1

Se en fin tråd jag har fixat.... Her kan vi tag diskussionen om vad vi tyckar, hader, älskar etc. ICQ/ag

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

2

Default/lol  trevligt.....
Fast jag behöver väl inte skriva vad jag tycker..... ICQ/ag

Men på någras begäran skall jag väl ändra "hatar" till "ogillar" i min profil......

3

Jag ställer mej på din sida, Rogga!

2 mot...resten

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4

såklart blank
bild på min blanka 56a

Post's attachments

nmb 007.JPG, 521.94 kb, 1632 x 1224
nmb 007.JPG 521.94 kb, 202 downloads since 2011-07-13 

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

5

Patina
Enligt Wikipedia:

Patina är de yttre tecknen på ålder hos ett föremål. Patina kan orsakas av långsamma kemiska processer eller genom nötning.

Typiska exempel är den gröna ärg som bildas på koppar- och brons-föremål som har varit utsatta för väder och vind, det mörka skiktet av oxid som bildas på silver- och koppar-föremål inomhus eller den grånade ytan hos trä som har utsatts för ultraviolett strålning under en längre tid. Även märken av nötning på bruksföremål räknas som patina.

Ordet patina används även bildligt för att beskriva vackert slitage (oftast genom åldrande) på föremål. Vanligtvis antika möbler och kläder.

Patinering och repatinering [redigera]

Antika föremål som har en väl utvecklad och intakt patina brukar värderas högre än föremål där patinan har försvunnit eller tagits bort genom till exempel slipning eller polering.

Ibland ges nytillverkade föremål en åldrad yta på konstgjord väg, antingen för att ge intryck av att föremålet är äldre än vad det i själva verket är, eller enbart för att få det mer estetiskt tilltalande. Den processen kallas patinering. Exempel är trä som målas med järnvitriol för att efterlikna den grå färg som trä får av långvarig exponering av ultraviolett strålning.

Samma process applicerad på ett antikt föremål som har fått sin patina skadad eller borttagen kallas repatinering.

En sak som jag personligen tycker är beklämmande är att folk böandar ihop Patina, Rat och Hood-ride.
Personligen tycker jag att Hoodride är ett fjortisord som TYP är uppkallat efter en pajjas med säte i Värmland.

Men, Patina-looker och Rat-looker är INTE samma sak!!!!!!!

Iallafall inte med mitt synsätt. Patina är enligt mig tex denna

http://50split.files.wordpress.com/2011/07/dsc_0223.jpg

http://50split.files.wordpress.com/2011/07/dsc_01061.jpg

Denna däremot, går enligt mig under Ratlook ("Hoodride")
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/825137.jpg

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/3787548.jpg

Jag vill dock understryka att jag vill inte klampa någon på tårna med detta inlägg, jag respekterar att folk tycker jag är knäpp i min ställning, eller "fackerar" dessa fordon i något annat fack.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

6

Även jag kommer nok och "blanka" den blå 56´or ifrån Samsö. Har även köpt en polérmaskin ICQ/ad
Men gillar nu osse rost..

Vw typ1 55,Vw typ1 56 fd callooker(SÅLD), Vw typ1 57 ladugårdsfynd från Nässjö (såld), Vw typ1 57 Öfund ifrån Samsö (DK) 4200 mil, Vw typ1 61,  Vw golf I Öfund ifrån Samsö (DK) 1720mil (såld), vw typ2 t2 71 högtak(såld)

7

Jag gillar bilar som ser rätt ut, det sitter sällan i lacken.

8

50 split skrev:

Personligen tycker jag att Hoodride är ett fjortisord som TYP är uppkallat efter en pajjas med säte i Värmland.

Default/lol  No names!

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

9

Lustigt att ett tjaffs kan ändra allt...MB var både dannes och tomas hem i hur många år då?
Ändå så ska man klanka ner på det...

men fuck it, jag gillar schyssta bilar i alla skepnader och framför allt VW ju äldre ju bättre.
Patina är schysst, så som en blank bil.

