Det finns ju ett stort Hi-fi intresse här skulle jag tro. Kalles köpestråd drog ju iväg direkt.
Vi kan väl ha en tråd där vi postar snygg och bra äldre Hi-fi, bland annat våra egna prylar.
Skulle kanske ha legat i Babbel/offtopic? fast det är en bildtråd Ni får flytta den dit om det passar bättre där.
Nåväl. Jag har länge sneglat på just förstärkarna från 70-talet.
Japan hade ju sin storhetstid i slutet på 70-talet. Dom hade bla slagit sig in på Motorcykel marknaden, gitarrmarkanden och Hifi markanden. Ekonomin blomstrade och dom var tvungen att visa för omvärlden att även dom kunde. Så dom plöjde ner mycket i utvecklingen för att vara marknadsledande.
Pioneer byggde tex sin största receiver 1978 och har inte byggt nån större sedan dess.
Ett monster på 35kg. 270w per kanal vid 8 ohm.
Notera kylflänsarna

Jag har nog sneglat på nån större Pioneer i 7-8 år men inte kommit till skott. Dom kostar lite för mycket.
Ett par tusen är mitt maxtak.
Marantz har en snygg 22xx serie. I den serien finns det några billigare modeller. Dock gillade jag inte att dom inte hade träkabinett. Men på senare tid har jag sett att dom även fanns att köpa med ett träkabinett.
När jag sedan såg en bild på en med svart front istället för silver bestämde jag mig för att slå till på en Marantz istället för Pioneer.
Utseendet först och ljudet sen
Här var bilden jag såg.

Jag hittade en på Tradera för 1900:- så det var en ok prisklass.
Jag ville också byta ut min plastiga Technicsskivspelare, så jag sneglade på en billigare Thorens modell. Att skivspelaren är tillverkad i klock-landet Schweiz tyder ju på precision och pålitlighet
Jag köpte en TD-160 från mitten av 70-talet på tyska ebay. Det är lite fix på den, men det roliga är att det finns lite eftermarknadsprylar att handla om man vill uppgradera framöver.
Bla finns det schysta trä och pianolacks chassin att köpa. T o m granitchassin.
Här är en original och nedan en custom.

dasvw.se

Skulle tro att de flesta såldes i personalbutiken