1 Senaste redigerad av Skåningen (2016-01-24 11:59:12)

Eftersom motorn till "polisbussen" skramlade värre än en diesel när Kenny Starfighter lånade den till BugsFunny så blev det rivning. men resan gick trots detta utan problem för ovanlighetens skull

Kenny lånade även diverse delar till sin nybyggda motor så demonteringen var redan påbörjad, förgasaren tyckte inte om att åka Domus buss så det blev bärgning av Kennys buss IGEN  ICQ/ad


http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_1976_zpsd1e9c1f2.jpg

ALLA plåtarna var sönderrostade så det blev demontering med plåtsax, demontering av toppar/svänghjul osv gick sedan smärtfritt, samtliga avgaspinnbultar var avdragna och avgasmuttrarna satt endast med 1-2 varv  ICQ/ad

Topparna hade även kraftiga sprickor mellan ventilerna, demonterade cylindrarna och då trillade ena sidan av 3ans kolv av och orsaken till missljudet var funnen

Delade blocket och lyftarna var slitna mot kammen men inget kännbart spel i blocket, kammen ser ok ut men LITE slitage efter nocken

Kontrollerade ramlagerlägena i blocket och mittre lagerläget har kännbart slitage

Tvättade av blocket och då såg det ut så här på sidorna på sumpen och lite på andra ställen  Default/hmm
http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_1982_zps83f652b9.jpg
http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_1983_zps642dea6b.jpg
http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_1980_zpsc904fcfe.jpg

Nu verkar godset tjockt så jag tror inte att det ska skapa några problem

Blir inte mycket kvar av motorn
http://i861.photobucket.com/albums/ab178/mathias_swe/IMG_1978_zps0781e06c.jpg

Min tanke är följande:

Arrborra blocket (ändrat till AB1300 block som arrborrats och upptagits för 94 cylindrar)
Smidd 78 vevaxel med original vevstakar
Nya lager (dubbla axial på kamaxel)
Ny org kamaxel
Ny 26mm oljepump
Extern 20 raders oljekyl med termostat
Nya standard lyftare
Ny Vakum fördelare ?
Diverse nya kylplåtar (ändrat till renoverar gamla från 1300 motorn)
Misab insug för dubbla weber 44 idf
Delbara stötstångsrör
CroMoly stötstänger
Fixat beg 1600dp toppar
Utväxlade vipparmar 1,4

Alla tips och åsikter välkomna, redigerar här allt eftersom

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Tanke.. varför en 009 fördelare och
CroMoly stötstänger ?? vet inte därför frågar jag.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tanken var att plana topparna lite för högre komp och då behöver jag ju justera längden på stötstängerna, anledningen till 009 fördelaren var att den ingick i tändsatsen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

4 Senaste redigerad av PPRMicke (2014-12-22 00:06:19)

Om det är en buss motor som var tanken att bygga
Så vill man ha en maskin som är stark som en björn med lagom med varv
det finns vissa saker som är racing i den lista som vill du skall varva mera för att få effekt 
Om vi startar med 009an så är det en tändkurva som lämpar sig att varva som fan ( om du skall ha en sådan så är det bosch som är ok kina fördelana är så jävla ojämna i tändkurvan ) (den sämsta som vi har hittat var det 10grader skilnad mellan 1-4 tändläge )(Billig skit från någon säljare här i svedala)
En vacum fördelare har mycket bättre körbarhet på lägre varv (bättre bränsle ekonomi oxå)
nästa sak är w100 kamen som är från början en racing kam vill ha mera varv innan den vaknar
Dina STD dragstänger (topplocksbultar ) är så jäkla bra så du behöver inte köpa racing delar (Std M10 klarar 3bar laddtryck i en racingmotor ICQ/ab )
Några tips  höj kompet 8.5-9.0  fixa till topparna med trevinkel och grada ur dom  kör med 1,25 vippor ett bra avgas system så bör du ha 60-65hk
och den är stark som en björn  vill du ha lite till så monterar du dit Typ 3 fuggar så  har du ett gäng hk till  med en bra soppa förbrukning
Ps DP toppar med 35,5/32 ventiler kan man få ur 120-130hk  ICQ/ab  ICQ/ab
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Jag köpte hem en nos bosch 009 (brazil) på thesamba åt en snubbe, slutpriset blev ca 900:- för en komplett med lock, rotor och bryrare.. om du nu vill ha en 009 som sagt kan det va nåt att tänka på.
Mina förra 043-toppar flödade drygt 140cfm med 35,5mm insugsventil.. det rörde på sig riktigt bra, då med originalkam och 1,4:1 vippor. Så en fin originalkam med utväxlade vippor skulle jag satsat på istället för en "vass" kam med std-vippor.

