26 Senaste redigerad av kee (2011-07-15 00:07:29)

grop skrev:

Kan ingen försvara raatlook/hoodride smaken?

Väl ställd fråga! Ser att jag inte framfört min åsikt särskilt tydligt, jag var så inne på patinas betydelse.

Jag åker ju råttiga vagnar, det är ju för att jag inte är mer kompetent mekaniker än så.  ICQ/ad Men det är inte hela sanningen. Dels beror det på att jag ständigt vill åka, jag anser mig inte ha tid med några fleråriga finrenoveringar, en sommar utan folkabuss skulle dra ner mitt humör rejält!I samband med detta ökar reparationsbehovet, som tar tid från förbättringar, förfiningar och renoveringar. Dels beror det på resurser, både praktiska som ekonomiska. Även om jag nu har heltidsjobb, så har det föregåtts av studier, tveksamma arbetsvillkor och felaktiga prioriteringar. I mitt lilla garage, med ca 60cm till godo på vardera sida går det inte att lägga en lack, eller jobba sena kvällar då det ligger i ett hyreshus. Men egentligen skulle jag vilja göra en "riktig" renovering någon gång i framtiden. Det är detta jag tänk min 62a till, om det nu blir av. Den är ett perfekt objekt, aldrig tidigare lagad, alla delar kvar, den levererades i grundfärg från fabrik och den är tillräckligt gammal för att man hur som helst får igen pengarna om det känns som att man tar sig vatten över huvudet när man äntrar okänd mark. Fram tills den visionen blir verklighet, eller förintas helt, åker jag i mina skraltiga gamla bussar och är rätt nöjd med det. ICQ/ab

Men vad smaken beträffar; tja jag tycker många här på forumet har en väldigt intressant smak och därmed är det ju i min smak också eller hur?  ICQ/ab  Vare sig det är Alpenretters galna kustomprojekt, Tobias sjukt snygga byggen, Görans ladugårdsrenovering, Frankes luftfjädringsbuss eller för den delen Bengts fragmentalistiska närmanden i Barndoorträsket, uppskattar jag dem alla! (Ni som inte är nämnda är inte glömda, orkar bara inte rada upp alla) Och jag tycker Danne tidigare framförde en mycket vettig åsikt, när det gäller byggen som känns stöpta i samma form, oavsett om det är råttor, eller "ollonblanka" så tappar man mitt intresse. Jag vill inte ta någons glädje ifrån dem, är de nöjda med sin vagn är jag glad för deras skull, men om man inte har några egna idéer tycker jag det är ointressant. Och vagnar som faktiskt brukas är en viktig tilläggsparameter för mig, men det ser man ju inte direkt och kanske mer förknippas med personligheten bakom vagnen än vagnens utseende i sig. Vissa attribut är som regel så opraktiska så det syns att vagnen inte används särskilt mycket och det förstår jag inte. Ett klart faktum är att en råtta som regel är mer användarvänlig då mindre "står på spel" om ni kan läsa mellan mina rader. En väl lagd lack på en blank vagn går ju också såklart att använda, men den gången man råkade köra in i ngt eller fick ett stenskott i fronten gör det nog mer ont för finåkaren än för råttsoffliggaren.  ICQ/ad  Sen har jag en läggning för bussar såklart, en bubbla eller Ghia har mer att bevisa för att det ska fånga mitt intresse.

Allt detta gäller PÅ NÄTET, träffar jag en vagn i verkligheten sätts allt detta ur spel, speciellt om man träffar en trevlig och intressant ägare i samband med vagnen. Varenda veteranbil i trafiken är roligare än de vanliga Svenssonbilarna...  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

27

grop skrev:
rogga skrev:

Det där blir en knogsmäll på din axel Peter.... Jag skall nog visa dig lite Aikido konster nästa gång vi ses....  Default/lol

HÖ! Tror du jag ska bli rädd? Du har aldrig sett mej springa märker jag.   Default/lol

