Är nu trött på mitt gamla Biltemabatteri, får stödladda det en gång i veckan, 12 volt 54amp. Det är väl som det sägs, man får vad man betalar för. Vad har ni andra för batterier och erfarenhet?
Kört me biltema flera år utan prblem. Hur mår din generator och kablar..
Buss -60
Även det bästa batteri kan bli kass på en rejäl urladdning med påföljande sulfatering...
Se till att köpa ett relativt nytt batteri för vettinga pengar och lägg lite pengar på en skaplig laddare (tex CTEK) plus se över laddrelät så att du ser till att det ständigt är på topp... ska du se att det håller mycket bättre... tror det är betydligt bättre än att köpa ett svindyrt batteri som inte får nog med laddning...
Biltema har funkat bra för mig... men även dåligt... och tudor har också funkat dåligt. Jag har härlätt detta till just det jag skrev ovan. Urladdning. Med glömt lyse på och därefter följande långt stillestånd så är alla batterier dömda till ett kortare liv...
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Hörde att det kan vara en bra idé att känna på batteriet hur mycket det väger. Om man nu har chansen att göra det. Speciellt på Biltema kan det skilja ganska mycket på vikten då det är bättre att ta ett som väger mer.
Vet inte om det ligger något i detta men vad jag hört ska de som väger mer vara lite "hållbarare"
5 2011-05-03 07:54:53 Senaste redigerad av kee (2011-05-03 07:55:39)
Skulle det vara skillnad i vikt på batterierna kan det inte vara frågan om många gram. Står och lyfter batterier varje vecka och har aldrig känt ngn viktskillnad mellan två exemplar. Precis som Johan tror jag på det här med urladdning. Få användare verkar inse vikten av detta, är min erfarenhet efter allt snack med folk på jobbet. Att ett batteri har en begränsad livslängd verkar få inse också. För ett misshandlat batteri kan livslängden vara mindre än ett år, ibland har man tur och batteriet håller i 10-12 år. Det normala är dock någonstans mellan dessa två ytterligheter, 2-6 år.
Har också hört att vikten spelar in Calle. Det är tydligen så att ju mer bly batteriet innehåller desstå mer energi kan det lagra. I mitt fall med batteriet så kan jag bara anklaga mig själv, glömska och lathet. Alla kablar är OK och jag har en laddare från CTEK. Inför varje höst intalar jag mig att underhållsladda batteriet, men nejdå...
Normalt beskrivs ju kapaciteten som tex 77Ah, sen finns väl nått mått på hur snabbt energin kan tas ur batteriet också. Tror inte det är en stor issue på våra folkabatterier, men för ett startbatteri är det ju viktigare att leverera rejält med ström på kort tid, medan ett batteri tex i en segelbåt med utombordare med snörstart bör ha andra egenskaper. Sådana batterier finns ju också...
Principen för ett blybatter är ju såpass enkel att även billiga borde duga. Risken är nog att stället man köper dem på låtit de stå för länge och börjat sulfatera. Klart att om batteriet är lätt kan man anta att det inte är rejält byggt och har tillräckligt med bly, men då borde det ju inte få märkningen på rätt antal Ah?
Jag har vart inblandad i batterier på jobbet och ett jätteproblem är att transportörer har lyset på när bilarba går pp trailer och batterierna dras ur, sen står bilarna hos återförsäljare, påbyggare etc som också startar och flyttar bilarna utan att låta batteriet laddas så när det når kund är det slut. Även ett batteri som bara står (fast länge) självurladdas.
A & O är att ladda!
Biltemas har som sagt för mig iallafall fungerat helt klanderfritt. Jag tror att batterier rätt skötta utan problem kan hålla i 10 år... Men ett missskött bara en säsong trots bra märke, så var det med mitt svindyra tudor.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Rent generellt så är nog batterierna av sämre kvalite idag en dom höll för.
Så man får inte vara lat som jag brukar vara på höstkanten när bilarna ställs in utan att man plockar bort 6 volt batteriet .
