Eftersom motorn till "polisbussen" skramlade värre än en diesel när Kenny Starfighter lånade den till BugsFunny så blev det rivning. men resan gick trots detta utan problem för ovanlighetens skull
Kenny lånade även diverse delar till sin nybyggda motor så demonteringen var redan påbörjad, förgasaren tyckte inte om att åka Domus buss så det blev bärgning av Kennys buss IGEN
ALLA plåtarna var sönderrostade så det blev demontering med plåtsax, demontering av toppar/svänghjul osv gick sedan smärtfritt, samtliga avgaspinnbultar var avdragna och avgasmuttrarna satt endast med 1-2 varv
Topparna hade även kraftiga sprickor mellan ventilerna, demonterade cylindrarna och då trillade ena sidan av 3ans kolv av och orsaken till missljudet var funnen
Delade blocket och lyftarna var slitna mot kammen men inget kännbart spel i blocket, kammen ser ok ut men LITE slitage efter nocken
Kontrollerade ramlagerlägena i blocket och mittre lagerläget har kännbart slitage
Tvättade av blocket och då såg det ut så här på sidorna på sumpen och lite på andra ställen



Nu verkar godset tjockt så jag tror inte att det ska skapa några problem
Blir inte mycket kvar av motorn
Min tanke är följande:
Arrborra blocket (ändrat till AB1300 block som arrborrats och upptagits för 94 cylindrar)
Smidd 78 vevaxel med original vevstakar
Nya lager (dubbla axial på kamaxel)
Ny org kamaxel
Ny 26mm oljepump
Extern 20 raders oljekyl med termostat
Nya standard lyftare
Ny Vakum fördelare ?
Diverse nya kylplåtar (ändrat till renoverar gamla från 1300 motorn)
Misab insug för dubbla weber 44 idf
Delbara stötstångsrör
CroMoly stötstänger
Fixat beg 1600dp toppar
Utväxlade vipparmar 1,4
Alla tips och åsikter välkomna, redigerar här allt eftersom
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P


)
