1

Är det någon som har koll på hur mycket, om något, man måste modifiera för att montera en 091 låda i en 69:a bay?

Jag har ju varit på semester med familjen i bussen i sommar. Allt har funkat bra, men marschtakten blev tidvis ganska dryg för att inte övervarva motorn. Därav är jag lite sugen på att byta låda för att sänka varvtalet och kunna köra lite snabbare. I samband med detta lär jag väl trimma motorn lite också för att den ska orka med antar jag.

Vad tror ni skulle vara ett bra recept på trim för en starkare bussmotor med 1600:an som utgångspunkt?

Alla tankar är välkomna.

//Kalle

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2 Senaste redigerad av MickeW (2011-08-14 10:21:03)

Jag svarade i säljestråden men kan ta det här med.

002 treribbad låda
CA  Inga fästöron för övre balk, ingen styrhylsa för urtr.lagret. 1968-71 Slutväxel 5,375
CE. Fästöron för balk 1972-74 1,6 och 1,7 L motor Slutväxel 5,375

002 femribbad låda
CM och har djupare svep och längre ing. axel för 1,8 L motorn 1974-75 Slutväxel 4,857

091
CP 1976-79 samma svep som CM Slutväxel 4,571

Årtalen är inte helt exakta eftersom man använde 1,6 och 1,8 parallellt.

Det trevliga är att du kan plocka svep och axel från din CA och montera på en CM eller 091. Främre fästet skiljer lite och får flyttas över.

Det är möjligt att du måste byta koppling/urtrampningslager för stödhylsa. Jag har gjort detta men minns inte hur jag fick till det ICQ/ad

[

3 Senaste redigerad av Demian (2011-08-14 10:38:01)

Jag var också helt inne på 091 förut, men jag tycker att det skiljer för lite i utväxling. Då man räknar på det, så åker du bara 7km/h fortare med 091 lådan jämfört med sämsta 002 lådan.

Om du tar en typ1 låda, 4.12 eller 3.88 så åker du 17km/h fortare vid samma varv.

Åker man med originaldäck och originalmotor, så är nog en 091 lagom, men har man lågprofilsdäck, och lite vassare motor är det nog bättre med typ1 låda.

4

typ1 låda, 4.12 eller 3.88

är det lådan som satt i 1303??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag tycker typ1-lådan har lite för högt utväxlad etta, med andra ord inte samma krypkörningsegenskaper. Det funkar på en lätt splitt, men jag undrar om det blir bra hos en bay? Har man en bra intrimmad motor med goda lågvarvsegenskaper kanske det är en vinnande kombination?

Jag åker idag med den femribbade 002-lådan i min 69a och med fullprofil på ett par 185or har jag en noterbar skillnad mot en original 71 med 75-profil. Som jag ser det handlar det inte om att åka snabbare, utan om att få ner varvtal och ljud, en komfortfråga helt enkelt. Jag ska inte säga att jag vet hur det kommer bli med en freeway-flyer och en trimmad motor, men med originalsetupen så drar soppaförbrukningen iväg rejält efter 90 knyck och de fysikalsika lagarna för vindmotstånd är ju oberoende av drivlinan. Min önskan är att bibehålla marschfarten men att få ner motorvarvtalet något.

Sen har man väl tålighetsaspekten hos typ2- kontra typ1-låda, även om det är en allmänt utbredd uppfattning att den inte spelar så stor roll?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Behövde du skifta svep och kapa/byta axel för att få dit den? Jag blev lite osäker på uförandet på femribbade lådan.

På min pickup med originalmotor och kapell passar 002 lådan och 90 km/h perfekt medans
Westfalians 2L insprut. och 091 gör att man gärna kör 100 km/h istället.

[

7

Skulle behöva lite mer kött på benen angående detta.. Är det ingen större mening att byta ut 002:an mot en 091?

Vore trevligt att få ner varvtalet något när man sätter i 2,1litersmotorn..

Antar att man måste byta drivknutar etc? Läste om att flytta över svep och ingående axel, behöver man byta koppling, svänghjul? Med typ1-irslåda är det bara att byta stubbaxlar och använda bussens drivknutar och axlar?

8

091 finns med olika slutväxlar, kan vara olika beroende på motoralternativ, 1,6 eller 2,0. Eventuellt kan det också vara marknadsanpassningar.

