Hallo!
Som jag förstått det så bör man byta fördelare på en industriare för att ha den i bilen, det är en 122 (1200cc/34hk) och jag har en 1200 motor på sidan av, men kan jag ta den fördelaren och montera på industriaren?
Eller blir de fel?
Finns det någon i Sverige annars som bygger om magnettändningen så den går att använda i bilen, för dom har ju ett rätt fräckt utseende 
Ha en go dag!
Med vänlig hälsning
Jonas
2 2016-02-11 09:11:01 Senaste redigerad av michaelth (2016-02-11 09:12:17)
Hans landelius i stockholm håller på med magnet tändningar.. Men det är inte billigt.
Bra skit kostar!!
Angående fördelaren det är viktigt att fördelaren och förgasaren är passande till varandra, och i bra skick,
så om du behöver byta ut motorn, så behöver förmodligen både fördelaren och förgasaren en ordentlig översyn.. Annars borde dom ju funka till din tänkta maskin..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo det var lite så jag tänkte, fördelare+förgasaren från 1200:an till industriaren.
Bra att veta att Hans donar sådan fördelare, kan ju nästan va värt att fixa en sådan i framtiden för dem ser ganska brutala ut 
Om förgasaren är ok på 1200:an så är det bara att flytta över. Givetvis måste du ställa tändningen efter att ha flyttat över fördelaren. Om du vill använda förgasaren på industrimmotorn så kan du köpa en 009:a kopia på tex Classic up north. Den har ingen vaccun förställning utan fungerar enbart med centrugalkraft. Att bygga om Magneter är rikigt dyrt och har egentligen ingen vettig vinst för en vanlig vardagsbil mer än att du blir oberoende av batteri för att kunna köra.
Detta konceptet med original förgasare från industri 1200motorn och en 009fördelare är det något du har erfarenheter av eller gisar du att det kanske fungerar??? 009brukar ju inte användas på en original motor om man vill ha en bra körbarhet.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Jo jag har kört min BD med industri 30hp och på inrådan från grabbarna i up north provade jag en kina 009 från classic då dom sa att det fungerade bra i deras bilar. Har kört så nu i två år och är supernöjd. Lättstartad fin tomgång och vettig förbrukning.
ev kommer jag byta den mot en 383:a så småning om för det rent estetiska men då 009:an hsr kurva som är nästan identisk med 383:an så duger den så länge! Då förgasarna på industrimotorer inte har vaccum utag (förövrigt motsvarade förgasarna som satt i bussar med 383:an) så lirrar den bra men 009:an. Sen ska det erkännas att jag inte kört en 34hk motor med 009:a Men kan knte se stt det skulle vas någon enorm skillnad.
OK bra att veta då jag har en ny 009:a kopia liggandes, kan vara värt att pröva med den då jag inte har någon avändning av den till någon motor nu 
För industriförgasaren borde vara i bättre skick än den på 1200:an..
8 2016-02-13 11:00:51 Senaste redigerad av Nicklas (2016-02-13 11:02:35)
Jo jag har kört min BD med industri 30hp och på inrådan från grabbarna i up north provade jag en kina 009 från classic då dom sa att det fungerade bra i deras bilar. Har kört så nu i två år och är supernöjd. Lättstartad fin tomgång och vettig förbrukning.
ev kommer jag byta den mot en 383:a så småning om för det rent estetiska men då 009:an hsr kurva som är nästan identisk med 383:an så duger den så länge! Då förgasarna på industrimotorer inte har vaccum utag (förövrigt motsvarade förgasarna som satt i bussar med 383:an) så lirrar den bra men 009:an. Sen ska det erkännas att jag inte kört en 34hk motor med 009:a Men kan knte se stt det skulle vas någon enorm skillnad.
Jag har köpt några industrimotorer 30 hk genom åren
och det har alltid suttit en plugg som går att skruva ur å sen montera org delar till vaccum
kolla bara alla munstycken
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
Att bygga om en magnet som fortfarande är magnetiserad och går runt kostar ca: 5000 sek. Det kan tyckas dyrt jämfört med tex 009 men om vi tittar på tex kosnaden för en 009 + Pertronix brytarlöst + tillhörande spole så är skillnaden inte så stor. Speciellt på 6voltsbilar funkar det extra bra då man har full gnista vid första rörelsen och all ström går till startmotorn. Den är också lämplig som backup när man åker på långturer om tex generatorn ger upp eller tändspolen pajar. Sen är ju ballfaktorn inte att förakta.
En 009 och en 383 skall inte alls ha samma kurva, om inte kines 009an har alldes för hög förställning. En 383 ger (om jag minns rätt) 30 grader när den slår ut fullt. Vad har du ställt in din 009 kopia på? (både Max och vad den går tillbaka till för grader på tomgång)?
Problemet som jag förstått med original stationärmotormagneter är att kurvan är för brant .
Och att de ger för mycket förtändning, det kan man justera genom att ha mindre förtändning från början.
Men det är inget bra sätt. Och kurvan är fortfarande för brant, och kan ge spikningar vid körning på mellanvarv.
009 har också en relativt brantkurva, men verkar fungera bra ändå.
Troligen för att motorerna är rätt förlåtande, dvs de tål lite spikande.
Här är en bild jag lyft från Webben och lagt in Magnetkurvan på
Till sist vacumklockan är till för bränsleekonomi, inget annat.
När man kör på mellangas så magras blandningen ut och då behöver man lite mer förtändning för att få ut bra effekt.
Och det levererar vacumklockan, annars får man feta upp blandningen=högre bränsleförbrukning.
