126

Då finns det bara "blå"tejp som gäller..special för att tejpa rutor vid måling,dock bra till mycket annat då den inte fastnar när den suttit ett tag..dyr men värd sitt pris!! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

127

Häromdagen hade vi celebert besök i garaget. Från vänster: Min buss, Robban, Jesper "Hellberg", Mattias Westerlund "Mattyyy" och Robbans 52'a.

Eftersom jag inte fick något gjort värt att visa bilder från får det bli lite ut arkivet istället. Jag köpte en värmekammare av Mattias tidigare. Undertill sitter det en svetsmutter att skruva en av värmeplåtarna i. Den muttern var bortom räddning vilket tillsammans med det faktum att skalet runt värmekammaren skallrade var nog anledningen till att just denna värmekammare en gång i tiden monterades bort. I övrigt bedömdes den som räddningsbar. Jag svetsade fast skalet mot rören så att den inte skall skallra framöver. Muttern tvungen att ersättas på något sätt. Jag slipade ett kryss med tunn kapskiva i Dremeln precis mitt över centrum på muttern. Sedan knackade jag försiktigt ned kanterna så att det blev ett fyrkantigt hål. Därefter kunde jag svetsa i en svetsmutter och efter lite slipning blev det rätt bra. Lite blästring och ny färg, sedan är värmekammaren som ny!

Post's attachments

20141006_215853.jpg.jpg, 148.89 kb, 800 x 600
20141006_215853.jpg.jpg 148.89 kb, 231 downloads since 2015-03-14 

20141006_215910.jpg.jpg, 151.76 kb, 800 x 600
20141006_215910.jpg.jpg 151.76 kb, 215 downloads since 2015-03-14 

IMG_4585.JPG, 183.4 kb, 640 x 480
IMG_4585.JPG 183.4 kb, 231 downloads since 2015-03-14 

IMG_4586.JPG, 204.51 kb, 640 x 480
IMG_4586.JPG 204.51 kb, 230 downloads since 2015-03-14 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

128

Ja det var trevligt! Tvinga nu Robban att joina boxerville ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

129

Mer tröskelbilder!!! ICQ/ae

Nämen, så att...

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld

130

Mera tröskelbilder? Ok, här kommer en. Jag har äntligen fått tummen ur och svetsat dit mellantröskeln/skenan till skjutdörren. Skönt, för nu kan inte dörrhålet slå sig så mycket längre. Notera att jag fick en släng av OCD och borrade ventilationshål (?) precis som orginalet hade. Kommer aldrig att synas, men kändes rätt ändå.... Alla plåtar är målade två gånger med epoxyproimer innan jag svetsade dit dem. För sen går det ju inte. Ytorna där plåt ligger mot plåt (underkanten som punktsvetsades) målades bara med Volvo's svetsprimer. Epoxyprimer som utsätts för svetsen luktar APA!!!!
Jag är väldigt nöjd för jag fick låna en riktigt bra ESAB punktsvets av en kvinnlig bekant och den var guld värd i detta läge. Väldigt skönt att slippa svetsa alla punktsvetsar innan yttertröskeln skall på plats.

Post's attachments

20150611_195142.jpg, 115.93 kb, 800 x 450
20150611_195142.jpg 115.93 kb, 218 downloads since 2015-06-17 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

131

Så trevligt med kvinnliga bekanta som innehar punktsvetsar.. ICQ/ae

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

132

Efter detta stordåd kände jag att det var dags att börja på bakre hjulhuset. Men först svetsade jag igen ett litet sprucket hål i torpedväggsplåten som sitter mellan tank och motorrum. Den har ett par luriga skruvar underifrån och de brukar visst bli sönderslitna när nybörjare är i farten och plåten inte lossnar.... Dock inte jag i detta fallet. Svårt att svetsa så tunn plåt utan att det brände hål osv, men det gick till slut. Tänkte blästra och sedan lacka plåten i L249 som orginal.
Åter till de bakre hjulhusen. När jag köpte bussen hade den lite konstiga avslut på skärmkanterna. Nästan som åttiotals skärmbreddare. Det visade sig att den finska grovsmeden hade varit i farten igen. Fast lite impad blir jag dock med tanke på vilken fin form han hade fått på tvåmillimetersplåten..... Kan inte ha varit lätt att bocka den i en snygg radie. Syns inte riktigt på bilden då den är tagen i tokig vinkel.
Sista bilden visar det nya innestuket: BajaBuss! Sänkta bussar är för nittonåringar med för många Barndoors ;-)

Post's attachments

20150611_195231.jpg, 114.77 kb, 800 x 450
20150611_195231.jpg 114.77 kb, 210 downloads since 2015-06-17 

20150611_210320.jpg, 191.43 kb, 800 x 450
20150611_210320.jpg 191.43 kb, 194 downloads since 2015-06-17 

20150611_210332.jpg, 101.02 kb, 800 x 450
20150611_210332.jpg 101.02 kb, 217 downloads since 2015-06-17 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

133

Blir du och jag som åker tillsammans till bilprovningen i vår då!!