Då får man vacker investera i nytt med för dyra pengar.
Att man aldrig lär sig.
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
Har man bara bra elsystem på bilarna så går det att ha i batteriet hela vintern utan att ta bort polerna men en bil som läcker ström tömmer batteriet rätt fort och om det då står helt tomt går det lätt sönder helst om det är kallt och det fryser lite med.
Jag har kört med ett Maxxima 900 batteri och 50A växelströmsgenerator det har fungerat kanonbra.
Men i år ska jag köra med två stycken nya Optima Group 31A 900,får se hur det funkar
med 50A generatorn.
De där är ju trevliga då de är "läckfria" och kan monteras hursomhelst... (till och med uppochned om jag minns rätt) går vi in på annat än bly-syra batterier så finns ju mer att spela med...
Men för vanlig start av bubbla utan ljud/campingkrav så har vanliga blybatterier räckt för mig. Och 12V tycker jag verkar funka jäkligt bra medan somsagt 6V är mkt känsligare för oxid och sådant.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)
Jag har kört med ett Maxxima 900 batteri och 50A växelströmsgenerator det har fungerat kanonbra.
![]()
Men i år ska jag köra med två stycken nya Optima Group 31A 900,får se hur det funkar
med 50A generatorn.
Optimabatteri har jag använt då jag körde Cheva Van och det var det bästa batteri jag haft!Kostar liite mer men har många fördelar...Kan klart rekommendera! 
late,
in love,
and a little drunk..
Snart dags o starta 2176 an i -56 ovalen snart, och det börjar bli dags att shoppa ett bilbatteri
så jag tjyvar in på denna tråden lite,
hur stort batteri (längd bredd höjd) får man plats i en oval ? (har en bra bit till garaget för att kunna mäta och lika enkelt fråga här, )
bilen är 12v konverterad
vill gärna installera ett så kraftigt batteri som möjigt med tanke på att det är lite komp i maskinen 
har en 55 amp växelströmmare som ska ladda,
tips mottages tacksamt :=)
//Magnus
Tudor och VW-original kör jag. Mycket bra batterier som kan rekommenderas.
Har inte varit med om att något har tagit slut. Åkte c:a 80 mil utan laddning på bubblan, och laddade bara manuellt en eller två gånger bara för att vara säker på att det skulle hålla.
15 2011-07-14 23:24:04 Senaste redigerad av kee (2011-07-14 23:24:35)
Jag tror ett modest startströmsbatteri av idag förekommande standard möter din startmotors strömkrav utan problem. Är startmotorn bytt mot en med högre effekt ökar strömbehovet, det går att räkna ut baklänges, dvs P/U=I, det ska då understiga batteriets CCA-värde. Starten drar inte mer ström för att motorn har högre komp, däremot kan den gå långsammare. Liknelsen är att en lampa inte lyser starkare för att det är mörkt i rummet. En högre batterikapacitet kan vara aktuell om du vill ha fler och/eller längre startförsök innan det tar slut. Sådan är åtminstone min uppfattning lycka till! 
Starten drar inte mer ström för att motorn har högre komp, däremot kan den gå långsammare.
Tackar : ) för tipsen
jo jag har nu fixat ett batteri som klarar av att leverera ström till imi startern så det ska nog fungera 
men jag funderar lite över ovan, är det verkligen så att en helt obelastad elmotor som går tomt drar lika mkt ström som en maxbelastad elmotor ?
i min " praktiska " värld är det trögare att dra runt en större tyngre motor med mer komp än en liten std maskin.
och med p u i formeln så bör det väl ändå vara så att en tyngre lastad startmotor drar mer ampere för att göra samma acceleration / rpm med det större motstånd som finns i en större högkompad motor? och således tömmer ett litet batteri snabbare?
men iofs, om man utgår från att en std startmotor går på full effekt när den drar en liten motor, så kommer den inte att helt plötsligt kunna leverera mer än tidigare bara för att den twingas dra runt en större motor, och då är det acellereation / farten på startmotorn som blir lidande antar jag....
jaja käns som trötta filosofiska tankar !
dags att gå o lägga sig !
