En tur till Gotland i sommar då kanske... Supernajs
Det tycker jag!
Supernajs om du vill komma!
/ Johan
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Träffar » "BUG RAUK" 2016 Sommarträff på Gotland
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
En tur till Gotland i sommar då kanske... Supernajs
Det tycker jag!
Supernajs om du vill komma!
/ Johan
Fantastiskt kul initiativ! Jag älskar Gotland och har länge letat efter en anledning att åka tillbaka sedan jag var på Lelleträffen, en MC-träff för flera år sedan.
Vi kommer satsa på att göra en vecka på Gotland med familjen 
Fantastiskt kul initiativ! Jag älskar Gotland och har länge letat efter en anledning att åka tillbaka sedan jag var på Lelleträffen, en MC-träff för flera år sedan.
Vi kommer satsa på att göra en vecka på Gotland med familjen
Roligt att det uppskattas, o fantastisk kul att ni kommer o hänger med oss! Gotland är älskvärt
o vi får hoppas Traditionen i solstatistiken är med oss, vi brukar ju ligga bra till där!
/Johan
En tur till gotland skulle vara kul men eftersom vi åker gipsy så får vi stanna en bit därifrån☺☺
En tur till gotland skulle vara kul men eftersom vi åker gipsy så får vi stanna en bit därifrån☺☺
Hej! Roligt om ni vill komma!
Vi måste väl inte va såå hårda. Måste ju finnas undantag som bekräftar reglerna! 
Ni är naturligtvis välkomna hela vägen hit!
/ Johan
En tripp till Gotland är aldrig fel, har redan 3 resor inplanerade för 2016 men en gång till går väl att klämma in bara Fastyn blir körklar 
En tripp till Gotland är aldrig fel, har redan 3 resor inplanerade för 2016 men en gång till går väl att klämma in bara Fastyn blir körklar
Ja din fina Fasty skulle göra sig bra på vår träff!
Skulle va roligt om ni kom!
/Johan
Oh nice!!
Klart frun och ja ska dit 
GB skrev:Låter ju riktigt trevligt, min sambo såg dock att jag tryckt "intresserad" på FB eventet och när jag kom hem igår kväll så fick jag veta att jag kunde glömma det då hon velat att vi ska åka till Gotland en tid...och då inte alls i nån buss...
Stå på dig GB! Du är starkare än du tror
locka med romantisk strandpromenad och rosor
Jag har liknande problem att lösa... Min hälft vill till Grekland istället... 
Oh nice!!
Klart frun och ja ska dit
Fasen vad kul om ni kommer!
Då får du ju chans att beskåda din gamla buss med! (o jag får skämmas att jag inte "hunnit" fixa till den så mycket!
)
O vi får förresten tillfälle att träffas, vi gjorde ju aldrig det när vi köpte bussen!
Ni är mycket välkomna!
/ Johan
Hellberg skrev:GB skrev:Låter ju riktigt trevligt, min sambo såg dock att jag tryckt "intresserad" på FB eventet och när jag kom hem igår kväll så fick jag veta att jag kunde glömma det då hon velat att vi ska åka till Gotland en tid...och då inte alls i nån buss...
Hej!
Visa henne Destination Gotlands reklamvideo, Finns en del av Grekland på ön tydligen (+ att hela ön är FANTASTISK!) 
Skulle va roligt om du lyckas övertala henne! 
/Johan
Hellberg skrev:GB skrev:Låter ju riktigt trevligt, min sambo såg dock att jag tryckt "intresserad" på FB eventet och när jag kom hem igår kväll så fick jag veta att jag kunde glömma det då hon velat att vi ska åka till Gotland en tid...och då inte alls i nån buss...
Det finns en universal lösning på detta och löses med att man förtroligt förkunnar om en speciell longdrink på Ön som man med fördel skapar tillsammans. dricke har en renande hälsosam föryngrande samt fastande inverkan som ökar välmåendet och lusten många år framöver men precis som trolldrycken i Asterix bör den intas minst en gång per år under Bug Rauk, vilken höjdarträff detta kommer bli
Det finns lika många variationer på dricku som raukar, här är ett beprövat recept på dricke från gänget i Hedi. En del ingredienser beställs med fördel från Gotland http://www.birath.se
30 liter vatten ger cirka 23 liter färdig dricke
6kg malt, det finns en Gotländsk rökt malt och en orökt sort, hälften av var passar de flesta.
2kg socker, finns variationer där man också tillsätter Farinsocker och honung. Procenten varierar beroende på hur du lyckas med malten och om du "matar" med socker under processens gång.