19 åringar, sänka barndoors, hmm...

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

134

Kul att se ditt fina jobb med din buss janne. Det har hänt en del med min buss med , svets jobb.  ICQ/ab mvh Franz

135 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-07 21:41:37)

Dags för lite uppdateringar!
I somras köpte jag en fin skjutdörr från Enköping. Den var nästan rostfri sånär som på ett par misstänkta bubblor i hörnen. Mycket riktigt, när jag började karva växte rötan så det var lika bra att försöka ordna det lite seriöst. Efter att ha kapat mig fram till frisk plåt fick jag börja med att byta lite av innerplåten, dock ytterst lite. Alla original dräneringskanaler är kvar. Så bra var den! Efter detta klippte jag till en plåt med lagom utstick. Rundningen vek jag för hand över knäet. Jag bockade nederkanten i en kantbock då långt det gick och smidde sedan omviket runt en plåt något tjockare än innerplåten på dörren. Sedan kunde jag skjuta upp plåten till rätt position innan jag knackade ihop omviket runt innerplåten. Först därefter svetsade jag plåten. Anledningen till detta är att plåten blir lite stabilare inför svetsningen. När plåten var färdigsvetsad (Bara punktvis tätare och tätare med gott om kyl-tid emellan) knackade jag det horisontella omviket mot ett handhållet mothåll. Jag syftade hela tiden mot ett fyrkants-järn så att kanten blev rak. Det sista finliret fixade jag med en fil. Vinkelslipen blir alldeles för grovt. Jag var noga med att omviken skulle hålla samma bredd som original så att reparationen inte syns efter lack.
En bula i dörren lyckades jag trycka ut för hand, men en lång reva i nederkant kom jag inte åt bakifrån så den får jag försöka rycka ut, men det får bli senare.
Jag tänkte även prova att tennspackla, men det får också vänta till senare. Anledningen är att jag behövde dörren till att kolla så att bakskärmen får rätt läge när jag byter den.
Och ja, jag skall blästra insidan innan lack....

Post's attachments

20151229_213624.jpg (800x450).jpg, 154.9 kb, 800 x 450
20151229_213624.jpg (800x450).jpg 154.9 kb, 187 downloads since 2016-01-07 

20151229_213706.jpg (800x450).jpg, 168.21 kb, 800 x 450
20151229_213706.jpg (800x450).jpg 168.21 kb, 225 downloads since 2016-01-07 

20151229_213720.jpg (800x450).jpg, 236.49 kb, 800 x 450
20151229_213720.jpg (800x450).jpg 236.49 kb, 202 downloads since 2016-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

136

I förra inlägget ser man att fästet på skjutdörren är monterat på en av bilderna. Man ser också att jag fick plocka i lite fler shims är med original-dörren. Som för övrigt kanske skall lagas upp den med vad det lider, den hade en nederdel i 2 millimeters plåt som vanligt...... Den dörren har jag dock tappat alla referenser på så jag får fixa den senare när jag är klar med alla jobb som kräver att den blåa dörren sitter på plats. En hel j-a kväll tog det att justera in positionen på dörren, men till slut blev det jävligt bra! Med dörr på bussen känns det plötsligt som att man kom ett stort steg i renoveringen. Hela den relativt komplicerade operationen med att byta inner och mellantröskel och undre ledskena för dörren var en pärs.