6

Ja det ska bli en buss motor(får extra knäcka i min -62a bubbla i sommar)

Då skippar jag 009 fördelaren, är det någon speciell fördelare jag bör skaffa?

Eftersom som blocket är delat tänkte jag att det skulle vara ett bra tillfälle att byta ut kamaxeln till en med lite mer "pulver" på låga varv, tänkte att W100 var en bättre kamaxel än tex W110 för detta, tips på alternativ ?

Mina dragstänger M8 (topplocksbultar) är jävligt rostiga och på Porscharna händer det att dom då går av(hittade inga std dragstänger)

Tycker att 1,25 vippor är förhållande viss dyra för den skillnad dom gör så jag kör nog standard där ICQ/ab

Eftersom budgeten är kraftigt ansträngd så måste detta bli ett "budget bygge" men jag vill inte fuska ihop motorn för det

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Är det inte fördelare från wbx som bara är att stoppa dit? har väl vakuum samt hallgivare så att du kan köra med tändsteg? Annars finns tändsteg i golf mk1, mk2 m.fl.

På valet av kamaxel så är originalet underskattat.. Vill man varva mkt så är en annan såklart ett bättre alternativ.. men originalet håller kvalitet och räcker långt och väl till det ändamål du har.
Originalpinnen lyfter väl ca 7,5mm.. med 1,25:1 ger det 9,37mm och 1,4:1 ger 10,5mm lyft. Mer duration behövs inte om du inte ska varva..

Går det inte att köra dragstängerna i elektrolysbad? Då sparar du 700:- som du kan lägga på tex vippor istället.

8

Har ändrat lite i bygg receptet eftersom frätskadorna på mitt AD1600 block var för stora så blir det nu ett AB1300 block som arrborras och upptages för 90,5 cylindrar

Tänkt även byta ut original vevaxeln till en med 78 slag, finns med 4140 eller 4340 i kvalite, räcker det med 4140 i en lågvarvad bussmotor ?

med original vevstakar behöver man längre cylindrar eller shimsar man upp en 1776 cylindersats ? borde bli 2007cc i cylindervolym med tjockväggiga cylindrar eller?

Räcker det med dubbla förgasare typ dessa http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=29&

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

9

Du får mäta vad du ska ha för vevstakar.. Ska du ha 78mm slag och Vw journaler behövs det tas ur en del ur blocket.. Chevajournaler är mindre och behöver inte stora uttag i blocket.

78mm är 4,5mm längre slag per sida än 69mm. Köper du cylindersats med B-kolvar så funkar det med 5,4".. om du inte deckar blocket eller köra av cylindrarna lite får du ca 1,5mm vändhöjd. Kör du 5,5" behöver du shims under cylindrnarna för att inte  kolvarna ska slå i topplocken. B-kolvar är alltid bättre då det ger en smalare motor.

1776 bör innehålla A-kolvar.. mät kolvbultshöjden (kolla efter 2110 cylinderkit, 78x82 som bör innehålla B-kolvar).

10

Skåningen skrev:

Har ändrat lite i bygg receptet eftersom frätskadorna på mitt AD1600 block var för stora så blir det nu ett AB1300 block som arrborras och upptages för 90,5 cylindrar

Tänkt även byta ut original vevaxeln till en med 78 slag, finns med 4140 eller 4340 i kvalite, räcker det med 4140 i en lågvarvad bussmotor ?

med original vevstakar behöver man längre cylindrar eller shimsar man upp en 1776 cylindersats ? borde bli 2007cc i cylindervolym med tjockväggiga cylindrar eller?