9

ja, jag hade inte tänkt montera en med bergväxel.. jag ska kolla vad det är för koder på de lådor som finns att tillgå. Men vad är det för för- och nackdelar kontra typ1-låda?

10

Om någon har en låda med bergsväxel är jag intresserad.

Ett enkelt sätt att fixa utväxlingen på är att sätta på större hjul.
Då kan man samtidigt enkelt prova sig fram till den låda man vill ha.
Typ 1 lådan är klenare vad jag hört........

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11 Senaste redigerad av michaelth (2016-01-07 12:25:16)

I min 73 buss sitter en 091.. Det tar ju en stund att komma upp i hastighet.. Men sen rullade den på i 110.. ICQ/ag gjorde tillockmed vissa omkörningar.detta med en äldre 1600dubbelport..hmm har ju en 2liters snurra stående..  ICQ/ad  med en låda...intressant detta...hur med insprutnings pumpen sitter den i tanken?? Annan tank?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12 Senaste redigerad av Demian (2016-01-07 12:35:24)

I Sverige finns det nog bara en utväxling på 091 lådorna såvitt jag vet. Visst kan nån ha beställts med nån speciallåda, men det är inte vanligt.

Nu har inte jag bytt till typ 1 låda än, men enda fördelen med 091 är nog att det är en starkare låda som tål mer.

Angående varvet, så gör ju däckdimension en del, så det är ju svårt att säga nått generellt.

Men med 185-65-15, så varvar 091 lådan 3000 vid 86/km/h.

En 4,37 typ1  varvar  3000 vid 90km/h med samma setup och en vanlig 4,12/3.88  varvar 3000 vid 96km/h

Min typ1 låda med 3.88 och 0,82 fyra  varvar 3000 vid 108km/h.

Iofs sitter den i barndooren som är lite lättare än en bay och jag har 2,3 liter och 144hk, men ska du i med en 2,1 litersmotor, så skulle inte jag fundera på 091.

Sen ser jag en stor fördel med att motorn går kallare på låga varv.

Min 2332 blir varm då jag ökar varvtalet och då jag kör i långa backar.

Då jag låg i karavankörning en riktigt varm sommardag i ca 70km/h och 2000-2200 varv/minut hade jag inga problem med tempen.

Växlade jag ner till 3:an och åkte samma hastighet fast vid 3000 varv gick tempen upp direkt. Jag har provat mig fram ett flertal gånger och aldrig upplevt att den går varm vid låga varv, men däremot kommer värmen ju mer jag varvar.

Har motorn däremot blivit riktigt varm på fyran, så kan tempen gå ner då man växlar ner och ökar varvet. Men det är bara några sekunder. Sen ökar tempen ännu mer.

En annan fördel med låga varv är bensinförbrukningen. Som mest har jag var jag varit upp i 0.95l/min och som lägst nere på 0,89l/mil. Och det med 2332:an  ICQ/ab

13 Senaste redigerad av MrPete (2016-01-07 13:16:56)

Ja, tanken är ju som sagt att peta i 2,1l på säg 110-120hk och få ner varvtalet.. runt 3000rpm @ 100km/h är ju helt acceptabelt. Större däck vill jag inte köpa i dagsläget.. kom över 4st Cosmics med flong nya däck på. Har för mig det är 185:or bak. Då känns det ju inte optimalt med en 091 om det blir 3000 vid 86km/h..

Om man ska montera en typ1 med 3,88 så borde det ju inte kännas helt orkeslöst med nya motorn.. Vad behöver bytas, göras vid?

Edit: hittade info jag själv skrivit och det sitter 195/65 bak.

14

Jag kan ju inte hålla med demian i detta riktigt för åkbarheten i en bay med "2 literlåda" är ju för normal åkning rätt utväxlad som jag ser det.. Då man med lätthet ligger i hundratio och lite till om det behövs. Kanske det inte behövs med för kalles ändamål..

15

michaelth skrev:

typ1 låda, 4.12 eller 3.88

är det lådan som satt i 1303??

