1

Hej!

Är det någon av er därute som har något bra tips på hur man får loss en kärvande bromskolv i ett Bay fram-ok?
Jag har testat med tryckluft, hände inte ett skit förutom att hela verkstan blev nedsprutad med bromsolja.
Testa även att gänga i en fettnippel (M10*1) men min fettspruta läcker som ett såll i nosen så det enda som hände var att det blev ett jävla kladd. Fler tips?

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

2

Ta med oken till en person/verkstad med bättre tryck i kompressorn eller hel fettspruta.

En bra how-to  ICQ/ab
http://www.autopower.se/mekartips/mekar … ?dokid=217

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

3

Jag har byggt om en gamal handpumpad hydraul pump, typ PortoPower med en adapter som har bromsrörsgänga. Den trycker ut de flesta kolvar  ICQ/ab
Kom ihåg att var försiktig när du trycker med luft, det komprimerar och kan skjuta i väg kolven, hårt!!! Det händer inte med ett hudrault trycksystem.

4

Jag satte i en fettnippel och körde med fettspruta, tänk bara på att spärra den jolven som släpper förs så du får loss den andra med.

Anders

5

Fettspruta ger mkt högt tryck! Undvik tryckluft, dels relativt dålig kraft, dels okontrollerat "pang" om kolven skuts ut (fingrar emellan?)

6 Senaste redigerad av Torpa (2016-01-11 19:59:43)

Jag har skrivit det förr i nån tråd, använd ALDRIG tryckluft för att ta ur kolvarna för när de släpper far de ur helt okontrollerat.
Jag har sett i en verkstad ett jack i cementtaket ca 2×2cm o 3cm djupt.
Hade den killen stått med huvudet ivägen så hade han inte levt idag.
Köp en fettspruta på biltema o en ask med nipplar, tror du klarar dig under hundringen för det.
En väldigt billig livförsäkring tycker jag iaf.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

7 Senaste redigerad av Wompa (2016-01-11 20:56:13)

Jag använder alltid tryckluft, lite känsla så går allt.
Kan vara bra att pressa in kolven helt innan med lite bromskolvsfett så den smörjer upp sig sen använda tryckluft.

P.S Linda in oket i en handduk eller liknande så slipper du stänk.

En annan sak är att ta en gammal bromsslang och klippa av, gäng i oket och trycka luftmunstycker i gummit så det tätar ordentligt.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Vi har en gammal uv här i Borlänge, som har en firma som bara håller på med bromsar.  Han skällde mycket om att folk pressar ut dom med vanligt fett. Det skulle användas bromsvätska sa han. 

Han menade att det var såpass svårt att få bort allt fett efteråt. Skulle man missa lite fett, så förstör dom de nya tätningarna.

Vad vet jag. Men det kan ju vara bra att tänka på.

9

Jo rent måste det vara innan montering av nya grejer.
Först torka bort fettet sen avfettning och till sist en tvätt med T-röd.
Sen finns det en del röda fett som inte skadar tätningarna men
mineraloljebaserat fett skadar dem.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

10

Tryckluft är ju bra för att få ut en kolv ur ett fungerande ok, inte om oket rostat ihop. Då tycker jag det är svårare.

Ett sätt jag kört med är att skruva tillbaka bromsslangen från bilen, lägg en skiftnyckel eller liknande i oket så att båda kolvarna kommer ut (om en hoppar ut får du inte med dig den andra.) lufta bromsarna och pumpa ut kolven med pedalen. säkert och smidigt. sen slipper man rengöra dem lika mycket från fettet.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

11

Demian skrev:

Vi har en gammal uv här i Borlänge, som har en firma som bara håller på med bromsar.  Han skällde mycket om att folk pressar ut dom med vanligt fett. Det skulle användas bromsvätska sa han. 

Han menade att det var såpass svårt att få bort allt fett efteråt. Skulle man missa lite fett, så förstör dom de nya tätningarna.

Vad vet jag. Men det kan ju vara bra att tänka på.

Jag har läst det med alldeles nyligen.
Bra med ny kunskap.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!