1

Bör man hona nya kolvbultsbussningar, eller räcker det enbart med att de är brotchade?

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

2

Passningen av kolvbulten är ju det primära, se VAG handboken;

http://i.imgur.com/BGS6T85.jpg

http://i.imgur.com/bCdVEs6.jpg

Senaste (nya) vevstakarna jag köpte, kändes för tighta, så jag använde Biltemas bromscylinderhone några sekunder....

3

Ok, då ska det fungera ändå, även om ytan på både kolvbult (ny) och bussningen(ny), är blanka och repfria, och att kolvbulten går lätt och fint genom bussningen.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

4

Det är inte fel att ha smörj spår(honingsrepor) i bronsbustningen
Man kan ta 1000 vatten papper (med olja)för att få smörj spår
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke