1

Då jag har läst på lite här på forumet så har jag förstått att det inte sitter en orginalspis i vårat nyförvärv då det sitter en H-motor med en 30 pict-2 förgasare. Fattar det som detta är en 1500 och orginal ska det vara en 1600 i denna 73a.
Då tomgången är katastrof(antingen 3000 varv eller inget alls) ska den få sig en genomgång då den har stått i 22 år. En tanke som kom upp är hur känsligt det är med customluftfilter,då det sitter ett sådant på,är det extra jävlig att få den att gå bra utan orginalet?

Mvh  Peder

2

Hade samma problem med en 1500 motor jag tog lös förgasaren
skruvade ur munstyckena och själva gasreglaget på gasarn sen
sprayade jag allt med en flaska 5:56 och la sedan alla lösa delar
i ett oljebad över natten sedan följde rengöring med avfettning
och blåsmunstycke, problemet med tomgången var därmed löst
just ståtiden(c:a 15 år)var nog boven i dramat. Hade också ett
kromat sportfilter c:a 5 cm högt och jag märkte ingen skillnad på
gången mellan den och org.burken. Spjällaxeln kan ju också vara
skuld till det hela men det är en annan historia du får säkert nåt
bra tips från nån på forumet om så skulle vara fallet hur man
renoverar/byter den.

3

Ok! Då ska jag nog få snurr på den. Tack så länge, kommer säkert mer funderingar framöver.