om du kopplar ingången till jord i stället för givare så ställer systemet in sig på varm motor o skall funka
27 2011-06-23 13:13:19 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-06-23 14:25:47)
Jahapp,vad gör man nu då ?
![]()
Enligt http://manuals.type4.org/ljet/ så har jag nu testat
* bränsletryck - 2,2-2,6 bar - check !
* bränsleflöde - 1,5-2,0 l.min - check !och då det stämde enligt boken så står jag nu kvar vid samma bekymmer.
Rådlös......
När du kollade bränsletrycket körde du motorn på tomgång eller last
I bland måste man kolla trycket under last för att veta att pumpen inte är sliten
Ett förekommande fel är att pumpen kaviterar under last (högt mot tryck )
Det lättaste sättet att kolla det är att leta upp en långbacke kör på 4ans växel trampa nedgasen i botten (ha gärna tryckmätaren inne)
om motorn (böar)inte vill axa upp i fart så kommer trycket falla under mini tryck som resultat är för sliten pump(kaviterar)
= motorn får inte tillräkligt med soppa
PS L-Jetronic är grunden till dagens insprutingssystem men för att få väck små problem ökade man systemtrycket till 3bar Typ kall start
PS2 en bild på Bränsle systemet
PS3 Jag har VWs bränsle verkstadshandbok från 69 till 74
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Tack så mycket grabbar för all hjälp !
* Ska kolla med att jorda kontakten Ove.
* Nä Micke , jag har inte kört den för det går ju inte... men jag ska kolla upp det när jag kan.
Jag har inte löst det här helt ännu, se min projekttråd....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 531#p38531
Hade en gång en Notch med T4 GE-motor i. Den där tempgivaren på toppen orsakade mycket huvudbry kan jag säga. Bytte på inrådan ut den mot en vridpotentiometer och då blev det bättre. Dock inte helt bra. Hoppas du hittar rätt! 
Vridpotentiometer = Ställbart motstånd ? Köper man inte en ny temp.givare istället ?
Utveckla gärna .
Hoppas du får ordning på pickisen. Temp 2 sensor har Meca för 393.75
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1
Jag kanske har luftmassemätare och spjällhus om du behöver. Köpte en -77 GE motor häromdan.
33 2011-07-14 16:36:10 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2011-07-14 16:39:17)
Tack Micke , jag har lite grejor på G men blir det inget så hör jag av mej till dej !
Lite läskigt att beställa en kylvätsketemperaturgivare till en lyftkyld... 
Jag har några insprutsgrejer liggande också, vet inte riktigt vad det är. Ska kolla på det.
Hur kan man se om det är något som passar dig? Jag har noll koll på dessa grejer.
Jag har några insprutsgrejer liggande också, vet inte riktigt vad det är. Ska kolla på det.
Hur kan man se om det är något som passar dig? Jag har noll koll på dessa grejer.
Grejerna ska se ut så här ungefär ..
http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=487321
36 2011-07-14 23:57:17 Senaste redigerad av mettis (2011-07-15 00:00:23)
Jag har som sagt oxå ngt sprut liggandes...(delar?)
Men jag tänkte på om din pump går "hela tiden" eller om det är problemet att den slår av (har inte lus-läst hela tråden...)
På mina motorer har jag helt enkelt kopplat pumpen över ett vanligt relä på tändningen...gör väl inget att den går så - soppan går ju i returslang.
(Det var en bra bild på LMM ! -På min motor hade det slitits igenom "banan" på kortet som kopparkontakten släpade på...)
Nädå Mettis, jag har inte glömt vårt nattsnack på BR ;-)
Pumpen funkar men motorstyrningen fattar inte felet när både temp.givaren och LMM är defekta
Nu är pumpen byglad i reläet och då har jag tomgång kring 4000
. Men hade LMM vart hel då hade det nog funkat.
38 2011-07-15 06:52:32 Senaste redigerad av Urban T (2011-07-15 06:53:05)
Urban T skrev:Jag har några insprutsgrejer liggande också, vet inte riktigt vad det är. Ska kolla på det.
Hur kan man se om det är något som passar dig? Jag har noll koll på dessa grejer.Grejerna ska se ut så här ungefär ..
Det är som jag misstänkte inte lika, min prylar ser "äldre ut" kanske typ 3 sprut.
Men kom på att jag har blev erbjuden en motor av en släkting som ska vara typ 4. Jag har inte hämtat den än så jag vet inte om det är en sån.
Den står i Bergsjö. Är det intressant så kan jag kolla om den finns kvar. hade tydligen stått utomhus ett tag.
Kolla det du Urban , delar är alltid bra att få tag iaf.
Hur gick det torkarknappen i Patriks bil , behövde ni nån sån ? Och hur ser den ut isf ?
Kollar med han om motorn finns kvar.
Vi monterade ett motstånd igår, och torkarna verkade fungera bra det lilla vi testade, så som det verkar nu så behövs kanske ingen knapp.
Han ska besikta nästa vecka, hoppas motståndet håller tills dess 
Fick du ordning på problemet? Har en kompis som har exakt samma fel och han har bytt en jäkla massa.
Typ 1 1961
Hade liknande fel på min för lite sen, som berodde på tre saker gällande just min t4. Den korta slangen på hö sida plenum hade spruckit undertill, tändningen hade själv ställt om sig något, fick vridas tillbaka lite på ren gissning. En av sladdarna till tändspolen (oklart just nu vart den gick till) hade också släppt och det missade jag flera gånger. Efter det hade jag både tomgång, gång och en stabil start. Vet inte om det var till mycket hjälp, men de små grejerna gjorde susen på min buss. Lycka till!
Hoppsan, ser att jag hållt dålig koll på år och dag
Det har säkert löst sig sen 2011