rent och fint!
|o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|
Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 56:a Panelvan "Liket från Nordnorge"
rent och fint!
Helt naken 
Så trevligt! 
Dom är snabba 
Sant, jag hoppas på nytt mail varje dag, lite som att vänta på tomten hela tiden 
Det är som att man blir helt tårögd 
Å så smutt 
Fredagsmys med mail från mina polska arbetare
Där går verkligen det undan, det är mycket kvar men vilka framsteg!
Topp..rena konstverket.. 
Visst är det vackert med alla färger? 
Ser kalas ut - härligt
Verkar vara en hög olika leverantörer på plåten. ?är det något du skaffat, eller gör firman det?
När är tanken att den skall vara färdig?
Det är blandat plåtar jag har fixat och som de har fixat. Jag har ju samlat på mig under 2-3 års tid. De har köpt in hjulhusplåtarna i förarhytten samt till A-stolpar och runt framrutona bla + lite till.
Planen är att den ska vara klar till sommaren 
Härligt att se.
Kör du den till key town meet i luleå? 
Om den är klar så GIVET!
Alltså! Fan vad värt 
Jag oroar mig för att svetsa en buss... alla mått måste ju stämma etc 
Men det där ser kalas ut!
Du får ge mig numret till dom sen 
Grymt!

Ser riktigt trevligt ut.
Vad kostar det att ta in en bil från Norge? vilka papper krävs?
Jo ungefär så här:
Kostnader var 10% tullavgift och 25% mervärdeskatt på köpeskillingen. Papper är köpekontrakt och om den inte är registrerad så gäller VIN nummer som identifiering samt kopia på registreringskort från Norska Vegvesenet.
Så ett köpekontrakt med så lågt belopp som möjligt (bör vara rimligt) så håller man ned kostnaderna 
Nästan färdig med svetsningen nu skriver de i dagens trevligaste e-post 
...
Hmm tycker det ser ut som dom har falsat karossplåten och lagt dom nya bitarna med överlapp =rostficka .. sedan bara punktat... blir det mer svets. eller bara spackel som täcker??
svetsen håller ju säkerligen, men dubbelplåt i skarvar e ju inte så kul
.. klart man kan blaska in spädd epoxi..
OK nu när Micke öppnat upp, så tänkte jag likadant men vågade inte påpeka detta.
Tyvärr ser det ju ut som sikningen saknas helt utan det är lagt direkt på plåten.
Och då det inte är helsvetsat kommer det nog att krypa fukt från insidan och skjuta bort spacklet.
Med detta sagt så kommer det nog att ta 30 år minst om den förvaras i varmgarage, och bussen är ju räddad inför framtiden.
Ni har säkert rätt här men som jag skrev så har han meddelat att svetsningen är snart färdig så troligen kommer de att svetsa klart. (...i think one week and we finish welding, skriver han) Tekniken eller hur det görs har jag inga kunskaper om, det är därför jag lämnade bort det 
Annars tänker jag som du skrev Mr 56 och jag är ÖVERLYCKLIG över deras snabba och i min värld proffsiga arbete. Tänk på att bilderna jag visar inte är "livebilder" utan de får jag i mail i efterhand och troligen görs det mycket mer.
Jag ska också fråga han om jag kan få till en vettig engelsk fråga på detta 
Det viktiga är ju att man tätar till skarvarna sen att många fordon lagas på detta sättet och håller länge under spacklet är ju en annan sak.
Hur som trevligt när det händer massor..
Kan vara så att man (jag) är för petig i vissa lägen.. Som någon sa bygger för hundratals år
Så detta blir säkert bra..
Som innan tunn epoxi eller spruta med tunnflytande hålrumsvax från baksidan i skarvarna efter lackeringen är färdig. Så håller det bättre.
Så misströsta inte, detta blir säker super!
du/ni får gärna köra förbi med bussen på vägen upp när den är färdig 
Boxerville » Projekt » 56:a Panelvan "Liket från Nordnorge"
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.