Post's attachments

20151229_213557.jpg (800x450).jpg, 189.26 kb, 800 x 450
20151229_213557.jpg (800x450).jpg 189.26 kb, 211 downloads since 2016-01-07 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

137 Senaste redigerad av Hellberg (2016-01-07 22:22:13)

pågång, lite till så är du snart ute på vägen ICQ/ab bra jobbat!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

138

Imponerade jobb ICQ/ab

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

139

Dags för bakskärmen. Men först en viktig sak. När jag svetsade i motorrummet fick jag lägga igen en plåt som någon hade skurit upp i tankutrymmet för att komma åt muttern till bakstötdämparen. Med detta som ledning insåg jag att stötdämparens övre skruv kan sitta rejält fast. Och den är jävlig att komma åt med skärmen på plats. Därför passade jag på att dränka den i WD40 och sedan gick jag en match med slående elektrisk mutterdragare innan jag svetsade dit skärmkanten. Och voilá, den lossnade efter en stund.

Post's attachments

20151230_104221.jpg (800x450).jpg, 253.72 kb, 800 x 450
20151230_104221.jpg (800x450).jpg 253.72 kb, 210 downloads since 2016-01-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

140

När det gäller inpassningen av skärmen resonerar jag som så här: Bäst att byta så lite som möjligt och hålla svetssträngarna korta. Jag vill helst helsvetsa utan att falsa för jag vill ha så lite dubbelplåt som möjligt eftersom det lätt rostar i falsen. Byta så lite som möjligt gör jag med tanke på framtiden. Om samma plåt behöver bytas om x år så finns det fortfarande frisk plåt att kapa i. Därför använde jag inte hela ekonomiplåten.
Bakom hjulen sitter det en invändig förstärkning en bit upp. Jag ville inte kladda med att skarva den också så jag kapade straxt under den.  På så sätt får jag färg på baksidan av svetsen. Rosten i falsen sträckte sig dessutom inte längre än så, så det blev en lämplig gräns.

Post's attachments

IMG_4133.jpg (640x480).jpg, 163.25 kb, 640 x 480
IMG_4133.jpg (640x480).jpg 163.25 kb, 219 downloads since 2016-01-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

141 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-08 20:38:05)

Personen som bytte skärmkant innan mig hade svetsat ihop inre hjulhuset med ytterskärmen, troligen för att få stadga och förhindra att plåten slår sig alltför mycket. Jag tyckte att det verkade vara en bra ide så jag fortsatte på samma tema. I och med att jag inte har tillgång till original innerskärm vet jag inte exakt hur den ser ut och hur mycket det skiljer utåt. Men jag chansar lite här och hoppas att det är ytterst lite som skiljer. Hur som helst kommer det att bli lättare att spackla upp en rak sida på detta sätt. Framför hjulet måste jag gå upp en bit med skarven så det var RIKTIGT dåligt lagat innan. Dessutom har jag ju bytt tröskeln.
När jag skulle kapa ner ytterskärmen kapade jag lite i taget tills jag hade kommit ner i närheten av skarven. Jag hade fått tips om att man kunde såga en fin lagom springa med sticksåg med metallblad i. Det funkade en bit, men sedan tappade jag helt orienteringen och resultatet blev ett hål jag var tvungen att lägga igen senare. Istället tejpade jag först skarven och sedan satte jag en tejp på ekonomiplåten som tangerade tejpens kant (Tejp på tejp) med detta sim riktmärke gick det finfint att kapa med 1mm kapskiva. Främre skarven lade jag en bit ner i kanalen för skjutdörrens list där den är lätt att slipa ner och dölja senare.
När jag svetsade plåten punktade jag först väldigt glest och sedan tätare och tätare. Efter varje svets kylde jag svetsen direkt med tryckluft. När jag hade tillräckligt tätt med punkter svetsade jag ca 1,5-2 mm i taget och växlade hela tiden plats för svetsandet. Kylning med tryckluft efter varje svets. Jag slipade inga svetsar förrän efter att allt var klart. Ganska ofta får man svetsa stötvis av-p-av-på-av-på, annars bränner det igenom. Tunn plåt i Klokkerholms bitar...
När det kommer till slipandet gjorde jag bort mig lite. Jag slipade grovt med grovtrissa och sedan tog jag det sista med en flapdisc. Tyvärr är flapdiscarna lite luriga i och med att det är så svårt att veta hur de är slitna och vilken vinkel man därigenom skall hålla. Så på vissa ställen slipade jag en "skål". Nästa gång blir det stödrondell och vanligt runt slippapper. Det är jätteviktigt att slipa med lätt tryck annars alstrar man massor med värme och då slår det sig lik förbannat.
Vi får se om jag tennspacklar detta i framtiden. Jag måste i alla fall träna på ett mindre område först. Jag lade billig sprayprimer på plåten så länge för att hindra ytrosten från att komma. Sprayprimern är lätt att torka av med thinner eller slipa ner.
Kanten mot tröskeln punktsvetsades med punktsvetsmaskinen. Den älskar jag verkligen. Fort, snyggt och inget efterarbete.
Jätteskönt att skärmen är klar. Jag skall bara svetsa i en bit i nederkant fram inne i hjulhuset, men det väntar jag med till senare. Kanske kan jag tippa bilen vad det lider och då räknar jag kallt med att det skall vara lättare att komma åt denna operation.

