1

kanske alla utom jag vet, men vad skiljer melllan olika fördelare ? Egentligen är det ju bara en snurrrande axel som ger indikation till att skicka ut tändimpulser ? Vad kan varieras? Vet att det finns vacum för att förskjuta? kurvan.
Varför pratar alla Bosch 009 ?
Hade varit kul o förstå

Mesmalle

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

2

009 saknar vakuumkompensationen.
På axeln inuti finns även fjäderbelastade motvikter som skall stabilisera varvtalet litet.
I stort sett varje motortyp har sin specifika fördelare.
När vi pratar här om olika fördelare använder vi oss av de tre sista siffrorna i artikelnummret.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

En fördelare ska ställa om sig beroende på varvtal och undertryck i insuget. Varvtalet för att förbränningen ska bli så bra som möjligt på olika varv och att trycket i förbränningsrummet ska vara så bra som möjligt när kolven är på väg ner. Undertrycket för att beroende på hur mycket undertryck det är så sugs olika mycket bränsleblandning in.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2016-02-08 11:53:59)

Den optimala bränsleblandninge tar en viss tid för att uppnå maximalt tryck (Förbränt till 100%).
Så därför tänder man på lite innan kolven kommer upp till toppläget (TDC) så maxtrycket är precis när den vänder nedåt.
Men när varvet ökar så kortas inte tiden för förbränning, så man måste tända på tidigare, Därav de fjäderbelastade vikter som kastas ut och ökar på förtändningen.
Detta resulterar i en tändkurva, och den är olika för oliak motorer och trimmningsgrad, kör man racing så passar 009 kurvan bäst tyckte/tycker många.
men då vacum saknas offras bränsle ekonomin litegrann.


När man kommit upp i fart och kör på halvgas, så ökar vacumet i insuget och blandningen magras ut, då brinner den långsammare. Så där för har man en vacum klocka som skickar på mer förtändning.
På så sätt sparar man på bensinförbrukningen, för utan vacumförställning hade det inte hunnit brinna färdigt då kolven är på toppläget. Och motorn had ekänts slö så man fått gasa på

"ljushuvud"