Räcker det med dubbla förgasare typ dessa http://www.paruzzi.com/webshoppen/?zoek … up=29&

Köp INTE några empi förgasare. Köpt ett likadant  till min bygge fast weber/cb performance kit, men fick ett empi först som fel lev o hela kitet osar skit. Riktig skillnad på cb kitet.

vw typ-1 1967

11

Ok inga Empi  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

12

Ja då är ju frågan vilken förgasar storlek man ska välja till motorn

Org kam/1.4 vippor, ca 9 i komp, 78,4 i slag, 2007cc och det ska som sagt vara en bussmotor med ok bränsleförbrukning

Tänkte mig dubbla Weber IDF 40 eller 44 eller vad säger våra motor gurus  ICQ/ab

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

13

Motorn struntar i hur stor förgasaren är det som styr är hur stort venturit är så länge förgasaren räcker till så klart, fotade av en sida i min weber bok där kan man se hur stort venturi man ska ha.

http://i1260.photobucket.com/albums/ii566/Atrox73/Motor%20bygge/BC818E81-B4B4-4554-BF46-BB49556818AA.jpg

Anders

14

Om inte jag fått det hela om bakfoten (vilket jag säkert har!) så tappar du gashastighet med "förstora" förgasare.

Learning by experience is a great way to spend money...

15

PPRMicke skrev:

Några tips  höj kompet 8.5-9.0  fixa till topparna med trevinkel och grada ur dom  kör med 1,25 vippor ett bra avgas system så bör du ha 60-65hk
och den är stark som en björn  vill du ha lite till så monterar du dit Typ 3 fuggar så  har du ett gäng hk till  med en bra soppa förbrukning
Ps DP toppar med 35,5/32 ventiler kan man få ur 120-130hk  ICQ/ab  ICQ/ab
/// Micke

Kanske en dum fråga men vad menas med att fixa till topparna med trevinkel?

utan vw just nu... :-(

16

ventilsätet har 3 vinklar 1 av dom ligger ventilen mot dom andra anpassar sätet mot kanalen. och toppen..eller???

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

Fattigmansporsche skrev:

Om inte jag fått det hela om bakfoten (vilket jag säkert har!) så tappar du gashastighet med "förstora" förgasare.

Ja men du kan kompensera det med små halsringar. På det viset går det att få en 48IDA att fungera på en standard 1600 med det går inte att få ut mer effekt än den luft förgasare släpper genom.

Kontentan är att köp hellre för stor än för liten förgasare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Har kollat runt lite och dessa cylindersatser från AA Performance tycker jag låter intressanta

VW Bug 92mm Type 1 Piston & Cylinder Kit Thick Wall
Thick Wall Cylinder fits 90.5m Bore Case 94m Heads 2180

eller

VW Bug 92mm Type 1 Piston & Cylinder Kit Thick Wall
Thick Wall Cylinder fits 94mm Bore Case 94mm Heads 2180

Ja jag vet att det inte blir en 2007a med dessa satser  ICQ/ad

Tjockväggiga cylindrar låter intressant men den första satsen måste ju vara ganska tunn mot blocket men detta är kanske inga problem?

Någon som använder någon av dessa satser? eller ska man köra på standard 94x82 cylindrar istället trots att dessa har tunnare väggar?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

19

Du kan utan problem köra 94 borr.

Anders

20

Har lite funderingar angående fläktkåpa/kylplåtar osv

Vilken fläktkåpa har bäst kylning? har en med doghouse  nu men eftersom jag tänker köra med externt oljekyl så är kanske denna inte att föredra? eller ska jag behålla original oljekyl OCH komplettera med en extern via termostat?

Sedan är det en massa snack om att använda typ3 glömplåtar för bättre kylning?

Andra tips för att öka kylningen på motorn ? ska sitta uppflyttad ca 70mm i en lååg baybuss

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P