10

Antika föremål som har en väl utvecklad och intakt patina brukar värderas högre än föremål där patinan har försvunnit eller tagits bort genom till exempel slipning eller polering.

Du gillar Johnny Cash också va??hahahahahahahahaaaaa ICQ/ag  Default/lol

11

Johnny cash styrer ICQ/af  ICQ/af

12

Hoodride kommer från en kille i USA som blåste några svenskar på pengar och har absolut inget med MB att göra. Det var ju till och med uppe på MB forum att det inte skulle heta hoodride.

För övrigt gillar jag blanka bilar men som Tobias skrev så sitter det sällan i lacken utan mer hur bilen är bygg för övrigt och hur man har fått ihop detaljer ICQ/ag

13

Smaken är väl som den berömda baken... hårig?

Jag ser egentligen ingen skillnad i min smak i musik, solbrickor, folkabussar eller tjejer. Vissa "standardgrejer" är snyggt eller smakfullt enligt mig, vissa "standardgrejer" är verkligen inte min smak. Jag tenderar med åldern att bli allt mindre färgstark i mina åsikter, drar mer mot mitten så att säga. Men jag slutar inte bära pilotbrillor för att det blir populärt, jag slutar inte åka sänkt bil för att det är förknippat med en viss person eller rörelse. Mönstret går igenom allt!

Och jag ser gärna att man har den här diskussionen på ett vuxet och sansat sätt. Hoppas det inte var min kommentar om att jag tyckte "hat" var ett starkt ord, utan det att du faktiskt kom på att du inte hatar utan att det faktiskt rör sig om att du ogillar. Du ska inte behöva böja dig för mig, lika lite som jag ska böja mig för dig i våra respektive åsikter Rogga. Om det nu inte är så att man övertalas och ändrar sig, för det får man ju göra.  ICQ/ab

En sak som är intressant med ordet "patina", utöver det som nämns i Wiki-artikeln, är att det som regel handlar om oxidation, om det nu inte är mekaniskt slitage, UV-nedbrytning eller diffusion det är frågan om. Koppars ärg, silvers svarta beläggning, lackers mattning, färgers blekning är alla exempel på oxidation. Om nu det betraktas som patina, så är metallen järn inget undantag, rost är oxid, denna oxid borde klassas som patina enligt nämnda princip. Den stora skillnaden är att järnets oxid är mycket mer porös, och därför snarast katalyserar vidare oxidation genom att hysa fukt och smuts i sina håligheter och på sådant sätt bildar galvanisk korrosion som tillägg till den luftburna korrosionen. Aluminium, koppar, magnesium, titan har alla ett skikt av oxid på ytan i vår jordatmosfär, men det är så tätt att vidare oxidation inte kan äga rum förrän denna yta mekaniskt skavts av, eller reagerat kemiskt.

Wiki-artikeln, som ju på inget sätt är en absolut sanning, avhandlar lite dubbelt en rent "teknisk" definition på patina, samtidigt som den beskriver det som ett bildligt uttryck för något som är vackert, med andra ord subjektivt. Men utifrån den tekniska aspekten är rost patina.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Danne: av dom fyra bilder du lagt ut så är kempesbussen och splitten mycket fränare än dom andra två.  Cabben och den andra bussen är inte fräna i mina ögon, då man försöker få bilen att se risigare än vad dom är.... Förstår inte det....

Kee: nä, det var inte du.... Men du hade helt rätt i att hata kanske var i hårdaste laget... Och jag vill poängtera att även om jag inte tycker om rostiga bilar så har jag inget mot personerna som vill äga och åka dessa bilar. Bara just fenomenet med rat, hoodride etc....
För mig kommer dom alltid vara objekt. Och det kommer aldrig vara fränt eller tufft....
Kan jämnföra med Michael Jackson.... Hur mycket skinnkläder eller texter på bad eller dirty så kan/kunde jag inte se honom som en "hård" kille.....  Default/lol

15

rogga skrev:

Kan jämnföra med Michael Jackson.... Hur mycket skinnkläder eller texter på bad eller dirty så kan/kunde jag inte se honom som en "hård" kille.....  Default/lol

