Jag ser ett antal portade toppar både på forumet och annanstans vissa är
ovala andra fyrkantiga eller D-formade vid loppen. Själv har jag hållit mig
till att slipa``runt``och försöka få en så rak och trattformad portning som
möjligt även försökt att få insugen likadana. Min undran är om det finns
att tjäna på dom ovannämnda sätten eller är dom bara gjorda efter ett
speciellt sorts insug. Hur mycket kan/ska man dremla ur loppen för ex.vis
min 1600 med w-100 kam och dubbla solex 32-34 med ormbo alltså en
inte allt för kraftig motor? Ska kanske nämna att topparna har original
storlek på ventilerna och vad ett par 1:1,25 vippor kan tänkas göra på
en sån motor.
2 2016-01-19 15:58:52 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-01-19 15:59:14)
Skall försöka att förklara vaför D/0/ fyrkant
Andledning som är att man vill ha totala arean på hålet och fritt flöde
På en standar 1600 så skall man inte göra förstora hål om inte man vill ha dålig körbarhet
Stort hål = låg gashastighet = dålig körbarhet
Ett runt hål flödar alltid bätter än ett ovalt eller fyrkantigt Men en D port kan flöda lika bra som ett runt hål men bara om man gör det rätt
För radien är det som gör det i ett sådant hål
Sen att man gör en D port är ofta brist på matrial att fila en rundt hål
Min personliga åsikt är så här om W100 kamarna Jag har inte monterat dit en sådan på 10år (finns bättre )
Efter som dina toppar inte flödar bra över 9mm så skulle jag köra med 1,1 vippor
Jag skulle där i mot lägga ned jobb på ventilsätena som förmodligen är ganska ned gångna efter 40 år
Du kan kolla på min trimtråd om toppar
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Intressant, tack för info. ska gå in på din trimtråd. Men ang. kam vad eller vilka kan du rekommendera i ex.vis mitt fall??
Med dom förgasarna behöver du bara snygga till runt ventilen och porta upp till orginalinsugspackningen och kan med fördel köra med en Engle 100. Lägg ut insugets anläggningskant en tiondel från ventilens kant och öppna upp sätet invändigt 70 grader och ytan runt yttrerkant säte 30grader. Runda av avgaskanlen på ovansidan på utgången men gör inte kanalen större. Gå igenom förgasarna och kolla glappet på spjällaxlarna. Stort glapp betyder dålig tomgång.
