Någon här som kan luftvärmepumpar? Jag har ju en i mitt garage och den har fungerat bra i fyra år men nu i vinter har jag fått problem med min att den isar igen nästan direkt.
Tidigare lyckades den ju fatta det själv och köra värme baklänges men nu verkar det inte som att den fattar att den behöver isa av sig. I går var den helt isfri vid start. Körde i gång den på 20 grader och gick sedan ut och kolla i utedelen efter 4 timmar. Den var helt igenisad. Ingen luft kunde ta sig igenom kyl/värmeelementet.
Någon som har ide på vad som kan vara fel?
Har du läst instruktionsboken?
Kanske finns något tips där, eller så kör du den i fel drift möjligen.
3 2016-01-25 14:29:43 Senaste redigerad av Hansson (2016-01-25 14:32:24)
Vad är det för värmepump? Luft/luft eller luft/vatten? Testa att stänga pumpen och gör den strömlös i 30min. Häll varmt vatten över isen så du får bort så mycket som möjligt av isen. Starta pumpen igen. Billigare värmepumpar avfrostar efter "rådande förhållande" (hur vädret var när du startade pumpen)som dom kallar det. Kanske är det väldigt fuktigt i luften just nu o då isar de igen om avfrostning intervallerna är för långa...
Har du rengjort filtrer på inomhusdelen?
Hade samma fel plus att det blåste väldigt lite... det var pött-tätt! Efter att jag rengjorde filtret så började den avfrosta och värma som den skulle igen ☺
Har en billig ifrån Jula. Aldrig rengjort fören nu.. typ 2år.
Jag har en stor Daikin-pump luft/luft. Jag lät den stå avstängd i två dygn när det var -10. Då tinada all is. Igår var det mycket fuktigt i luften och +2. Isade igen direkt nästan när jag satt på den. Jag upplever inte att den isat igen tidigare om åren.
6 2016-01-25 17:09:31 Senaste redigerad av nizekustoms (2016-01-25 17:10:38)
Filtrena är rengjorda nyligen. De var sjukt smutsiga... Jag kanske skulle blåsa rent innanmätet på inomhusdelen...
Jag tänkte på det när jag läste den här tråden. Vad mer för serviceåtgärder kan man vidta, förutom att göra rent filtren? Blåsa rent själva enheten låter ju bra, men kan man paja något om man är oförsiktig? Kanske även är en bra idé att blåsa rent utomhusdelen, företrädesvis på sommaren?
Filtrena är rengjorda nyligen. De var sjukt smutsiga... Jag kanske skulle blåsa rent innanmätet på inomhusdelen...
Min lvp gick mycket = gav mer värme när jag gjorde rent innerdelen ordentligt. Om det satt mycket damm i filtren har du säkert fått skit i "bafflarna också. Ta bort dammfiltrena och spraya med lvp-rengöring. Den är självdunstande. Du torkar bara bort dammsörjan som kommer rinnande
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Kanske ska tilläggas att jag tog högtrycken och blåste igenom inomhusdelen.
Kanske ska tilläggas att jag tog högtrycken och blåste igenom inomhusdelen.
?????? 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
12 2016-01-25 20:40:00 Senaste redigerad av Kroffe (2016-01-25 20:40:36)
Högtrycken bör fan inte användas
Ta tryckluft istället! 
tryckluft kan böja lamellerna.
sänk trycket isf el bästa en damsugare med sån där borste på.
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
Glöm högtryck, det finns elektronik i innerdelen som inte tål fukt.
Tryckluft kan man använda men försiktigt för att inte böja lameller
Rengöring avsett för VP är den bästa lösningen men man ska spraya med rent vatten efter, rengöringssprayen rengör lameller klockrent men kan vara frätande för plastdetaljer runt om i pumpen. Jag använder en som jag tycker funkar bäst som heter Clinex A/C
Har du aldrig blåst rent innerdelen???????
Det gör jag ofta och det dammar som tusan!
Kör du rätt drift?
brake cleener...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
ja det är väldigt viktigt att inomhus delen är ren också att man har tillräckligt varmt inne.Dom jag har hållit på med fungerar så att dom isar av ett antal gånger/dygn beroende på en viss utomhus temperatur.Efter dom isar av med värme energin inne så räcker inte avisnings tiderna till om man har för svalt inne eller om filtret är igensatt då byggs det på mer och mer. Är det onormalt fuktigt i luften så hinner den inte heller isa av då kan man få isa av manuellt genom att köra kyla inne en stund.
Jag hade samma problem för några år sedan då det var rejält kallt i Borås 
Det var inte bara is utanpå, det hade även börjat "växa" inne vid själva proprellern.
