1 Senaste redigerad av Peter S (2016-01-21 12:17:51)

Känner att det börjar bli dags att investera i någon form av larm hemma. Bättre att förekomma....

Vet ej om det är aktuellt att ansluta mig till larmcentral även om detta kan ha sina fördelar.

Det hela har sin början i att vi hade en kille på hembesök från Garda Alarm (http://gardaalarm.se/produkter/) som är en uppstickare på marknaden.
De är en avknoppning från Verisure och har på de tre åren de funnit seglat upp på tredje plats efter giganterna Sektor Alarm och Verisure.

Hos de två största äger du inte ditt larm, du hyr det och kostnaden brukar ligga på ca 400:-/mån för tjänsten inkl. larmcentral.

Hos Garda köper du ditt larm och det kostar ca 19000:- (hoppsan Kerstin!), men när det väl är betalt, du väljer själv om du vill avbetala, så kostar det endast dig 399:-/år att vara ansluten till larmcentral. Larmet har kamera (känns sådär...) som centralen kan använda för att avgöra typ av larm.
Garda samarbetar med både G4S och Securitas vilket ökar chansen att väktare är på plats snabbt (även om man får räkna med en framkörningstid som gör att buset hunnit långt bort innan de är framme).

Funderar dock på köpa ett eget larm kopplat till mobilen, men vill kunna larma även garage och kunna bygga ut med fler sensorer etc. Nu för tiden jobbar väl alla larm trådlöst så installation torde vara smidig oavsett vilka man väljer.

Problemet är att detta är en djungel. Det finns billiga larm på t.ex. Jula (http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush … em-441080/) men känner att det kanske bara är dumsnålt att köpa ett i det prissegmentet. Man får väl vad man betalar för...

Grannen köpte ett larm via Protexus (http://www.protexus.se/hemlarm.htm) och det känns, handen på hjärtat, lite bättre att köpa larm hos någon som har detta som kärnverksamhet.

Hur har ni andra gjort?
Tips på hur man skyddar sig, vilken typ av sensorer/kontakter/detektorer emottages varm.

Vi bor i en 1-plansvilla med friliggande garage och vill kunna säkra upp skyddet i båda utrymmena. Att kunna larma på/av delarna var för sig känns inte helt dumt om man t.ex. vill in snabbt i garaget och hämta något när man redan larmat på huset.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2 Senaste redigerad av Hansson (2016-01-21 13:33:07)

Detta kanske är nåt? www.vikinglarm.se

Här kan du byta/lägga till sensorer mm

3

Jag lägger ett larm från Protexus i kundkorgen idag!

Jag kör på paketet "Villa Edition", sen har jag utökat med mera magnetkontakter, touchdisplay och fler kameror mm.
Vet flera som kör Protexus och är nöjda.
Sen finns det ju appar och man kan koppla ihop det med en larmcentral. (men den möjligheten finns väl på alla larm numer)
Ritade upp huset och bifogade i mitt mail.

Late Bay -73

4

Många larm har magnetkontakter som är trådlösa.. Dom har ett batteri i varje enhet..
Jag drog 2ledare till alla fönster och dörrar med reed brytare sedan går allt till centralen.
Har hundar så rörelse sensorer går bort.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag nöjer mig med hund..och den som är dum nog att kryssa sig in i röran i garaget för skylla sig själv,svårt att komma levande ut som det ser ut nu iallafall.. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

6

Ursäkta OT, men jag skulle betala mycket för att slippa larm och lås. Ju mer man låser, ju mindre litar man på omgivningen, dvs känner sig otryggare.

Jag bor rätt så centralt i nått som har varit utsedd till Sveriges Chicago, men jag låser huset sällan dagtid, likaså är nycklarna i bilarna dygnet runt. 
För mig är det livskvalité att slippa låsa. Jag skulle alltså kunna betala för att slippa låsa kring mig.

Så slår man ut värdet av det man skulle kunna bli av med under alla år, så har det nog ändå varit värt det för mig   ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Fredde (2016-01-21 17:03:11)

Jag fick ett larm av Eon en gång för att jag varit en trogen kund. Kommer inte ihåg namnet på detta larm med det kostade då en 3-4 tusen hos låsfirma ( ingen skräp alltså). Larmet kunde kopplas till securitas, vilket jag gjorde. Jag har fått en känsla av att securitas inte åker så snabbt på andra märkes larm. För jag hann hem före väktaren ett flertal gånger.