Post's attachments

20151230_123539.jpg (800x450).jpg, 208.65 kb, 800 x 450
20151230_123539.jpg (800x450).jpg 208.65 kb, 211 downloads since 2016-01-08 

20151230_123553.jpg (800x450).jpg, 155.36 kb, 800 x 450
20151230_123553.jpg (800x450).jpg 155.36 kb, 203 downloads since 2016-01-08 

20160103_222408.jpg (800x450).jpg, 118.15 kb, 800 x 450
20160103_222408.jpg (800x450).jpg 118.15 kb, 184 downloads since 2016-01-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

142 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-08 20:43:59)

Just det: Framkanten på Klokkerholmplåten hade helt fel kurvatur jämfört med dörren och yttertröskeln. Eftersom jag inte har någon "krymp och sträck" fick jag ta till ett fattigmansknep och kapa slitsar i plåten. Plåten kunde därefter handbockas och sedan svetsade jag ihop slitsarna igen. Efter lite försiktig slipning var ytan helt slät. Tyvärr är det ganska mycket spänningar inbyggda i dessa ekonomiplåtar och det visar sig när man kapar ner dem som jag gjorde. Jag skall kolla noggrannare nästa gång men jag tror att underkanten inte är helt parallell med tröskeln, vilket jag missade när jag höll på. Lätt att missa när man sitter för nära. Syns det får jag köpa en liten plåt framför hjulet och byta bara den. Lättare än att byta hela skärmkanten.... Bak blev det 100% i alla fall.

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

143

Hellberg skrev:

pågång, lite till så är du snart ute på vägen ICQ/ab bra jobbat!

Tack Jesper! Jag tror att det är dags för ett besök i ditt garage snart också.....

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

144

falcor skrev:

Imponerade jobb ICQ/ab

Tackar!

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

145 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-16 22:43:32)

Dags för byte av framskärm. Jag började med att kapa 3mm utanför plåtlisten som håller mattan. Jag tog bort skärmen i tjugo-centimeters sektioner. Sista plåtremsan slipade jag bort med grovskivan underifrån. En punkt i taget så kan man vika bort skärmens plåt bit för bit.
Bakom skärmen mot B-stolpen var det som förväntat angripet av rostmasken. Att kapa bort framskärmen tog en hel kväll i anspråk. Biten runt fotsteget var redan bortkapat när jag köpte bussen. Tyvärr har de varit lite ivriga/oförsiktiga så jag får skarva i en plåt i golvet. Troligen helt i onödan för golvet är kärnfriskt. Jag har inte gett mig på att rensa runt A-stolpen än. Jag tänkte finmecka lite nästa gång och pussla ihop B-stolpen och torpedväggen först.

Post's attachments

20160103_222427.jpg.jpg, 105.63 kb, 800 x 450
20160103_222427.jpg.jpg 105.63 kb, 231 downloads since 2016-01-08 

20160103_222433.jpg.jpg, 98.51 kb, 450 x 800
20160103_222433.jpg.jpg 98.51 kb, 207 downloads since 2016-01-08 

20160103_222450.jpg.jpg, 139.55 kb, 450 x 800
20160103_222450.jpg.jpg 139.55 kb, 209 downloads since 2016-01-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

146

Lowflyer skrev:
Hellberg skrev:

pågång, lite till så är du snart ute på vägen ICQ/ab bra jobbat!

Tack Jesper! Jag tror att det är dags för ett besök i ditt garage snart också.....



