26

Vad har du för lås i fönster och dörrar? Med t ex ett assa 2002 i dörren så har du en låskista med bortasäkring. Vilket betyder att du måste ha nyckel för att öppna dörren även på insidan. Då kan inte tjuven slå in en ruta och öppna dörren till polarna och sedan snabbt lasta bilen full.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

27

Det här är bra om ni vill förhindra att de går in genom ytterdörren med kofot på några sekunder.
Ligger på ca 10 papp per dörr men det är faktiskt billigt om man slipper inbrott.
Han som tagit fram den här produkten har jobbat som låssmed länge och sett många inbrott och ruttnade på att det var så lätt att bryta upp en dörr.
Träffade honom för dryga 10 år sedan och då pratade han om att han hade en revolutionerande produkt på gång.
Nu är den klar och jag träffade honom genom jobbet igen för ett par månader sedan.

http://www.essec.se

Bubbla -62

28

Det var ett annorlunda tänk att ha "stift" på den sida där låskistan sitter ICQ/ag . Men hur blir det när dörren sätter sig? Då kommer nog inte dörren att gå in i de slitsade spåren. Att justera dörren kanske inte alltid går att göra och då blir det svårt att stänga och öppna dörren(då dörren behöver lyftas och kommer att "hänga" och vila på karmen i de slitsade spåren).

För några år sedan valde vi tyvärr fönster och dörrar från Mockfjärd ICQ/ac . Och bl a ytterdörren såg ut som den suttit i minst 10 år efter att de monterade den. Den hängde rätt duktigt snett, precis som en gammal dörr kan göra. Hade jag köpt till denna dörrlåsning då så hade inte dörren gått att stänga. Då Mockfjärds montörer sabbade möjligheten att justera upp dörren så mycket.

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

29 Senaste redigerad av Johannes (2016-01-31 12:16:09)

Kör med Verisure och är kanon nöjd! Inbrottslarm med kamera & brandlarm. Finns många funktioner och även en app där det går att larma av och på, se historik, styra eluttag och se temperaturer och luftfuktighet och massa annat. bra service!

30

Sen kan jag verkligen rekommendera en sån här. https://www.netonnet.se/art/hemhushall/ … 8099.9438/

31

Fredde skrev:

Det var ett annorlunda tänk att ha "stift" på den sida där låskistan sitter ICQ/ag . Men hur blir det när dörren sätter sig? Då kommer nog inte dörren att gå in i de slitsade spåren. Att justera dörren kanske inte alltid går att göra och då blir det svårt att stänga och öppna dörren(då dörren behöver lyftas och kommer att "hänga" och vila på karmen i de slitsade spåren).

För några år sedan valde vi tyvärr fönster och dörrar från Mockfjärd ICQ/ac . Och bl a ytterdörren såg ut som den suttit i minst 10 år efter att de monterade den. Den hängde rätt duktigt snett, precis som en gammal dörr kan göra. Hade jag köpt till denna dörrlåsning då så hade inte dörren gått att stänga. Då Mockfjärds montörer sabbade möjligheten att justera upp dörren så mycket.

Den frågan ställde vi också när han var och visade produkten för oss. Han sa att det inte skulle bli något problem eftersom spåren i låskistan är "trattformade" så lyfts dörren om så skulle vara fallet med hängande dörr. Jag tror att det möjligtvis kan vara ett problem om man har dörrstängare men hemma brukar man ju se till att dörren går i lås.

Bubbla -62

32 Senaste redigerad av David h l (2016-01-31 18:33:38)

Nu handlar dena tråd om olika erfarenheter när det gäller larm o tips om ny installationer vilket intresserar mig o säkert många andra i dessa tider!!
MEN jag kan inte låta bli att kommentera detta efter jag sett filmen där sp har satt fast dörrenkarmen i en 150*150 stålbalk o även stöttat med en liten träregel över till nästa stålbalk!! Så ser det inte ut i verkligheten,utan väggreglar ger med sig om man gör så som filmen visar

|o\/o|

33

David h l skrev:

Nu handlar dena tråd om olika erfarenheter när det gäller larm o tips om ny installationer vilket intresserar mig o säkert många andra i dessa tider!!
MEN jag kan inte låta bli att kommentera detta efter jag sett filmen där sp har satt fast dörrenkarmen i en 150*150 stålbalk o även stöttat med en liten träregel över till nästa stålbalk!! Så ser det inte ut i verkligheten,utan väggreglar ger med sig om man gör så som filmen visar

Jo så är det, men de får inte in kofoten mellan låstkistan och slutblecket. Får man in kofoten så man får tag på insidan av dörren så knäcker man vilken låskolv som helst. De är ju inte ens härdade vilket är konstigt. Jag tror att testet bara gäller låset det är väl därför de bara bryter där.

De flesta inbrottstjuvar vill nog gå genom dörren och om det tar 10sekunder så är det det snabbaste, enklaste och  bekvämaste sättet.
Det är som vanligt, det gäller att göra så att de inte väljer ditt hus

Bubbla -62