Bytte till ett verisurelarm förra året. Detta köpte jag loss så jag äger detta larm. Detta är kopplat till securitas. Har funkat bra. Visst kostar det några kronor till varje månad men då har jag rökdetektorer m.m. som är kopplade till larmet. I tjänsten i går även direktkoppling till sos. Förhoppningsvis får man snabbare en ambulans den dagen man behöver det. Hur många har man inte läst om att personal på sos inte skickar ambulans i tid.

Skulle det börja brinna när jag inte hemma så tar detektorerna bilder. Ser larmbordet rök eller eld på dessa så skickar de ut brandbil med en gång.

Finns även lulllull att köpa till detta larm. Som att du kan tända och släcka lampor från mobilen, mössfäĺlor, varnare för vattenläckage m.m.

Jag har än så länge varit nöjd med detta larm

Köpte till detektorer till garaget också☺

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

8 Senaste redigerad av Peter S (2016-01-21 17:59:39)

Demian skrev:

Ursäkta OT, men jag skulle betala mycket för att slippa larm och lås. Ju mer man låser, ju mindre litar man på omgivningen, dvs känner sig otryggare.

Jag bor rätt så centralt i nått som har varit utsedd till Sveriges Chicago, men jag låser huset sällan dagtid, likaså är nycklarna i bilarna dygnet runt. 
För mig är det livskvalité att slippa låsa. Jag skulle alltså kunna betala för att slippa låsa kring mig.

Så slår man ut värdet av det man skulle kunna bli av med under alla år, så har det nog ändå varit värt det för mig   ICQ/ab

Jag älskar denna "landsbygdsmentalitet" och önskar att världen utanför hemmets fyra väggar kunde fungera så  ICQ/ab

Vill gärna tro allt gott om alla, och en bit utanför större städer är det väl till står del fortfarande så att folk låter nycklarna sitta kvar i bilen (då vet man var det är) och struntar i att låsa dörren (grannen kan ju behöva låna något...).

Nu har vi i vårat bostadsområde varit förskonade från inbrott, men visst har det varit "incidenter" där skumma typer traskat in på tomterna och tittat in genom fönstren. Troligtvis så har det inte blivit något mer just just för att de sett att de blivit iakttagna.

Statistiken visar dock att mängden villainbrott ökat (se https://www.bra.se/bra/brott-och-statis … ott.html).
Denna trend lär hålla i sig och med tanke på "klimatet" ute i vårat samhälle bara bli värre.

Tanken med ett larm är fler än att bara ge skydd mot inbrott.
Man får snabbt larm vid en eventuell brand (hemska tanke).
Vissa larm larmar vid strömavbrott (kan ju vara bra att få veta om man är bortrest så att man slipper sanera efter en tinad frys)
Larm kopplat till vattnet vid eventuellt läckage.

9

Sen är det ju tyvärr för oss som bor i sydliga delarna av lander att dagsturister från östliga länder ser tjusningen i att fri shoppa i hushåll och ta kvällsbåten hem.. ICQ/ad  tex här i blekinge en vanlig händelse.. ICQ/am
Har 2 stora hundar men även sådant har bevisligen inta alltid avskräkt..
Ett tyst larm  med kamera kan vara bra.
Kompisens larm gör att all belysning i huset, och utanpå börjar blinka ilsket, liksom sirener innom och utomhus tjuter..allt datorstyrt liksom all annan belysning och el ICQ/ad
En kollega fick påhälsning här i byn. Där hade dom varit i 9 olika hus på dagen.. Tjuvarna togs inte.
Men ibland stoppas stora skåpbilar fulla.......
Så visst larm kan vara skitbra!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

10

Ja, det är väl kanske värre söderut.

Fast det beror ju mycket på hur man bor. Skulle jag bo efter en större väg, så skulle jag alltid låsa allt.

Men just villainbrott tror jag är ovanligt här uppe. Jag känner inte nån, eller har hört nått om nåns bekant som haft inbrott i huset.

Uthus, garage och bilar är det dock värre med.

11

Kolla vad dom tar för att flytta på saker om du ska tex tapetsera om.
Verisure.... Typ 1500kr för att stänga av så man kan flytta sakerna  som en detektor eller brandlarmet.

Det förra genom Länsförsäkringar var sånt gratis

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

12

Vi använder Verisure och jag har bara gott att säga om det larmet. Själva grejerna magnetkontakter,rökdetektor,kamera,siren osv köper du för en engångskostnad för ca 7500kr har jag för mig det är & sen äger du allt men hyr tjänsten så att säga. Kostnad var tredje månad är strax under 400kr. Sen kan man alltid lägga till en massa grejer förutom standardutbudet. Lite mer information kan du läsa här. ICQ/ab http://www.verisure.se/landingpages/cro … cgodQcEI4g

You’re not drunk if you can lie on the floor without holding on.

