Den optimala bränsleblandninge tar en viss tid för att uppnå maximalt tryck (Förbränt till 100%).
Så därför tänder man på lite innan kolven kommer upp till toppläget (TDC) så maxtrycket är precis när den vänder nedåt.
Men när varvet ökar så kortas inte tiden för förbränning, så man måste tända på tidigare, Därav de fjäderbelastade vikter som kastas ut och ökar på förtändningen.
Detta resulterar i en tändkurva, och den är olika för oliak motorer och trimmningsgrad, kör man racing så passar 009 kurvan bäst tyckte/tycker många.
men då vacum saknas offras bränsle ekonomin litegrann.
När man kommit upp i fart och kör på halvgas, så ökar vacumet i insuget och blandningen magras ut, då brinner den långsammare. Så där för har man en vacum klocka som skickar på mer förtändning.
På så sätt sparar man på bensinförbrukningen, för utan vacumförställning hade det inte hunnit brinna färdigt då kolven är på toppläget. Och motorn had ekänts slö så man fått gasa på
"ljushuvud"