1

Har köpt mig en bubbla nyligen.
Tanken är att bygga om den till Baja Bugg, och slänga i en "golf Diesel" maskin i den.

Frågan här är nu, vad är min motor värd ?
Det är en 1303S från 73. Körjournaler och en helsikes massa papper om bilen finns och tyder på 13500 mil.
Bilen är besiktigad UA till slutet av nästa år, så jag har kört lite med bilen, och den fungerar felfritt.
Väldigt pigg med kan jag tycka för att det skall vara en bubbla.

Motorn plockas ut ur bilen som en helt komplett enhet. Säljer inget löst från den utan hela rubbet medföljer som hör till motorn.
Det är en AD motor
MEN !? Vad är den värd ? Vad skall en sådan motor kosta ?
Bifogar även en bild på den.

Post's attachments

20160102_144934.jpg, 157.53 kb, 640 x 480
20160102_144934.jpg 157.53 kb, 137 downloads since 2016-01-02 

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel.

2

En motor av den årsmodellen bör ha 8mms avgasventilspindlar och dessa och ventilstyrningarna är normalt rejält slitna efter att ha körts den sträckan. Men den kan hålla ihop ett bra tag, beroende på tidigare körsätt. Ofta är det också sprickor mellan tändstifthål och ventilsäten. Hur är det med axialspelet på vevaxeln?
I något skede har åtminstone generatorn varit bortskruvad eftersom den sitter 90 grader fel. Tändspolen ser också ut att vara bytt, troligen helt i onödan. För övrigt ser den ganska original ut med undantag av bensinpumpen som är till en 1974- , och slangen från termopneumatiska ventilen på luftrenaren som saknas. Värdet är lite svårt, normalt är det  en överenskommelse mellan säljare och köpare
Har det gjorts annat åt motorn i något skedet?

3 Senaste redigerad av DieselMaffian (2016-01-02 15:48:36)

enligt körjournalen som har förts mellan 1986 till 2006 så är det en anteckning okt. 1995 "motorbyte original".
Efter 2006 så har bilen varit i stort sett stående vad jag har förstått fram tills förra året.
Troligtvis så är motorn bytt då till en original utbytesmotor.
Mer än så kan jag tyvärr inte se.
Jäkla massa byte på olja, rotor, insugs-gummi, startmotor, etc etc
Det tråkiga är bara att det står inte vid vilket miltal servicen är utförda, utan månad och år.

4

slangen du refererar till har jag tagit bort då den ser ut som skit. (se bild)
Har ingen liggandes och har tänkt att ersätta den med en ny.

Glappet i veven är knappt kännbart. Får slita rätt bra i remskivan fram och tillbaks för att det skall kännas.
Skall låna med mig hem en mikrometer från jobbet när jag börjar jobba igen den 7-e för att mäta upp det exakta värdet.
Men efter 20 år i mekanisk verkstad som maskin operatör så är jag rätt övertygat att glappet är max. 0.7-0.8 mm .

Post's attachments

20160102_163311.jpg, 102.3 kb, 640 x 480
20160102_163311.jpg 102.3 kb, 123 downloads since 2016-01-02 

5

Jag plockade ur en likadan -73:a motor för några år sedan (som gått 13000mil) ur min Cal-Looker. Jag körde 8 år med den, och sålde som "long-block" för nån tusenlapp (eller1500:a ?) På din tillkommer väl allt "runtikring" om det är helt, så 3000kr borde du få, av någon som är medveten om risken med orenoverat ;-) Att glapp i vevens längdsled ligger på 0,1mm är ju bra, men för att "se" hur lagren mår skulle jag vilja koppla på en oljetrycksmätare, samt (sprickor ut till tändstiftshål) ta ett kompprov.

- Bara mina tankar  ICQ/ad

6

Jag har köpt två sådana, ja den ena var en AD och den andra en AS.
Först köpte jag en AS med växelströmsgenerator, där kolvar och cylindrar var bytta, 4500kr, det visade sig att lagren var slut...
Sedan köpte jag en AD med likströmsgenerator, för 750kr, sålde generatorn för 500kr... Knep även hastighetsmätaren från samma bil, den visade omkring 8000 mil...
750kr motorn använder jag nu, körde Göteborg -Mantorp tor i somras med kanske 100 ml oljeförbrukning....

Man kan ha tur och otur då man köper bagagnade motorer...