//Nobbe
kee skrev:Starten drar inte mer ström för att motorn har högre komp, däremot kan den gå långsammare.
Tackar : ) för tipsen
jo jag har nu fixat ett batteri som klarar av att leverera ström till imi startern så det ska nog fungera
men jag funderar lite över ovan, är det verkligen så att en helt obelastad elmotor som går tomt drar lika mkt ström som en maxbelastad elmotor ?i min " praktiska " värld är det trögare att dra runt en större tyngre motor med mer komp än en liten std maskin.
och med p u i formeln så bör det väl ändå vara så att en tyngre lastad startmotor drar mer ampere för att göra samma acceleration / rpm med det större motstånd som finns i en större högkompad motor? och således tömmer ett litet batteri snabbare?men iofs, om man utgår från att en std startmotor går på full effekt när den drar en liten motor, så kommer den inte att helt plötsligt kunna leverera mer än tidigare bara för att den twingas dra runt en större motor, och då är det acellereation / farten på startmotorn som blir lidande antar jag....
jaja käns som trötta filosofiska tankar !
dags att gå o lägga sig !//Nobbe
Jag tycker åxå att det känns logiskt det du säger. 
Ett tips är Banner start!
12V 70 Ah till exempel är ett startbatteri som lämnar 500A i startström vid minus 15 grader!
Det handlar faktiskt som någon skrev väldigt mycket om hur mycket ett batteri kan leverera i ström vid starten utan att ta skada..
Jag använder 2 seriekopplade Banner av ovan för att få 24V till starten på mina 14 liters Scaniamotorer i båten och det fungerar år ut och år in.
Det kräver en del ström för att veva runt en 14 liters diesel:)
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
kee skrev:Starten drar inte mer ström för att motorn har högre komp, däremot kan den gå långsammare.
Tackar : ) för tipsen
jo jag har nu fixat ett batteri som klarar av att leverera ström till imi startern så det ska nog fungera
men jag funderar lite över ovan, är det verkligen så att en helt obelastad elmotor som går tomt drar lika mkt ström som en maxbelastad elmotor ?i min " praktiska " värld är det trögare att dra runt en större tyngre motor med mer komp än en liten std maskin.
och med p u i formeln så bör det väl ändå vara så att en tyngre lastad startmotor drar mer ampere för att göra samma acceleration / rpm med det större motstånd som finns i en större högkompad motor? och således tömmer ett litet batteri snabbare?men iofs, om man utgår från att en std startmotor går på full effekt när den drar en liten motor, så kommer den inte att helt plötsligt kunna leverera mer än tidigare bara för att den twingas dra runt en större motor, och då är det acellereation / farten på startmotorn som blir lidande antar jag....
jaja käns som trötta filosofiska tankar !
dags att gå o lägga sig !//Nobbe
En obelastad startmotor drar naturligtvis inte en bråkdel av den ström en belastad tar..
Detta faller sig naturligt.
EMK altså den elektromotoriska kraften är inblandad, och det är därför det är viktigt att batteriet levererar tillräckligt med starström för att snabbt accelerera startmotorn.
Ju fortare startmotorn kommer upp i maxvarv, ju fortare startar naturligtvis bilen, och en högkompad motor kräver förstås mer av startmotorn.
Att sedan kablarna till startmotorn betyder en del är klart.
Jag har en separat minuskabel från batteriet ner till startmotorns ena bult vilket gör att strömmen slipper susa genom karossen först.
Det gör en skillnad på +0,9V i startspänning på min bil! Ganska mycket vid 12V, och ännu mer vid 6V:)
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
men jag funderar lite över ovan, är det verkligen så att en helt obelastad elmotor som går tomt drar lika mkt ström som en maxbelastad elmotor ?
