I Sverige finns det nog bara en utväxling på 091 lådorna såvitt jag vet. Visst kan nån ha beställts med nån speciallåda, men det är inte vanligt.
Nu har inte jag bytt till typ 1 låda än, men enda fördelen med 091 är nog att det är en starkare låda som tål mer.
Angående varvet, så gör ju däckdimension en del, så det är ju svårt att säga nått generellt.
Men med 185-65-15, så varvar 091 lådan 3000 vid 86/km/h.
En 4,37 typ1 varvar 3000 vid 90km/h med samma setup och en vanlig 4,12/3.88 varvar 3000 vid 96km/h
Min typ1 låda med 3.88 och 0,82 fyra varvar 3000 vid 108km/h.
Iofs sitter den i barndooren som är lite lättare än en bay och jag har 2,3 liter och 144hk, men ska du i med en 2,1 litersmotor, så skulle inte jag fundera på 091.
Sen ser jag en stor fördel med att motorn går kallare på låga varv.
Min 2332 blir varm då jag ökar varvtalet och då jag kör i långa backar.
Då jag låg i karavankörning en riktigt varm sommardag i ca 70km/h och 2000-2200 varv/minut hade jag inga problem med tempen.
Växlade jag ner till 3:an och åkte samma hastighet fast vid 3000 varv gick tempen upp direkt. Jag har provat mig fram ett flertal gånger och aldrig upplevt att den går varm vid låga varv, men däremot kommer värmen ju mer jag varvar.
Har motorn däremot blivit riktigt varm på fyran, så kan tempen gå ner då man växlar ner och ökar varvet. Men det är bara några sekunder. Sen ökar tempen ännu mer.
En annan fördel med låga varv är bensinförbrukningen. Som mest har jag var jag varit upp i 0.95l/min och som lägst nere på 0,89l/mil. Och det med 2332:an 