1

Jag har en VW Pickup Magnum EH -90. Jag har ägt den några år nu och den fungerar utmärkt och är snygg och prydlig och nästan ingen rost Bilen har gått 16000 mil. Det enda underhåll jag gjort är att jag bytt motorolja och filter varje år och att jag inför besiktning tar isär och "motionerar" bakbromsarna. Nu börjar jag bli lite mera rädd om bilen och vill att den skall leva många år ytterligare. Min fråga är vad bör man göra för underhåll för att maximera livslängden? Jag har hört att motorerna är ömtåliga. Stämmer det?

2

ja dom pajar mellan 10-15000 mil tätningarna till topparna tar slut +frät skador på topparna,jag kör som man gör på mc motorer 50-50 glykol o vatten då fräter det mycket mindre glykol är jätte viktigt på wbx,olja kör jag 20w-50w går tystare med mina gammla lyftare,bussen klarar sig jätte bra bes-anm brukar vara rost hål på bärarmar bak spruta in rost skydd i dom o i alla bilens håligheter så sliper du rost innefrån av kondens det är de man inte vill ha då håller den länge,byta växellåds olja skadar inte

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Byt till den röda glykolen som finns numera den är snällare mot aluminium. Tex mekonomens röda longlife glykol den uppfyller även Vag standarden för nyare aluminium motorer.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Låter oroväckande att motorerna vanligen börjar läcka efter 10-15 tusen mil. Då är jag snart i ett läge för motorrenovering. Jag antar att det inte finns något förebyggande jag kan göra. Angående glykolen så bytte jag redan vid inköpet till den röda glykolen men det är flera år sedan så den borde kanske bytas ut. En sommar gjorde jag ett ordentligt försök att hitta alla ihåligheter och sprutade i rostskyddsvätska. Fick borra ett antal hål för att fixa detta. Rostskyddade även alla plåtspalter på baksidan. Vad kan mera göra? Kylslangar, elkontakter, etc hur är det med dem. Finns det något förebyggande att göra?

5

Har för mig att bytesintervallen är 4år på vissa utav den röda sorten. Men det är säkert inte fel att byta oftare om man har en känslig motor. De innehåller ju inhibitatorer som ska motverka rost och frätskador som säkert har sämre effekt efter ett tag.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Kanske dags att byta kylarvätska. Vad jag minns var det lite bökigt att byta och även ganska dyrt. Många liter vätska. Det kanske är lika så gott att planera in ett lite större arbete till nästa vinter med både åtgärdande av toppar samt byte av kylarvätska. Är det något mer som bör göras ifall man ändå gör ett såpass stort arbete? Inte behöver man väl ta ur motorn för dessa arbeten?

7

Hej.
Har i fyra år haft en Caravelle med
Westfaliainredning.
År 1 kollat glykol och dylikt inför vinter.
År 2 samma
År 3 samma
År 4 samma.
Folk  och experter tycker så mmycket.
Ps.   Kör med den året om.

ch

8

starkt rekomenderat att ta ur motor det är det minsta jobbet,kylsystemet tar typ17-18liter,vi hittade på ett knep på vw när vi jobbade med wbx och man skall fylla o lufta ur,av med loket på behållaren bak tag en stor tratt täta med tejp runt hals tryck fast i behållar hålet ,fyll på vättska så det fyller upp i tratten lite grann starta motor låt den gå då kommer all ev luft upp i tratt medans behållaren är helt full håll nivå i trat tills kylfläckt startar typ 3g då vet du att all luft är borta när du nu varvar upp motorn försviner vattnet ner i behållarn ta snabbt bort tratt o dit med lock då har du ett helt fullt system(viktigt)sen fyll till märket på behållare 2 i lilla luckan viktigt,detta gick fortare en efter rep bok

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

9

Tack för tipsen vwove.
När man ändå plockar ur motorn är det något mer man bör göra om motorn gått 16000 mil typ kolvringar, ventiler, planing, etc?

10

skall du skruva med wbx-motor måste du ha en rep-bok,kolvringar vill du inte peta på då får du riva hela skiten o detta är inte någon t-1 motor,toppar kan du kolla över,plana är nästan omöjligt,om du börjar lyfta på topparna finns det faror kolla med dom som vet hur man undviker problem,

11

Tack igen vwove
Då vet jag ungefär vilken ambitionsnivå man skall ställa in sig på. Dags att beställa lite delar och en rep.bok och se fram emot en trevlig mekning nästa vinter. Hoppas att bilen fortsätter att gå perfekt i motorn fram till dess. Peppar, peppar ta i trä.

12 Senaste redigerad av Nicklas (2012-02-20 09:27:24)

jag fixade min läckande topp med motorn kvar i bussen (112i)
jag planade även toppen

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

13

Jag funderar på det där med att spruta in rostskyddsvätska. Är det någon som har ett sprutschema för bussarna? Eller tips om vart man behöver ta extra hål? Något särskilt medel att rekomendera? Hagmans Carosol har jag sneglat lite på.

14

jag diggar vax basserat den klibbar fast bra på lodräta ytor o rinner inte bort,dom rostar mest i kaross skarvar o i bärarmar bak där har jag fått 2or på flera bilar,hittar du inget hål gör ett

15

jag diggar vax basserat den klibbar fast bra på lodräta ytor o rinner inte bort,dom rostar mest i kaross skarvar o i bärarmar bak där har jag fått 2or på flera bilar,hittar du inget hål gör ett

16

Då jag nu vill sköta min WBX-motor lite bättre så kollade jag runt lite om motoroljor till den.
Går man in på Preems sida http://preem.se/templates/page____9594.aspx så anges 5W-40 som bästa alternativet.
Själv har jag i 5 år kört på 10W-40 och det har fungerat utmärkt utan ventilknackningar men nu börjar jag tycka att den är lite väl tunn.
Kollar man runt på lite VW-hemsidor så tycks 15W-40 rekommenderas och en del anger även 20W-50 som lämpligt.
Alltså ett ganska avsevärt viscositetsspann i rekommendationerna.
Hur hanterar ni detta med val av viscositet?

17

Följdfråga på lösningen att avlufta kylsystemet efter motorbyte (DG motor) enligt Oves instruktioner så är kylsystemet ok, så långt allt väl. Det stora problemet är att värmepaketet i DH inte blir varmt, det blir inte ens ljummet.
Finns det någon som har löst problemet tidigare?

18

Har du öppnat kranen?

19

Självklart  ICQ/ag  ICQ/ag
Men helt relevant fråga ICQ/ab

20

Hej!
Nu har jag hittat felet i varför inte det blir någon värme i värmepaketet i kupén. Default/hmm
Orsaken är att vappenpumpen var tät i inloppet från reservoar kärlet ( finns på ovansidan pumpen). Detär ett gjutfel (p.g.a sliten gjutform eller fel justerad) som tillverkaren inte har kvalitetssäkrat vare sig efter gjutningen, maskinbearbetningen, eller montage.  ICQ/am ICQ/am  ICQ/am

Så en uppmaning till er alla som skall byta vattenpump!
Kommer den från JP Group (Danmark) Kolla så inte ni får samma problem som mig!  ICQ/ad

Om ni redan har monterat en pump så går det att ordna, tag största möjliga borr i hålet och borra. Vatten kommer att hjälpa till att få bort spånorna då vattnet flödar ut från hålet.

Något mindre glad WBX just nu! ICQ/am