Med den lille kroppen kan det inte gå fort..... Du är mer byggd som en keneyansk långdistansare..... Men kondis har du ju som Agda 97....  så det skall inte vara nå problem Default/lol

28

Väl sagt Kee.
Jag gillar när man vågar använda sin bil. Jag gillar gamla bilar, bilar med en historia och jag uppskattar fina renoveringar.
Jag gillar när man släpar ut ett "lik" från skogen/ladan, bytar bromsar och får ut den i trafiken med mossan kvar på taket. Jag gillar gamla bilar i bruksskick. Jag dreglar varje gång jag ser ovalivars superfina oval. Blir impad av energin som läggs på barndoor50:an osv.
Det enda jag har lite svårt för är mär man slipar bilen plåtren och låter det rosta, jag tycker inte det är naturligt utan bara dumt men då rycker jag lite ointresserat på axlarna, suckar och tittar på nästa bil istället utan att kommentera. Bättre då att lägga energin på ett uppmuntrande ord till ägaren som har bilen man tittar en gång extra efter.. Poängen är att en bil måste inte vara perfekt för att dra intresse åt sig utan det är oftast detaljer, helheten eller sammanhanget som som styr.
Form är Ingenting utan funktion... ICQ/ab

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

29

Jag anser väl att om man nu vill ha den blank och termosorginal så är det ok, men jag tittar inte så mycket på den. När man medvetet sunkar ner bilen är det samma sak. Om tidens tand fått jobba så hajar jag till...
Jag har själv 3 hobbybilar... en som används så ofta det går
En röd buggy....inte världens fräschaste kaross, men helrenoverad platta.
En blå buggy....INGET har gjorts åt lack sedan den byggdes -85 med ett undantag:sidorna har målats om då föregående ägare gjorde samma operation i "fel" färg jämfört med när den byggdes, så jag anser att den återställdes. Den är full med repor och liknande, men det är tidens tand som fått jobba... Däremot har den fått en trevlig 1915 som påminner om den TRIMCO-maskinen som en gång satt där i början av 90-talet... dvs "återställning"

Sen har jag mitt projekt... en hög delar och regpapper... ska nog bli bil av den också... Dock vet jag inte om jag bara kommer smälla ihopa den eller lägga massor med tid på att få allt "rätt"....

Hursomhelst, det jag ville komma till är att det som får mig att gå igång är när man KÖR med bilen. Då menar jag inte upp och ner från trailers, utan inte är rädd för att använda den till vad de en gång var byggda för, dvs KÖRAS!!!.

Just nu är det t.ex en kille från Holland som kör sin buggy till Nordkap och tillbaka, senaste natten sov han på en camping i Luleå... bilen kanske inte är världens finaste, men den används....

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

30 Senaste redigerad av rogga (2011-07-15 13:14:37)

Nu börjar vi komma nån vart....
Konstgjord patina är vad jag förknippar med rat/hoodride.....

Och jag förtydligar igen.... Jag har inget mot varken bilar eller personer.... Utan fenomenet hoodride....

31 Senaste redigerad av michaelth (2011-07-15 16:01:12)

mao fram för använda bilar i vettigt  ej antikbehandlat skick..

jag e själv möbelsnickare..från början som sedan 11 år jobbar som "påbyggare" av specialfordon. jag blev mer eller mindre utslängd från en fasionabel "antikaffär" i österike. då säljaren försöket kränga ett nybyggt skåp till en tant . och jag berättade felen för den tänkta kunden Default/hmm  gillar inte när man "åldrar" saker .. om det e en möbel som patineras eller en bil..har även jobbar en del på museum och lärt mig uppskatta historien bakom föremål och hur viktig den kan vara .