Fick tipset att hälla varmt vatten och sen ta bort det finmaskiga nätet som satt som skydd för "elementet" på ena sidan och på baksidan. Vet ju inte om du har ett sådant "skyddsnät" men det hade jag, har funkat bra sedan dess.
19 2016-01-26 20:54:17 Senaste redigerad av nizekustoms (2016-01-26 20:55:25)
Ja problemet har nog fött sig självt nu när det varit kallt så länge. Jag har ju en termostat som bryter pumpens arbete vid 7 grader som den är inställd nu. På så vis blir det inte mycket värme att isa av med. Skyddsgaller har jag bakom pumpen. Jag tycker dock det isar igen i själva elementet först.
ja rekommenderar alltid att ta bort galler på baksidan av utomhusdelen, även om vp avfrostar som den ska så hänger isen kvar på gallret. sedan finns vp avseda för vår klimat (kalade för Nordiska pumpar)och sådana som anpassas med värmekabel i tråget. avfrostning funkar annorlunda på dem. Nordiska vp har så kallat intelligent avfrostning som avfrostar effektivare men det finns ingen avfrostning som klarar av tex 10cm snö på baksidan så ett tak ovanför utomhusdelen är rekommenderat, den spårar pengar pga färre avfrostningar
21 2016-01-30 08:47:27 Senaste redigerad av t100r (2016-01-30 08:48:12)
Fick en bra påminnnelse här, tycker att pumpen gett dåligt med värme i vinter men efter att gjort rent filtren blev det ju en helt otrolig skillnad, det har jag nog inte gjort på ett par år.
Blåste även lite försiktigt i inomhusdelen med tryckluften med lågt tryck, jäklar vad det dammade
Ska nog köra sån där rengöring också, var köper man sånt ?
Tex.https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/tillbehor/monteringstillbehor/rengoringsspray
Eller vittvarubutiker
En luft luft värmepump (speciellt om det är en billig) är inte gjord för vårt klimat. Funkar bäst när det inte är under 0 grader ute. Sätt i en lite el värmeslinga i botten som sitter på termostat. Det gjorde vi på en del lite större vi maskiner vi satte på mitt förra jobb.
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
Fick en bra påminnnelse här, tycker att pumpen gett dåligt med värme i vinter men efter att gjort rent filtren blev det ju en helt otrolig skillnad, det har jag nog inte gjort på ett par år.
Blåste även lite försiktigt i inomhusdelen med tryckluften med lågt tryck, jäklar vad det dammade![]()
Ska nog köra sån där rengöring också, var köper man sånt ?
Rengöring finns på exvis Jula. Det är som natt o dag efter att man rengjort
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Avlägsna onaturlig isbildning med varmvatten
Under normal värmedrift bildas en tunn frost eller is på utedelen. Frosten avfrostas automatiskt med jämna mellanrum. Under vissa förhållanden kan det bildas mer is än vad värmepumpen klarar att frosta av. Då kan utedelen bli en stor isklump och värmepumpen ger inte längre värme. Har värmepumpen isat igen, måste du hjälpa den.
Onormal isbildning kan drabba alla värmepumpar oberoende av fabrikat. Anledningar kan tex vara:
•Snabb sänkning av utetemperaturen
•Mycket fukt i luften när det är runt 0-gradig temperatur. Mer vanligt i kuststäder.
•För liten värmeeffekt jämfört med den volym den skall värma.
•Fel på värmepumpen
Gör så här:
1.Börja med att stänga av maskinen och göra den strömlös.
2.Ta sedan av locket på utedelen.
3.Hämta en vattenkanna med hett vatten.
4.Häll det varma vattnet över de tunna lamellerna på utomhusdelen, undvik att välla vatten på elektriska komponenter, kompressor, kretskort och fläktmotorn.
5.Om du märker att mycket is har fastnat i det skyddsgaller som sitter på baksidan av utedelen så kan du ta bort detta.
6.När utedelen är frostfri, så kan du skruva tillbaka locket och ansluta maskinen till ström.
7.Starta sedan maskinen som vanligt.
OBS! Använd aldrig hårda föremål eller varmluftpistol för att få bort is eller snö på utedelen. Använd ALDRIG vassa saker eller skrapor för att ta bort is från utedelen, detta förstör din garanti. Endast varmt vatten får användas.
Om din värmepump isar igen upprepande gånger under säsongen kan du kontakta oss för felsökning. Alla värmepumpar kan isa igen någon gång, men sker det upprepande gånger måste man prova sig fram till vad som ligger bakom, det kan t.ex. vara för låg inomhustemperatur för avfrostningen, dålig placering av utedel som får mycket snö/vatten på sig, fel på utedelen eller ingen primär värmekälla.