Men nånstans mellan 1000 och 2000kr kan jag känna att en sån här maskin kan vara värd, om köparen kan provköra innan köpet och den går bra och inte läcker olja på mer än de vanliga ställena.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

DieselMaffian skrev:

slangen du refererar till har jag tagit bort då den ser ut som skit. (se bild)
Har ingen liggandes och har tänkt att ersätta den med en ny.

Glappet i veven är knappt kännbart. Får slita rätt bra i remskivan fram och tillbaks för att det skall kännas.
Skall låna med mig hem en mikrometer från jobbet när jag börjar jobba igen den 7-e för att mäta upp det exakta värdet.
Men efter 20 år i mekanisk verkstad som maskin operatör så är jag rätt övertygat att glappet är max. 0.7-0.8 mm .

På en beg motor så kan man acceptera ett axialglapp på upp till 0,2 mm så 0,7-0,8 mm är rätt mycket.

8

Jag är ingen expert på motorer på något vis, men "en och annan" motor har passerat mitt garage, och några har blivt kvar där...
Jag brukar säga som så, att om man över huvud taget känner någor glapp med bara händerna så man rycker i stora remskivan (med borttagen drivrem) eller helst på svänghulet, ja då är det för mycket! Så litet som 0,2 mm är svårt för en ovan person att känna. Men om man mekat i en del år, och kanske köpt på sig en och annan sleten motor kanske man lärt sig hur det inte skall kännas....
Någon sade på en träff, att det skall kännas "nästan helt stumt"...

9

Björn J. skrev:

Jag är ingen expert på motorer på något vis, men "en och annan" motor har passerat mitt garage, och några har blivt kvar där...
Jag brukar säga som så, att om man över huvud taget känner någor glapp med bara händerna så man rycker i stora remskivan (med borttagen drivrem) eller helst på svänghulet, ja då är det för mycket! Så litet som 0,2 mm är svårt för en ovan person att känna. Men om man mekat i en del år, och kanske köpt på sig en och annan sleten motor kanske man lärt sig hur det inte skall kännas....
Någon sade på en träff, att det skall kännas "nästan helt stumt"...

Ja, så kan man säga det. Nästan helt stumt..

10

Samtidigt så vill jag säga att en motor med ett axialspel på 0,7-0,8 mm kan man ha glädje av i flera år om man har tur!

11 Senaste redigerad av Björn J. (2016-01-12 13:17:06)

stickan skrev:

Samtidigt så vill jag säga att en motor med ett axialspel på 0,7-0,8 mm kan man ha glädje av i flera år om man har tur!

Jag har en sådan liggandes, funkar jättebra då man har varv på motorn, men vid varm motor försvinner oljetrycket på tomgång, om man bara tänker på det och håller gasen på fotpedalen vid rödljus, och inte låter varvet sjunka under 1500 varv per minut så blir det jättebra... ICQ/an
Kanske man symtomatiskt kan få bättre tryck genom att kyla oljan med extra oljekyl....  ICQ/ac

Den bästa anti-intelligenta symtomatiska åtgärden är ju annars att koppla ur oljetryckslampan... Så slipper man veta vad man bör veta...
Samtidigt kan man ju binda upp givaren till tankmätaren också, så att man alltid har full tank, det sparar ju pengar och miljö.... Men speciellt intelligent är det inte.

Nej, bättre att spara den motorn och renovera den med arborrning etc när bankkonto och ledig tid medger detta.

12

Jag tackar för informationen.
Har testat som ni skrev med tomgång och varm motor. när det har gått ca 10 minuter på tomgång med varm motor så hade inte oljetryckslampan ens en tendens att lysa.
Sänkte tomgången till (enligt stroboskop) till 680-710 varv i minuten. Ingen lampa som lyser.
Dock så har jag inte mätt oljetrycket med manometer.
Glappet med kall motor har jag mätt upp för nån vecka sedan och den mättes till 0.49mm. Kanske mycket ? eller ej, men den går som en klocka och jag har kört med den i 4 dagar i sträck till jobbet.
7 mil / dag.
Startar lätt trotts -11 grader. Och startar lika lätt 2 minuter efter avstängning i varmt läge.
Dock så tror jag att jag kommer sälja hela bilen, då jag har hittat en färdig baja bug hos min svärfars bekant, som kanske en del av er borde känna till... ICQ/ab
Ero Antilla från Bromölla.
Så vi för se hur det utvecklas i närmast framtid.

13

Vad det inte Ero Antilla som köpte Johannes gula racebubbla? Har han den kvar?