4,125 huvudsakligen i 1302S och 3,875 huvudsakligen i 1303S.
Lådor med 3,875 har samma utväxling på växel ett till tre som 4,125-lådorna och därför kan 3,875-lådorna kännas lite slöa och som Kee skriver inte har så bra lågfartsegenskaper.
De har olika fyra därför skiljer det väldigt lite där, totalt blir det 3,875 x 0,93 = 3,60375 mot 4,125 x 0,89 = 3,67125.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16 Senaste redigerad av Kjellgren (2016-01-07 18:54:41)

Min bay-73:a med en original dubbelports 1600:a och 091 funkar fint i 100-110 utan att tokvarva( har ingen varvräknare). Man får dra den lite längre på Trean innan man lägger i fyran bara.
Har rätt hög profil på bakdäcken och har inte haft några värmeproblem.

17

Kalle! Jag har en CM växellåda till övers. Den har ett oljud i sig men går fint att växla. Ett lager? Du kanske kan använda den till nåt? Fågelmatare kanske?  ICQ/ab

18

Tråden är från 2011, så jag vet inte om Kalle söker låda fortfarande.. Det var jag som återupplivade tråden istället för att skapa en ny i samma ämne.

19

Såg det precis efter ICQ/ag

20

Jag har "nog" ändrat mig i denna fråga. Jag har inte definitivt tagit något beslut då jag inte bildat mig någon exakt uppfattning om omfattningen av ombyggnationen till typ1 och kanske ännu viktigare, är osäker på var jag inhandlar de delar som behövs. Men jag får väl ta och forska djupare i ämnet och delvis improvisera lite när jag väl kommer till den punkten. Jag har även en 091a liggandes, men det är ju lite ombyggnation även för att få in en sån. Den femribbade 002-lådan kräver, enligt mig, inget byte av sprängkåpa. Den satt i 75or och enligt mig (återigen) var det bara tvålitraren, introducerad 1976 som hade den djupare kopplingen. Men jag kan ha fel...

Med det sagt kan jag påpeka det som tidigare sagts i tråden, däcken, däcken, däcken. De har väldigt stor inverkan på hur vagnen upplevs att köra, jag gick från 185-14 till 185/65-15 och vilket nerköp det var rent varvtalsmässigt! Vagnen blev väldigt mycket sportigare i lägre hastigheter, men varvar nästan olidligt redan vid 85-90. Problemet, såsom jag ser det, är att man inte får plats med särskilt stora hjul i en bay. Vi har ju haft en tråd om detta också, men mycket bredare än 185 vågar jag inte klämma in i mina hjulhus och 185-15 är svårt att få tag i (beggat till vettigt pris), skulle annars helst klämma dit 205/75 15, men det tror jag när jag ser det (på min vagn alltså).

Sist, tror jag att en campingvagn, som inte lastas så mycket, klarar av kombon original 1600, möjligtvis med ormbo och 1,25-vippor och typ1-låda utan alltför stora kompromisser vad prestandan beträffar. Det är ju klart att en trimmotor är alla bussägares dröm, men vi är rätt vana vid att ta det lugnt i trafiken, det hör ju till kulturen.  ICQ/ab

21

Och när det gäller montering av en typ1-låda i bay, finns det en tråd med den titeln där vi försökt reda ut vad som behövs för en sån operation. Du får gärna lyfta den också om du är inne på det spåret. ICQ/ab

22

Jag får kika i den andra tråden också.. vet att jag läste lite där.. Man vill ju inte göra något stort nerköp i hållbarhet.. men eftersom min är en campingbuss kommer den att köras ganska skonsamt.. så utväxling är prio 1. Vet att däck har stor betydelse, rullomkretsen förändras mkt med storleken och således utväxling.. men som du själv nämner finns inte jättemycket utrymme för så mkt större däck (speciellt inte om man vill kunna ta av dem(!) utan att bryta/bända tömma luft etc.

23

masen skrev:

Jag kan ju inte hålla med demian i detta riktigt för åkbarheten i en bay med "2 literlåda" är ju för normal åkning rätt utväxlad som jag ser det.. Då man med lätthet ligger i hundratio och lite till om det behövs. Kanske det inte behövs med för kalles ändamål..

Det jag skrev om var alltså om man sänker och kör med 185-65-15. Då varvar bussen 3800rmp vid 110km/h med 091 lådan. Kör man med större däck går det nog bra som du skriver.

24

Hållbarheten behöver ni nog inte hänga upp er alltför mycket på. Det finns ju tusen splitbussar som går med typ1 låda. Och så mycket skillnad är det faktiskt inte på split och bay ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"