45 mm. Hjulcylindrarna är samma som fram dvs 23,8 mm.
Huvudbromscylindern är en vanlig typ1 för 1968 och nyare.

Det känns som om balansen blir helt fel med samma dimensioner fram och bak. 1302 har ju t ex 17 mm hjulcylindrar bak och dessutom trummor med diameter 230 och 40 mm breda bromsbackar.

Är det någon här som har gjort denna ombyggnad?
Finns det större hjulcylindrar än 23,8 mm som jag kan använda fram?
Finns det mindre hjulcylindrar än 23,8 mm som jag kan använda bak och som passar med bromsbackens bredd?

/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

2

millstream skrev:

På min oval med nyare chassi ska jag ha fembults typ3-trummor med inkrom från 1302 fram. Det betyder att bromsbackarna är 45 mm breda och att trummans diameter är 248 mm. 1302 har hjulcylindrar med diameter 23,8 mm.
Bak ska jag ha fembults typ3-trummor. De är också 248 mm i diameter och bromsbackarnas bredd är även här 45 mm. Hjulcylindrarna är samma som fram dvs 23,8 mm.
Huvudbromscylindern är en vanlig typ1 för 1968 och nyare.

Det känns som om balansen blir helt fel med samma dimensioner fram och bak. 1302 har ju t ex 17 mm hjulcylindrar bak och dessutom trummor med diameter 230 och 40 mm breda bromsbackar.

Är det någon här som har gjort denna ombyggnad?
Finns det större hjulcylindrar än 23,8 mm som jag kan använda fram?
Finns det mindre hjulcylindrar än 23,8 mm som jag kan använda bak och som passar med bromsbackens bredd?

/Anders

Varför använder du inte hjulcylindrar från typ3?

3

De är väl som typ 2, dvs 2 till varje sida?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

25hpman skrev:

De är väl som typ 2, dvs 2 till varje sida?

Spelar väl ingen roll om man använder sköldarna åxå..

5

Det är bara Varianten som har 23,8 mm cylindrar bak. Notch och Fastback har 22,2 mm. Jag hade valt att använda 230x40 bak. Möjligen uppgraderade med 19 mm hjulcylindrar. Med 248 fram och 230  bak får du samma fördelning som 1302 fast med lättare bil. Använd trummor från Typ 3 -63 och resten från Typ 1 68-72.  Sälj  de större Typ 3 bromsarna till C-E.

6

stickan:
Det går inte att montera typ3-sköldarna på en typ1-spindel. Inte lätt i alla fall...

P.
Bra förslag men jag vill nog testa innan jag ger upp.

Det borde gå att sätta en ventil på bakre kretsen och strypa den tills det blir bra. Dock är de ganska dyra så det vore bra om det gick att lösa på något annat sätt.

När man byter till typ3-bromsar bak och har t ex originalskivor fram så förändras ju balansen, brukar det leda till att bakbromsarna låser först med sladd som följd?

/Anders

1303S 1974

7

millstream skrev:

stickan:
Det går inte att montera typ3-sköldarna på en typ1-spindel. Inte lätt i alla fall...

P.
Bra förslag men jag vill nog testa innan jag ger upp.

Det borde gå att sätta en ventil på bakre kretsen och strypa den tills det blir bra. Dock är de ganska dyra så det vore bra om det gick att lösa på något annat sätt.

När man byter till typ3-bromsar bak och har t ex originalskivor fram så förändras ju balansen, brukar det leda till att bakbromsarna låser först med sladd som följd?

/Anders

Originalskivor fram och typ3- bromsar bak brukar inte vara nåt problem.

8 Senaste redigerad av gusten (2011-02-05 16:25:56)

Hej
Jag hade planer att göra liknande det som du med bromsvalet men jag gjorde en annan lösning. För min oval blev det typ 3 bromsar 248X45mm bak och typ 2 250x55mm fram. jag kommer inte ihåg exakt vad det är för diameter på hjulcylindrarna, men jag tror att de var 22.5 mm bak och 25.2 mm fram, så mina är ju större fram men i vilket fall som helst har detta funkat bra.

Svårigheten är en del av utmaningen, och inställningen att det SKA gå är en inställning som åtminstone ibland är en fördel, så försök det löser du nog.//gusten

9

Hej Patrik,
Har du dubbla hjulcylindrar på varje sida som det väl är på typ2?
/Anders

PS.
Säg till Henrik att det vore kul om han visade sig här också.

1303S 1974

10 Senaste redigerad av gusten (2011-02-05 17:48:34)

millstream skrev:

Hej Patrik,
Har du dubbla hjulcylindrar på varje sida som det väl är på typ2?
/Anders

PS.
Säg till Henrik att det vore kul om han visade sig här också.

Hej
Två hjulcylindrar per hjul. Det verkar som jag känner dig och att du känner Ahlgren, gärna lite mer presentation.//gusten

11

millstream=kvarnström

1303S 1974

12

OK
Jag ska säga till Ahlgren att han också är välkommen i det nya forumet. Jaså du arbetar med din oval,  hur är vagnen tänkt "att bli"?

13

Körbar i första hand, sedan får vi se. Jag började med en projekttråd på vwtyp1-forumet men jag flyttar nog hit istället.
/Anders

1303S 1974