Hahaha!  Default/lol  Jag kan inte heller se honom som en hård kille, inte heller alla de otaliga hårdrockare som anammat läder-stilen. Men det beror nog främst på att de flesta hårdrockare jag träffat är snälla och mjuka killar. Nästan så att jag har mer erfarenhet av hårda hårdrockarbrudar än dito killar. Men det här är ju ett grymt sidospår. ICQ/ag

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

16

Tobias J skrev:

Word    ICQ/ab

"Pimped by Nature"

17

Lemmy Kilmeister är Patina antar jag?
Träskpunkare är väl i allmänhet ratLOOK då?
Själv gillar jag Frank Zappa-look, grymt orkestrerat och intuitivt, utan att låtsas vara ngt annat än vad det är. Typ som Fiddes slider, eller Mattes Askunge, på sina egna sätt.
Ungefär lika fånigt som att låtsas vara stekare och smälla alla sina pengar på krogen, jobba som telefonförsäljare och be mamsen om mat för att man inte gillar nudlar.
ICQ/ad

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

18

Thomas Å skrev:
Tobias J skrev:

Word    ICQ/ab

Ord! x2

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

19

Jag gillar patina, en sliten originallack är trevligt. Men en blank bil är också fin om stuket är rätt. Mycket beror på höjden och hjulen.

Är det inte enklare att bara låta bli att irritera sig och kommentera stilar man inte gillar?  ICQ/ad

Jag tror det var ett rejält lyft för hobbyn när hoodride-stilen kom för några år sedan! Det blev mycket enklare att skaffa sig en cool bil att köra med. Det räcker oftast att sänka och skaffa lite bredare bakdäck. + att man behöver inte vara lika försiktig med en bil som redan är sliten och använd, bara åka och ha kul ICQ/af

20

Håller med Tobias J.

Ett exempel.
En bekant tillika garageplolare med Mettis, som snöat in i veteranbilsträsket, sprang på en IFA 1954. ett litet rosthål i ena innerskrämen, krackelerad lack, risig inredning, skuren motor mm. Bilen var hur charmig som helst och jag älskade den. Hur många har sett en IFA 1954 och hur många har sett en i det skicket? ingen skulle jag vilja påstå och ändå så skulle den lackas om. den fick en ljusblå färg som inte alls passar och jag hatar ogillar den starkt. Bilen har fullständigt förlorat sin identitet och historia. En annan sak öär att om han fixat det mekaniska och inredningen så hade har kunnat kört med bilen i rätt många år, nu står den fortfarande ofärdig. Sorgligt!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

rogga skrev:

Danne: av dom fyra bilder du lagt ut så är kempesbussen och splitten mycket fränare än dom andra två.  Cabben och den andra bussen är inte fräna i mina ögon, då man försöker få bilen att se risigare än vad dom är.... Förstår inte det....

Nu börjar du första vad jag menar Rogga! De övre är hårda PATINERADE bilar i mitt tycke, de nedre är nersunkade bilar som hörhemma i ratlook /hoodride svängen, å det är i mina ögon ganska kallt idag. Det är stoor skillnad påen patinerad bil och en ratlook. Lika stor som 80 tals Cal-look å 2000 talets Resto.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

22

Kan ingen försvara raatlook/hoodride smaken? Nu tar alla Roggas sida tycker jag. Tycker vi behöver hacka lite mer på honom. Jag ångrar mej, Rogga är OND!  ICQ/ae

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

23

Det där blir en knogsmäll på din axel Peter.... Jag skall nog visa dig lite Aikido konster nästa gång vi ses....  Default/lol

24

Jag tyckar blankt är skit,... Bilen skal lida en naturlig död gennom oxidering, och brukes til den inte kan brukes mer ICQ/ad

25

rogga skrev:

Det där blir en knogsmäll på din axel Peter.... Jag skall nog visa dig lite Aikido konster nästa gång vi ses....  Default/lol

HÖ! Tror du jag ska bli rädd? Du har aldrig sett mej springa märker jag.   Default/lol

Mod ä va den fege ta te när´n int törs