1

Hej Ska snart förhoppningsvis börja sätta ihop min bakvagn. Buss 65a

1 Har köpt svärd från franke

2 Har en komplett bakvagn från bubbla 69a

3 Har orginal bakvagnen från bussen ligger

Med franke svärden behöver man ju inte sa kit, hur rekomenderar ni att man bygger ihop den?

Vill ha 5x205 bult mönster så borde jag använda orginal bromsar eller bubbla bromsar och leta trummor som man kan borra om mönstret på?

Vill komma undan så billigt som möjligt för budgeten börjar tryta.

Tacksam för svar.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

2

Själv använde jag typ3-trummor på min bakaxel från en 1300S. Förutsatt att det är samma bromsar (har själv glömt bort den infon) är det nog enklast väg att gå. Trummor är inte så billiga alla gånger, men det kanske är den sista delen du behöver? Typ3-trummorn är inte så vanliga på begmarknaden, men finns nyproducerade. Såvitt jag vet passar de övriga bromsprylarna från bubblan.

Frankes kit har jag inte använt så jag vet inget om det, men det finns det nog andra här som gör. Förutsatt att dessa flyttar fästet för drivaxeln tillräckligt mycket inåt ska du inte behöva göra något annat än möjligtvis fabricera ett nytt övre stötdämparfäste.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Okej jag jag har bränt mesta av bugeten på bygget redan så jag letar billiga altenativ.

Och snabba, brukar ju inte gå så bra ihop......

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

4 Senaste redigerad av Demian (2015-05-03 13:00:07)

Typ1 trummor med wide5 funkar, men du måste lägga 2-3mm distansbricka innanför trumman, eller putsa av bromsskölden. Utvändigt behöver du också en bricka. Den måste vara 15x30x45 om jag minns rätt. Annars finns brickorna att köpa i "wide5kit" i England.

Sen behöver du byta bromsband till typ1

5 Senaste redigerad av T2 Grand Slam (2016-01-24 02:26:38)

Demian skrev:

Typ1 trummor med wide5 funkar, men du måste lägga 2-3mm distansbricka innanför trumman, eller putsa av bromsskölden. Utvändigt behöver du också en bricka. Den måste vara 15x30x45 om jag minns rätt. Annars finns brickorna att köpa i "wide5kit" i England.

Har också funderat på att köra på denna variant på min 66:a buss med SA kit men frågan är, hur mycket sämre blir bromsverkan eftersom trummorna är mindre än bussens? Är det stor skillnad?
Vad kör man med för bromscylindrar med denna setup?

6

T2 Grand Slam skrev:
Demian skrev:

Har också funderat på att köra på denna variant på min 66:a buss med SA kit men frågan är, hur mycket sämre blir bromsverkan eftersom trummorna är mindre än bussens? Är det stor skillnad?
Vad kör man med för bromscylindrar med denna setup?

Med tanke på att en Barndoor har trumdiameter som överensstämmer med typ1 bubbla så är det förmodligen inget att oroa sig för. Bromskraften har du ju till ca 60% på framvagnen.
Personligen skulle jag bygga med 1500S trummor bak, bolton på en bred bakaxel och bättre bromsar på köpet!

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

7

Hade 1500s självjusterande bromsar bak? Hört att man inte kan få tag i grejer till de längre...

8

Hansson skrev:

Hade 1500s självjusterande bromsar bak? Hört att man inte kan få tag i grejer till de längre...

Det var bilar efter 1973 som hade självjusterande bromsar bak, svenskt krav...
1500S har manuellt justerade bromsbackar. 245mm diam, 45mm breda backar. Nästan som senare splitbussar...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

9

Den här ?

Post's attachments

image.jpg, 79.64 kb, 600 x 600
image.jpg 79.64 kb, 210 downloads since 2016-01-25 

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

10

Lustigt att jag inte specificerade i inlägget från förra året, men det är precis såna trummor jag köpt och använt. Och min bakvagn kommer från en 1300S 74 och har därför även självjusterande bromsar, men det är inget att sträva efter. Dåligt med referenser i litteraturen och en nästan obefintlig reservdelsmarknad för de specifika delarna. Återstår att se om mina prylar går att använda längre, men när jag plockade bort dem från donatorbilen var de i såpass fräscht skick att jag bedömde det som lämpligt att använda.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

Lars Häsä skrev:
Hansson skrev:

Det var bilar efter 1973 som hade självjusterande bromsar bak, svenskt krav...
1500S har manuellt justerade bromsbackar. 245mm diam, 45mm breda backar. Nästan som senare splitbussar...

Det var kanske 1300S jag hört, som hade självjusterande...
Jag köpte typ3 trummor hos up north till min splitbuss,kommer inte ihåg var bakvagnen kom ifrån,men det funkar iallafall ICQ/ag