Det låter bra, du är välkommen! Ta med dig din kompis också ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

147 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-08 21:26:21)

För att kunna passa in framskärmen bör man ha rätt dörrar inpassade på plats. Tyvärr var original-dörren lite angripen i nederkant. Konstigt nog inte den inre plåten utan bara yttersidan. Men jag chansar inte att blästra kanten och sedan lacka för att se rosten komma bubblande efter något år. Jag hade tur och fick köpa en frisk dörr av Micke Wärn (Veterania) här på forumet för något år sedan. Tyvärr fick VW av någon outgrundlig anledning för sig att byta gångjärn på dörrarna runt -75. Från 15mm sprint till 8mm. Man kan väl med stor säkerhet anta att ekonomerna var i farten?
Hur som helst passade inte dörren rakt av utan gångjärnen från min -77 skrotbuss fick flyttas över. Det här var första gången jag slog ut sprintarna ur en dörr så det var lite spännande att se hur hårt de skulle sitta. Rätt hårt visade det sig. Man slår ur dem uppifrån och nedåt. För att få kraft utan att träffa dörren med hammaren/släggan måste man ha en dorn. Jag svarvade en dorn med lite urfasning närmast gångjärnet för att kunna vinkla den något så att den gick fritt från dörrskinnet. I de gamla dörrarna sitter det en plastplopp i toppen av sprinten. Petar man bort den har man ett styrhål man kan använda. Jag sparade därför en styrknopp i änden av mitt dorn.
Längre ner ser ni skillnaden mellan gammalt gångjärn (15 mm sprint) och nytt gångjärn (8mm sprint). I ena fallet sitter gängan i gångjärnet, i det andra fallet sitter gängan i dörrstolpen.
När man har knackat ur båda gångjärnen måste man ha bussningar för att ta upp skillnaden i diameter. Jag har hört att man kan borra upp gångjärnet till tidig diameter, men jag tyckte bussningarna var bättre eftersom man inte förstör något då. Sprinten är 15.02 mm. Jag hittade en slipad rundstång på 15.00mm, den fick duga. Upp i svarven och börja tillverka bussningar. Jag testade att borra hålet med en 7.9mm borr (det brukar alltid bli lite större hål än man tänkt sig, men sprintarna gick i för trögt så jag fick borra upp dem med en 8 mmm borr ändå.
Sedan var det bara att klämma dit hela rasket. När jag har fått hem orginaldörren skall jag plocka dörrstoppet från den och byta. VW bytte dörrstoppet sent -77. Min 77'a hade tidiga varianten, men min -78 hade sena. Såklart. Men det enda man måste göra är att tillverka en platta med ett fyrkantigt hål i som hindrar gummina att ploppa ut. Blir en senare fråga som sagt.

PS, konverteringssatser finns på Just Kampers och VW Heritage. Den ena med plåten, den andra utan. Kostar typ 16 pund per dörr. Men jag är för snål för det :-) Kul att göra något själv också. Ds.

Post's attachments

20160106_195358.jpg.jpg, 140.94 kb, 800 x 450
20160106_195358.jpg.jpg 140.94 kb, 226 downloads since 2016-01-08 

20160106_195438.jpg.jpg, 143.97 kb, 800 x 450
20160106_195438.jpg.jpg 143.97 kb, 213 downloads since 2016-01-08 

20160106_205324.jpg.jpg, 112.88 kb, 800 x 450
20160106_205324.jpg.jpg 112.88 kb, 197 downloads since 2016-01-08 

20160106_212655.jpg.jpg, 152.66 kb, 450 x 800
20160106_212655.jpg.jpg 152.66 kb, 197 downloads since 2016-01-08 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

148 Senaste redigerad av Lowflyer (2016-01-16 22:47:22)

Sist jag var i garaget började jag laga B-stolpen. Det var ett litet rostigt parti på 5*2 cm som såg suspekt ut. Givetvis slutade det med ett större hål. Klassisk VW dubbelplåt......
Jag har sett gott om bussar där folk svetsar dit raka plåtar och knappt slipar ner svetsarna efteråt. Jag vill gärna försöka få allt att se så original ut som möjligt plåtmässigt. Min hypotes är att om man börjar slarva sprider det sig till resten av jobben utan att man märker det själv. Så jag försökte verkligen att få till pressningarna som de var från början. Även om det råkar döljas av gummimattorna efteråt. Kalla mig gärna knäpp, men jag tycker det är lite småkul att pyssla med plåtjobben.
Jag har skrivit det förut, men detta är första gången jag jobbar med tunnplåt på över tjugo år så jag har ingen fullutrustad verkstad med krymp och sträck, sick och fals osv. Så man tager vad man haver. I det här fallet fick det bli falstången som kom till användning. I första försöket ritade jag en linje som jag försökte knipa med tången efter, men den biten (på bilderna) blev för liten så jag fick göra om det och då kom jag på att om jag använde kanten till vänster som stöd var det bara att skjuta in plåten så långt det gick i tången och klämma till. Sedan flytta en halv centimeter och klämma till igen. Och så vidare...
Pressningen åt vänster fixade jag genom att sätta upp plåten i skruvstädet och smacka till plåten EN gång med hammare plus en flat skruvmejsel.

