Har lite funderingar kring min bubbla med 1600 motor -73, hur ska tändkablarna sitta? O vart e ettan?
Sett bakifrån så är 1:ans cylinder den som är längst fram på höger sida (närmast kupén), 2:an är den som är längst bak på h. sida. 3:an är längst fram på v. sida och 4:an är längst bak. Med tändföljden 1-4-3-2 borde det inte gå att sätta tändkablarna fel, förutsatt att fördelaren sitter rätt...
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Men vilken av fördelarlockens pol e ettan?
Vrid på motorn så att ettan står i övre dödpunkt. Sen kollar du vilken rotorn pekar på.
Det brukar vara ett litet hack som markerar det normala läget för ettans tändläge på kanten av fördelaren som locket vilar mot.
Om man läser detta så är det enklare
http://vwfiv.se/Repbok/1-Enklare-underhallsarbeten.pdf
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Nu e problemet att den inte tänder på fyrans cylinder, tror iallafall de för avgasröret blir inte så varmt som alla andra. Vad kan de bero på?
8 2016-01-02 18:58:42 Senaste redigerad av joni1988 (2016-01-02 18:59:38)
Nu provade jag att den får gnista till fyrans cylinder från tändstiftet. Förgasaren e ny EMPI 32/36. Verkar att den går lite bättre på högre varv men inte så bra vid lägre varvtal, o sen kommer de ut lite grå/svart rök från avgasröret. Cylindrarna e också nya 1641. Vad kan de bero på?
Om du inte har tvättat rent förgasaren för det måste man göra med kina prylar (EMPI)
samma med dina nya cyllar är dom rentvättade innan montage om inte så kan du ha släkt ett stift
Sen skall dom köras in i 50mil oxå
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Men varför e de bara fyran som inte tänder om man ska tvätta förgasaren, borde väl va på alla?
Den där rep.handboken tycks ligga ute på några olika ställen på Internet.
Här är en mer datoranpassad variant som är lättare att läsa på dator och surfplatta.
http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Ett annat tips, om du har dålig tändning på bara en cylinder, kolla tändkabeln! Se till att kabels kärna med koppartråden verkligen har kontakt med det lilla stiftet inuti "tändhatten" i den ena ändan och anslutningen, kabelskon, i den andra ändan. Jag har haft fräcka gula och röda silikonkablar med tillhörande hattar, men det visade sig att dom glappade så in i helskotta, så jag bytte till Biltemas grå/svarta tråkiga men väldigt väl fungerande kablar istället, betydligt billigare var dom också.
Ok, men jag får gnista till tändstiften också
Jag har de röda kablarna från EMPI
Vad menar du med att den inte tänder på 4:an om du har gnista där?
Den blir inte varm på fyrans avgas, så antar att den inte tänder inne i cylindern, känns konstigt om den inte får bensin dit de e ju samma insugsrör dit också som till trean.
Då måste du kolla kompressionen på 4:an.
Ok, får göra de
Jag hade problem med att den inte gick på två cylindrar; http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 18&p=1
Om du har NGK tändstift så kan problemet bero på detta!
Jag har Bosch stift
Jag har de röda kablarna från EMPI
Kolla dom kablarna!
-Det behöver ju inte vara det felet, men som jag skrev tidigare så vet jag erfarenhetsmässigt att den kan glappa ganska ordentligt.
Det kostar ju inget att kolla kablarna i alla fall.
Det kan glappa på (minst) två sätt;
1 dålig kontakt mellan kabel och "tändhatt". Det finns en gängad "pigg" inuti hattens ovansida där tändkabeln skall skruvas in.
2 dålig mekanisk anslutning mellan hattens anslutning inuti och gängan på tändstiftet. Här skall det finnas en litet fjädrande ring som kniper åt om gängan på tändstiftet, men i dessa ramlade ur några av mina hattar.
Terminologi?
Vad heter egentligen "tändhatten"?
Ang. terminologin... tändhatten kan benämnas som isolator. 
Then Triple It To Get The VW U Think U´ll Have ...
Under construction:
Original lookin' T1 - 57 oval body on modified - 66 pan.
Motordesign by JPM, Transmission by H.E.A.T. ( M.H.).
Nu har jag problem att den inte tänder på ettan o tvåan, vad kan de vara som spökar? Har kollat ventilspelet, tändkablarna o insugspackningarna.
Jag kan tänka mig att det är kondensatorn som spökar.