1 Senaste redigerad av Grubban (2015-12-28 15:25:22)

Hej

Plockade isär min framaxel för renovering och upptäckte att ena bärarmen är skadat precis där den inre bussning sitter. Det är väl knappast smuts som kom in genom smörjnippeln som orsaka såna spår i bärarmen,eller ?

http://up.picr.de/24104341ys.jpg

http://up.picr.de/24104342qg.jpg

Själva bussningen är total slut precis på samma ställe som bärarmen är skadat dock hittade jag inget som la emellan. Jag har dessutom flera blad av fjädringen som var av.

Här ser man
1= Framaxelröret
2= Distans som är fastsvetsad
3= Bussning

http://up.picr.de/24104439fj.jpg

Jag har en glidhammer och hoppas att jag få ur den, kunde knacka in den en bit så den sitter inte så hård. Mycket pill och fett och skit som vanlig men det brukar löser sig.

Vem är det som sälja såna bussningarna?

T2b taigagrön ´77

2

Plockade isär en annan framaxel som satt i min donatorbil och den var helt utan skador. Det som jag såg direkt var att det fanns mycket mer fett i stommen än i min andra.
Skadorna är tydligen kommit från dåligt underhåll dvs. för lite smörjning.

Är det ingen annan här som haft samma problem?

T2b taigagrön ´77

3 Senaste redigerad av Franke (2016-01-08 12:22:38)

Jag har plockat isär ett flertal framvagnar och det verkar ovanligt på bay, likaså på 64-67 split.
På 55-63 framvagnar är det mer regel än undantag att bärarmarna är nergångna men då är det på yttre lagringen i första hand. Dom tidiga framvagnarna har bakelitbussningar istället för nållager som är betydligt bättre.
Dåligt smord bärarm låter vettigt eller för tajt bussning, framvagnen kanske har fått sig en smäll just där bussningen sitter?