Men givetvis får alla göra hur dom vill med sina grejer.. jag själv kan tänka mig att ändra en hel del på min Bay tex.. om jag endå skall rostlaga kan jag likagärna göra om som jag vill, givetvis kommer detta att reta en del. men man kan ju inte vara vän med alla.. ICQ/ag
när vi hade "nostalgia" bilutställning här i Ronneby var det tror jag 600 bilar på planen .. massor av ,som jag ser det överrenoverade bilar i bättre skick än dom va nya med fler options och grejer än man kan tänka sig.. fine.. men bilarna med lite vägdamm på dom var dom trevliga, dvs dom som inte kom på täckt trailer utan köres..
la ut en bild på en splittbuss
http://www.forumbilder.se/images/e62011120622Ac002.jpg
killen som äger den satt under ett "partytält" och var nöjd med livet.. han gillade sin buss för den var så trevlig att åka i..okey ingen "fin" renovering, ett eftermonterat glasfiber pop upptak från nyare buss, 2 rekarostolar..men hur som, han använde den och var nöjd och glad..
brevid var det en ganska så dryg äldre "herre" som skröt om sin bubbla.om hur fin den var och dyr oxå. upps tog ingen bild av hans bil.. ICQ/ae
att man använder sina kreationer väger högre för mej än att man följer en viss standard. om det gäller vissa fälgar , ett visst stuk hundra% original eller hundra% rost.. gärna super renovering, men e man sen rädd att använda den e det tråkigt.. en kollega till mig har en willys Jeep krigare.. total renoverad till minsta skruv.. han lägger över en pressening när den står ute så den inte blir dammig... detta e en bil som varit med om 2 världskriget ICQ/ad  sett massor av döda,  bomber och granater.. ja ja.. det finns olika användnings områden. en annan kompis kör sin  willys Jeep året runt och drar ut träd ur skogen med den.. vad e rätt vad e fel.. jag tittar mer på den använda med sina synliga skotthål och lagningar, än den renoverade med repfri färg på golvet under pedalerna ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Väl talat, Michael Th.

Egentligen är det här tråden värdelös. Diskutera smak, när smak är det mest personliga som finns. Det är som dessa trådar som dyker upp här ibland med rubriker som typ " ska jag lacka bubblan blå eller svart, vad tycker ni?" och "vilka fälgar blir bäst på min bil?".
Trådförfattaren ska nog tänka till först, skriva sen.

Sen finns det de som annonserar ut sin bil eller en del, men det är inte till salu, man kollar bara intresset. Va fan då för?  Default/yikes

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

33

25hpman skrev:

Väl talat, Michael Th.

Egentligen är det här tråden värdelös. Diskutera smak, när smak är det mest personliga som finns. Det är som dessa trådar som dyker upp här ibland med rubriker som typ " ska jag lacka bubblan blå eller svart, vad tycker ni?" och "vilka fälgar blir bäst på min bil?".
Trådförfattaren ska nog tänka till först, skriva sen.

Sen finns det de som annonserar ut sin bil eller en del, men det är inte till salu, man kollar bara intresset. Va fan då för?  Default/yikes

x2

Blank  Typ1 -59.
Late bay buss -74
Och Late bay DH -73
Inte lika blank Split Eh -63. Såld

34

Tydligen är inte tråden värdelös då det diskuteras friskt i den. Bara en tanke.

Men jag håller med dej om intressekoll annonserna.  ICQ/ag

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

35

hamsedk skrev:

Jag tyckar blankt är skit,... Bilen skal lida en naturlig död gennom oxidering, och brukes til den inte kan brukes mer ICQ/ad

och när den inte kan brukes mer, då skall den repareras och sen brukes många år till ICQ/ab

36

rogga skrev:

Konstgjord patina är vad jag förknippar med rat/hoodride.....

Det är inte så lätt.

Konstgjord patina är så mycket mer. Skulle inte vilja kalla bilarna nedan för rat/hoodride.

http://rejsa.nu/im/_bilar/34-new_2004-21-08-stuka2.jpg

http://www.cal-look.com/blogs/wp-content/uploads/2010/02/rui-bus-1.jpg

http://www.typ2-klubben.com/db/bussar/t1/220.jpg

37

vissa dagar tycker jag blankt när man ser bilder på bilar sen andra dagar är det råttigt och sånt och sen Orginal några dagar efter det .

jag får nog skaffa en utan varje sen när det börjar bli dax det  ICQ/ae

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.