Enekvistar
0,2hg humle
Tumnagel bakjäst, det finns mer exklusiva jästsorter men det handlar mest om att få igång en process.
Vatten kokas upp i grytor modell större. I uppkoket lägges 2-3 enekvistar som sätter både färg och smak på det som nu kallas ainlag.
Cirka 8 liter av "ainlagen" skall nu slås i en balja där den grovmalda malten ligger. Malten skall genomfuktas genom omrörning tills den får en konsistens som tjock gröt, låt den sedan ligga och dra ett par timmar.
Under tiden göres en bädd av eneskvistar i en öppen tunna som kallas bunn. På bunni skall en typ tappkran eller hanick sitta. Börja med att lägga en uppskuren konservburk som täcker tappkranen och förankra den med några rengjorda stenar, det är för att kranen inte ska att sättas igen. Bygg sedan upp en trattformad bädd av ene en bra bit upp på brunnens sidor. Den genomfuktade malten läggs sedan i den uppbyggda enetratten.
Slå resten av ainlagi på bunni som nu får stå och dra ytterligare ett par timmar.
När den dragit färdigt skall sedan den nu såkallade lännu sakta rinna ner i ett kärl. De första ca 10 liter hälls tillbaka i bunni eftersom den oftast är grumlig. Humlen kokas upp i några liter av den avtappade lännu och hälls i kärlet när den svalnat något.
När allt runnit igenom tillsättes socker, lös gärna upp sockret i lännu som hälls i en panna på spisen, låt det sedan svalna ner till rumstemperatur.
När det är gjort tappas lännu på ett jäskärl som senare ska förses med jäsrör. Nu tillsättes jästen och efter 12 timmar skall jäsningen vara igång och då skall dricku ställas källarsvalt. Jäskärlet får inte tätas helt utan ska släppa ut lite luft annars kan det explodera. När jäsningen kommit igång utan för mycket skummande sätts jäsröret på plats vilket är en avvikelse från traditionen men gör processen säkrare med mindre risk för att få en sur dricke.
Efter 4 dagar kan första avsmaket göras och efter drygt en vecka är dricku klart att tas i bruk.
Den blir nu bara bättre och bättre under ett par veckor men försämras därefter men kan eftersötas lite då och då för att hålla det vid liv.
Om du inte konsumerar allt i ett tidigt stadium så börjar dricku klarna och då kan man hälla den på flaska. Tillsätt gärna en matsked socker innan flaska försluts vilket gör att dricku blir bubblande och lite skummande, du har nu skapat färsköl av Gotlandsdrickan..
Hoppas på fler beprövade recept och tips 
Ja det här var ju inte så komplicerat..

Haha! Idag släpptes tydligen en "uppföljare"
Mera Inspiration!
(borde snart få provision av DG så som jag gör reklam!)
nizekustoms skrev:Hellberg skrev:Stå på dig GB! Du är starkare än du tror
Det finns en universal lösning på detta och löses med att man förtroligt förkunnar om en speciell longdrink på Ön som man med fördel skapar tillsammans. dricke har en renande hälsosam föryngrande samt fastande inverkan som ökar välmåendet och lusten många år framöver men precis som trolldrycken i Asterix bör den intas minst en gång per år under Bug Rauk, vilken höjdarträff detta kommer bli
![]()
Det finns lika många variationer på dricku som raukar, här är ett beprövat recept på dricke från gänget i Hedi. En del ingredienser beställs med fördel från Gotland http://www.birath.se
30 liter vatten ger cirka 23 liter färdig dricke
6kg malt, det finns en Gotländsk rökt malt och en orökt sort, hälften av var passar de flesta.
2kg socker, finns variationer där man också tillsätter Farinsocker och honung. Procenten varierar beroende på hur du lyckas med malten och om du "matar" med socker under processens gång.
Enekvistar
0,2hg humle
Tumnagel bakjäst, det finns mer exklusiva jästsorter men det handlar mest om att få igång en process.
Vatten kokas upp i grytor modell större. I uppkoket lägges 2-3 enekvistar som sätter både färg och smak på det som nu kallas ainlag.
Cirka 8 liter av "ainlagen" skall nu slås i en balja där den grovmalda malten ligger. Malten skall genomfuktas genom omrörning tills den får en konsistens som tjock gröt, låt den sedan ligga och dra ett par timmar.Under tiden göres en bädd av eneskvistar i en öppen tunna som kallas bunn. På bunni skall en typ tappkran eller hanick sitta. Börja med att lägga en uppskuren konservburk som täcker tappkranen och förankra den med några rengjorda stenar, det är för att kranen inte ska att sättas igen. Bygg sedan upp en trattformad bädd av ene en bra bit upp på brunnens sidor. Den genomfuktade malten läggs sedan i den uppbyggda enetratten.