13

Jag använder sektors tjänst sedan ett par år tillbaka. Har funkat bra inga falsk larm. Vi har haft två incidenter där larmet löst ut en gång pga handhavande fel av min fru och en gång när en hantverkare kom på fel dag och ut löste larmet. Känns bra att väktare söker igenom huset om larmet går.

utan vw just nu... :-(

14

Du bor ju på en återvändsgata Peter, gå ihop med grannarna och sätt upp en bom nere vid infarten. Voila, en gated community!!

15

Det billigaste larmet är att göra larmdekaler och sätta upp bredvid dörrar och fönster. Även en skylt med texten lokalen är kameraövervakad. Har en bekant som kopplade ringklockan till en stereo med ett hundskall som lät som Baskervilles hundar. Take youre pick,do you feel lucky today?

16

Demian skrev:

Ja, det är väl kanske värre söderut.

Fast det beror ju mycket på hur man bor. Skulle jag bo efter en större väg, så skulle jag alltid låsa allt.

Men just villainbrott tror jag är ovanligt här uppe. Jag känner inte nån, eller har hört nått om nåns bekant som haft inbrott i huset.

Uthus, garage och bilar är det dock värre med.

Var det inte i närheten av dig det var inbrott i tre villor samtidigt häromdagen?

17

Min mor hade inbrott trots larm. Vi hittade tårgasspray som inbrottstjuvarna tappat. Polisen sa att inbrottstjuvar har hörselkåpor och tårgas nu för tiden. Hörselkåpor mot larmet och tårgas om nån är hemma. Tuff utveckling
Till o med hemglassbilen blir rånad nu för tiden...

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

18

Hej Peter,

Vi kör med sektor alarm, visst vår kostnad låg oxå på ca 400 kr månaden, vi har byggt ut vårat larm rejält.
men installationskillen så till oss att ringa kundtjänsten och berätta att andra larmfirmor varit och knackat på dörren och velat få oss och byta och vips så sänkte de månadskostnaden till 270kr  ICQ/ab
De har t.om en speciell avdelning på kundtjänst som enbart sysslar med detta!

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

19

Carlberg skrev:

Du bor ju på en återvändsgata Peter, gå ihop med grannarna och sätt upp en bom nere vid infarten. Voila, en gated community!!

Skoja inte, pratade med en granne om larm etc och hon tyckte på fullt allvar att vi med fördel skulla bilda ett "gated community" med bommar och hela rasket Default/yikes
Även om det känns som att vi med god fart är på väg mot en otryggare tillvaro så är vi väl inte riktigt där ännu......hoppas jag.

Hans Landelius skrev:

Det billigaste larmet är att göra larmdekaler och sätta upp bredvid dörrar och fönster. Även en skylt med texten lokalen är kameraövervakad. Har en bekant som kopplade ringklockan till en stereo med ett hundskall som lät som Baskervilles hundar. Take youre pick,do you feel lucky today?

Inte så dumt med ringklockan, men "hemslöjdade" skyltar genomskådar buset nog ganska snabbt. Likaså en fejkad gläffsande hund.
Annars så går det ju att rigga hus och garage i "Home alone style" med hempulade fällor etc.  ICQ/ad

Berg skrev:

Hej Peter,

Vi kör med sektor alarm, visst vår kostnad låg oxå på ca 400 kr månaden, vi har byggt ut vårat larm rejält.
men installationskillen så till oss att ringa kundtjänsten och berätta att andra larmfirmor varit och knackat på dörren och velat få oss och byta och vips så sänkte de månadskostnaden till 270kr  ICQ/ab
De har t.om en speciell avdelning på kundtjänst som enbart sysslar med detta!

Jo, det lönar sig säkert att ha is i magen och kolla runt. Sedan sätter de gärna lite press på en genom att erbjuda saker som "fri installation" om man bestämmer sig inom en vecka. Jo tjena, den är så uppenbar att det är skrattretande.

Starfighter skrev:

Vi använder Verisure och jag har bara gott att säga om det larmet. Själva grejerna magnetkontakter,rökdetektor,kamera,siren osv köper du för en engångskostnad för ca 7500kr har jag för mig det är & sen äger du allt men hyr tjänsten så att säga. Kostnad var tredje månad är strax under 400kr. Sen kan man alltid lägga till en massa grejer förutom standardutbudet. Lite mer information kan du läsa här. ICQ/ab http://www.verisure.se/landingpages/cro … cgodQcEI4g

Att man skulle kunna köpa larmet hos dem var nyheter för mig. Så lät det inte när konkurrenten Garda lade fram "fördelarna" med att välja dem istället för Sector eller Verisure. Fräckt!