Post's attachments

20160110_212019.jpg.jpg, 90.58 kb, 450 x 800
20160110_212019.jpg.jpg 90.58 kb, 211 downloads since 2016-01-16 

20160110_212041.jpg.jpg, 107.27 kb, 450 x 800
20160110_212041.jpg.jpg 107.27 kb, 203 downloads since 2016-01-16 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

149

Lite mysmeck i veckan: Jag monterade lite prylar på plåten mellan tanken och motorn. Bäst att göra det medan man kommer ihåg vad som skall sitta var...
Plåten är blästrad och grundad med epoxiprimer och sedan lackad i en kulör den lokala färgfirman bröt till åt mig. Original skall kulören vara L249 Dove Grey, men den går inte att hitta i färgfabrikanterna listor. Troligen för att ingen har frågat efter den på trettio år eller så. Folk lackar ju mest om bilarna utvändigt. Samma färg som på insugsrören, bränslepåfyllningsröret och den invändiga motorluckan (bagagegolvet). Inuti motorluckan hittade färgfirman tillräckligt med oskadad yta för att kunna bryta till rätt kulör och glans. Jag testade att lacka ett bränslepåfyllningsrör halvvägs och jämföra mot orginallacken och det gick banne mig inte att skilja dem åt. Jag har receptet på burken om någon behöver. Troligen samma som avgasrör, värmekammrar, bukplåtar mm?
Indertill på luckan sitter det en skumgummilist som är rätt tjock. Jag letade som en tok, men hittade inget som var i närheten. Det slutade med att jag slaktade ett liggunderlag. Med en bra sax går det att klippa en lagom tjock list. Sedan kontaktlimmade jag den med spraylim (spraya bara på listen, inte luckan).
Efter lite upp-putsning fick laddreläet till höger i bild ett nytt lager tejp i botten. Vit eltejp stämde perfekt både i kulör och bredd. Kan det vara så att de använde just vit eltejp på fabriken....?
Det tragiska är att INGEN kommer att se detta mer än jag. Men som sagt, detta går under kategorin mysmeck.

Post's attachments

20160116_205654.jpg, 419.51 kb, 1280 x 720
20160116_205654.jpg 419.51 kb, 217 downloads since 2016-01-16 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

150

Tanken på bussarna sitter relativt skyddat i ett eget utrymme. Dock finns det ett fyrkantigt hål i golvet där bränslerören går ut och där kommer givetvis allt vatten och vintersalt att hamna. Den riktiga tanken såg rätt okej ut, men när jag tog loss tanken på reservdelsbussen knäcktes rören som sugrör. Tanken i sig var rätt ok, för bra för att kasta så jag tänkte försöka laga den. På tidiga bussar är anslutningen gängad i botten av tanken, men senare blev det lödda rörstosar. Jag hade ett slaktat insprutningssystem som jag kunde sno rör från och på så sätt få vulsten på röret. Rörbockar hade de på jobbet. Och gassvets hade min kompis Fredrik Strengbom. Han har dessutom licens på att löda kylanläggningar så det verkade ju dumt att inte fråga honom.
Innan vi satte svetslågan mot en bensintank tvättade jag noga ur den med vatten tre gånger. Sedan fick den stå och vädra i ett halvår. Sist testade jag att stå bakom en murad vägg och sticka in en brinnande bomullstuss på en pinne i påfyllningröret. Inte minta poff så det kändes relativt lugnt.
Det är två rör på min tank då det är en insprutningsbuss som behöver returledning. Båda rören slutar precis ovanför botten av tanken. Det är ganska lätt att råka löda ihop änden på röret så att det blir tätt och då får man löda loss och rensa. Gissa hur jag vet det....
Att byta dessa rör känns som en vettig åtgärd för det blir ju lite lätt jobbigt att fixa senare om det börjar läcka.....

Post's attachments

20160116_205351.jpg.jpg, 382.39 kb, 1280 x 720
20160116_205351.jpg.jpg 382.39 kb, 212 downloads since 2016-01-16 

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt