1

Jag får snart mardrömmar av dessa bromsar. Jag har sett olika sätt att montera bromscylindrar bak på. Jag monterade enl denna bild med cylindern i uppkant av bromsskölden men såg sedan i verkstadshandboken att de var monterade med cylindern i underkant av bromskölden. Tycker att bromsrören blir bättre skyddade enl monteringen som bilden visar (bilden lånad). Har det någon betydelse rent funktionellt för det passar ju både uppe och nere (om man skiftar bromsskölden så klart).
Tips och synpunkter mottages tacksamt.

Post's attachments

bromsrör 2.jpg, 194.13 kb, 529 x 381
bromsrör 2.jpg 194.13 kb, 115 downloads since 2016-01-29 

2

Inga direkta synpunkter, förutom att det ser snyggt ut.
Men på min och pappas varsina ovaler (-56) så sitter cylindern ner till i alla fall, och handbromsvajern uppe och kommer in bakifrån.

3

Vad jag kan se har du bromsskjöldar från -58 o upp (1 bult cylinder) det ser väl ok ut. Nedre stötdämparfästet är vridet, det kom -59 om jag inte missminner mig, lirar inte 100% med en -55:a som ska ha ett "rakt" fäste, ingen stor grej men du sliter ev ut gummibussningarna i förtid på stötdämparna, been there done that...  ICQ/ag

4

Jag hade inte skrivet att min bil är en 55:a så de andra detaljerna om stötdämpare etc på -58-59 gäller ju inte min då men intressant att lära sig (eftersom jag är nybörjare när det gäller mek). Bilden är ju som sagt lånad men som principbild m cylindern upp eller ner funkar den ju. Tycker ni att jag skall montera om allt eller kan jag ha det kvar? handbromsvajaern kommer ju in bakifrån i vilket fall som helst bara högre upp om jag byter sköldarna H/V.