MattsR skrev:

Min mor hade inbrott trots larm. Vi hittade tårgasspray som inbrottstjuvarna tappat. Polisen sa att inbrottstjuvar har hörselkåpor och tårgas nu för tiden. Hörselkåpor mot larmet och tårgas om nån är hemma. Tuff utveckling
Till o med hemglassbilen blir rånad nu för tiden...

Oftast är det "beställningsjobb" när tjuvar går in trots larm. Nere i Europa kör buset med "knockout gas" för att i lugn och ro kunna länsa huset medan ägarna sussar. Sjuk utveckling  ICQ/ad

Tack för alla svar och tips!
Frågan man får ställa sig när allt kokar ner är väl om man vill vara ansluten till larmcentral.

Tror man sig vara nöjd med att "bara" bli uppringd av larmet och själv avgöra om det är falsklarm eller om det är skarpt läge så finns det väl ingen anledning att vara ansluten till larmcentral?! Då kan jag ju själv ring 112 om det behövs. Eller ringa svärfar som får agera väktare  ICQ/ag

Det känns dock inte som att man skall behöva betala 15000-20000:- för ett anständigt larm.
Noterar att det larm som Garda säljer som "sitt" för 18900:- (http://gardaalarm.se/produkter/) går att köpa löst hos Protexus för halva priset 8995:- (http://www.protexus.se/powermaster10_g2 … dition.htmDefault/lol
Ja, bland är det bra att skynda långsamt.

Dessutom så verkar det ju gå alldeles utmärkt att på egen hand ordna så att man blir ansluten till larmcentral, t.o.m. samma som Garda hade (Lövestad).

Ja, vi får se hur det blir.

20

Bra sammanfattning

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

21

Kolla med ditt försäkringsbolag vad de har att erbjuda, vi använder Länsförsäkringars larm.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

22

http://www.kjell.com/se/sortiment/hus-h … tor-p57099

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

23

http://www.conrad.se

24

Nja, att rånare skulle använda gas för att söva de som vistas i huset är nog en modern skröna. Det har diskuterats flitigt på många andra ställen, och medicinsk expertis har sagt att det är omöjligt. Dels beroende på husets luftvolym, dels på att narkos måste ges i en noggrant avvägd dos som måste anpassas individuellt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

25 Senaste redigerad av Rogge (2016-01-28 21:05:19)

Mitt tips: Ring en seriös mellanstor elfirma. Där finns i regel alltid någon som har intresse av att programera o driftsätta en larmanläggning, dessutom för billigare timkostnad än en larmfirma. Glöm trådlöst, många av dessa larmen stör jag ut med grejor som du köper för ett par hundralappar. Måste du tvunget ha trådlöst så satsa på kvalitet.
Har du "kabelallergi" och inte vill att den skall syna och tycker att elektrikern inte har sinne för det estetiska så be firman att få göra det själv. Kan du svetsa så kan du upp på vinden och krypa, plocka bort lite lister mm och gömma kabeln så gott det går. Det jobbet kommer du inte att ångra.
Larmcentral eller inte? Beror på. Har du långt hem ifrån jobbet? Har du grannar som du kan ringa och be dom kolla till om det larmar.
Men köp larmet så det är ditt. Vart det skall ringa avgör du själva.
Du kommer aldrig att kunna larma till 100% men du kan försvåra. Se till att inte ha dator/paddan/telefoner odyl synliga ifrån fönstret. Får dom syn på det så tar dom det om dom vill,larmet hinner knappt gå innan dom är på väg därifrån med grejorna under armen. Däremot kan jag nästan garantera dig att du kommer inte hem till ett hus som är fullt upp och ner vänt av tjuvar.
Hur ser det ut där ute? Kan vara skönt med insynsskydd när du ligger och bättrar på solbrännan på sommaren. Men hur ser det ut nu? Mörkt?
Jag hade lagt ett par tusenlappar på en bra belysning på huset. Ett 2 kanals astronomiskt ur (känner av när solen går upp/ner). Den ena kanalen släcker ner typ vid 23tiden,tänder upp igen vid 5tiden,  den andra styr några få LED ljuskällor som lyser upp hela natten. 2små 1W lysdioder i garagesmygen lyser mycket mer än du tror när det är alldeles mörkt. Komplettera med en rörelsevakt som tänder upp efter 23 tex. Glöm inte ljuset på baksidan av huset.
Små enkla tips som kanske gör att dom väljer någon annans mörka hus istället......