Det är en intressant fråga, det må hända att effekten på motorn är så stor att en del av den inte används när den är obelastad. Men alla som testat vet hur en lös startmotor på garagegolvet beter sig.
i min " praktiska " värld är det trögare att dra runt en större tyngre motor med mer komp än en liten std maskin.
och med p u i formeln så bör det väl ändå vara så att en tyngre lastad startmotor drar mer ampere för att göra samma acceleration / rpm med det större motstånd som finns i en större högkompad motor? och således tömmer ett litet batteri snabbare?
Tycker du svarar på din egna fråga här:
men iofs, om man utgår från att en std startmotor går på full effekt när den drar en liten motor, så kommer den inte att helt plötsligt kunna leverera mer än tidigare bara för att den twingas dra runt en större motor, och då är det acellereation / farten på startmotorn som blir lidande antar jag....
//Nobbe
Intressant med separat minuskabel "Mr Piraten"
"Det är en intressant fråga, det må hända att effekten på motorn är så stor att en del av den inte används när den är obelastad. Men alla som testat vet hur en lös startmotor på garagegolvet beter sig."
Yes, and No 
Det är helt enkelt det kraftiga vridmomentet i startmotorn som får den att sprattla:)
Detta sker ju under starten, när den väl varvat upp så är den lugn:)
Jämför med en liten bilmotor, gammal Renault 4L när Du gasar den utan belastning, inget händer där inte..
Men ta en stor V8 som inte har samma fina balans och upphängning som en BMW (läs jänkare) och hela bilen vrider sig när Du varvar.
Sen hänger det naturligtvis ihop med styrkan också, en motor som inte är stark nog att varva upp snabbt sprattlar inte heller på det viset.
Jag provade faktiskt ena startmotorn till båtens Scanior, den satt i skruvstädet men bestämde sig för att hoppa loss 
Den är bara på 8.5 hästar 
Hade den varit lös på golvet hade jag antagligen letat efter den fortfarande:)
Just ja, i startögonblicket drar startmotorn naturligtvis väldigt mycket ström så länge den kämpar för att nå sitt maxvarv, men när den väl gjort det utan belastning sjunker förbrukningen till en bråkdel.
Koppla sedan in motorn, då sjunker varvtalet på starten vilket den försöker kompensera=ökad strömförbrukning.
Alla elmotorer har ett bestämt maxvarvtal, det är avhängigt lindningsvarven och antalet fält.
Titta på axeln vi kolen, där ser man hur många fält en motor har, det motsvaras av de små plattorna som kolen vilar mot.
Ju fler fält, desto lägre varvtal med motsvarande effektökning kan man säga generellt.
En startmotor ska ju inte varva så vansinnigt, men vara stark.
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67
Men vridmomentet är ju kopplat till effekten, eller? På en bilmotor säger man ju att dessa två följs åt. Men jag köper att när maxvarvet är nått, sjunker förbrukningen, återigen, precis som hos en bilmotor som ju dricker mycket mer sås under acceleration än under konstant drift. Men en startmotor som sitter monterad i en bil når ju aldrig sitt maxvarv, inte ens om motorn liten och har lågt komp, men det kanske ändå påverkar förbrukningen? Isf skulle vissa bilar ha överkapacitet på startmotorn, kanske som en slags "felmarginal"?
Men om ursprungsfrågan var om batteriet är den begränsande faktorn eller motorn, borde man ju kunna räkna på motorns maximala effekt, för att på så vis få strömförbrukningen och slutligen kunna ta reda på om batteriet man har är tillräckligt. Eller?
jag tror alla startmotorer är lite överdimensionerade
tänk scenariot med kall olja en vinterdag, då behövs mer effekt i startmotorn för att dra runt en kall motor än en varm.
om man tänker sig en ny modernbil är det inte så stor skillnad på rpm på startmotorn om det är en varmstart eller -10 grader
(förutsatt att allt är fräscht och ok )
men gudarna ska veta att -10 är en rejält mkt tyngre motor att dra runt pga oljans som är mkt trögare vid minusgrader.