Slå resten av ainlagi på bunni som nu får stå och dra ytterligare ett par timmar.När den dragit färdigt skall sedan den nu såkallade lännu sakta rinna ner i ett kärl. De första ca 10 liter hälls tillbaka i bunni eftersom den oftast är grumlig. Humlen kokas upp i några liter av den avtappade lännu och hälls i kärlet när den svalnat något.
När allt runnit igenom tillsättes socker, lös gärna upp sockret i lännu som hälls i en panna på spisen, låt det sedan svalna ner till rumstemperatur.
När det är gjort tappas lännu på ett jäskärl som senare ska förses med jäsrör. Nu tillsättes jästen och efter 12 timmar skall jäsningen vara igång och då skall dricku ställas källarsvalt. Jäskärlet får inte tätas helt utan ska släppa ut lite luft annars kan det explodera. När jäsningen kommit igång utan för mycket skummande sätts jäsröret på plats vilket är en avvikelse från traditionen men gör processen säkrare med mindre risk för att få en sur dricke.Efter 4 dagar kan första avsmaket göras och efter drygt en vecka är dricku klart att tas i bruk.
Den blir nu bara bättre och bättre under ett par veckor men försämras därefter men kan eftersötas lite då och då för att hålla det vid liv.Om du inte konsumerar allt i ett tidigt stadium så börjar dricku klarna och då kan man hälla den på flaska. Tillsätt gärna en matsked socker innan flaska försluts vilket gör att dricku blir bubblande och lite skummande, du har nu skapat färsköl av Gotlandsdrickan..
Hoppas på fler beprövade recept och tips
En trollbryggd!
Ni som kommer på träffen får möjlighet att diskutera förfarandet på expertnivå med "Dricku"-experten "Gahmen"
Bara det en fullgod anledning att komma! 
Haha inte ofta mitt namn och expert nämns i samma mening
Men jag kan nog kola ihop en 50 liter så ska det nog räcka till de flesta
Johan, du får fixa fler dass 
Haha inte ofta mitt namn och expert nämns i samma mening
Men jag kan nog kola ihop en 50 liter så ska det nog räcka till de flesta
Johan, du får fixa fler dass
OMG!! This is gonna be ugly!!

Vi är några från Kalmar som tänkte ta en tripp över.
Vi är några från Kalmar som tänkte ta en tripp över.
Vad roligt, ni är så välkomna! 
Blir bussen klar för en familjesemester så kommer förhoppningsvis vi med kidsen.
Vi har aldrig varit på Gotland så då tänkte vi vara kvar på ön några dagar efter träffen för att uppleva ännu mer av ön
Sen blir det fastlandet från Oskarshamn å åka lugnt tempo upp mot Borlänge igen med lite campingstopp på vägen.
Hur mycket plats har du?
Det verkar vara stort intresse 
Blir bussen klar för en familjesemester så kommer förhoppningsvis vi med kidsen.
Vi har aldrig varit på Gotland så då tänkte vi vara kvar på ön några dagar efter träffen för att uppleva ännu mer av ön![]()
Sen blir det fastlandet från Oskarshamn å åka lugnt tempo upp mot Borlänge igen med lite campingstopp på vägen.Hur mycket plats har du?
Det verkar vara stort intresse
Låter som en strålande plan, skitkul om ni kommer hit!
Det är precis så vi som anordnar tänkt, att folk kan göra träffen till en del av ett besök på Gotlands semestern!
Har gjort nån lätt ovetenskaplig uppskattning, att det bör gå o klämma in nånstans 50 bilar på tomten, kanske fler, lite svårt o uppskatta. Men det borde väl räcka..eller?!
Vi får kanske köra en handuppräckning lite närmre o se hur vi ligger till!
Hoppas ni hinner klart med bussen då, e bara o kämpa på! 
Har vi tur kanske vi fyller en hel färja.. 
Ja angående färja.. Ni som vill åka.. Boka biljet nu..
På sommaren är det ofta fullbokat.. Man kann ju mot en mindre avboknings avgift alltid ångra bokningen..
Bara som vänligt tipps.. 
Bra du sa det,vi pratade om det i helgen,skall fixa omg.. 
Har vi tur kanske vi fyller en hel färja..
Hade vart något!
Vilken underbar syn när de öppnar bogportarna o ni rullar av!

Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 12 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Träffar » "BUG RAUK" 2016 Sommarträff på Gotland
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.