1

Jag håller på och konverterar min 75a med tidiga 944 bromsar och nu har jag kommit till fälgvalet och då blir det troligtvis 15 el 16 tums phone dials, och då är frågan om någon har koll på vad man kan ha för bredd, ET och däckstorlekar när man kör med porsches hjulnaven fram å bak för att få plats under orginalskärmarna?

Mvh Mathias

2

Sen begränsar orginal fjäderben utrymmet innåt för fälgarna.

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

3

Byggde justerbara coilisar för många år sedan så utrymmet mot fjädern är maximerat.
Är det ingen som har någon erfarenhet, eller vet om någon bra sida med info, jag har plöjt ett antal timmar vid datorn men har inte riktigt fått den infon som jag behöver.

4 Senaste redigerad av germanbug (2016-01-05 11:17:56)

Här finns en massa info. Men det står på tyska...

http://www.flat4.de/

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

5

Kanske lägga några timmar i garaget med att mäta istället för att spana på datorn!?

VWs skärmar har diffat i storlek genom åren.
Även placering av kaross på plattan kan göra så att någons mått inte stämmer på din bil.
Hade en -61 som det skiljde 20mm mellan höger och vänster skärm när jag mätte mot hjulen.

Jag har fått in 7x17 runtom på min bubbla(-60). Valsat skärmkanterna, den del som inte syns utifrån.

6 Senaste redigerad av michaelth (2016-01-05 18:16:30)

Sätt i ett hjul som du har.. Tejpa på klossar på dom ställen du vill göra större sen räkna fram vad som passar.. Det ör så olika vad folk gillar.. Och hur mycket rattutslag man kan leva med.. Plocka bort fjädern så kan du höja till det stuket du vill ha.. Att veta är bäst!!
Lycka till.. Berätta gärna hur du gjord.  kommer längre fram att bygga om en 1302 som skall smalnas av för att få plats under en tidig vw kaross/skärmar med porsche bromsar och hjul.. Man får ofta jobba en del för att få till det.. En del börjar med fälgar och bygger om efter det.. Så lär det bli för mig.. Inget är omöjligt!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

På min -74:a med 944-bromsar och spindlar har jag 5,5-tums Fuchs-kopior med ET45. Däcken är 175/65 fram och 195/65 bak. Det är precis att det får plats, de borde egentligen in en centimeter. Fram har jag modifierat fjäderbenen från Top Line för att fixa den positiva camber som 944-spindlarna ger. Bak är 944-bromsarna 25 mm bredare per sida om jag minns rätt. Lite mer info finns i min tråd under Projekt.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

8

På min 1303 med 944-bromsar har jag phone dials 16X8" ET52 med däckdimension 205/55 bak och 16X7" ET52 med däckdimension 175/55 fram. Då är det trångt mot skärmkanten bak men det finns ganska mycket marginal inåt.

Fat chick fanatic

9 Senaste redigerad av Banansvamp (2016-01-05 14:23:47)

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17773

Kolla den tråden ICQ/ab  Det går att få plats med 17x8 fram med 205/40 däck och 17x9 med 225/45 bak på en 1303. Tyvärr verkar inte bilderna fungera längre..

Fat chick fanatic

10

Det är lite svårt att mäta när grejerna än så länge ligger under renovering och inte sitter på bilen... Och har ev ett par 15 tums 7&8 breda med ET 23,3 på g och då vill jag ha lite bättre koll innan jag slår till.

Post's attachments

image.jpeg, 120.3 kb, 737 x 542
image.jpeg 120.3 kb, 183 downloads since 2016-01-05 

11

Det ser ut som om du har elförzinkat delarna. Om drivaxlar, skruvar mm har en brottgräns över 1000 N/mm2 eller är härdade så kan de drabbas av vätesprödhet men det kanske du har koll på?
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

12

Det har jag faktisk dålig koll på om jag ska vara ärlig, berätta mer.
Jag har förzinkad grejer i 15år och aldrig haft ngt problem, och sen är ju en del av grejerna zinkad sen original, men berätta gärna mer om vad som kan hända och hur mycket sämre grejerna kan blir.

13

Ser att du har justerbara svärd från en nyare 944-bakvagn? ICQ/ab Du är medveten om att du kan behöva slipa i stötdämpartornen för frigång?

Fat chick fanatic

14

Låsbulten har jag svetsat i svärdet utan skallen så det är helt slätt på baksidan och justerskruven så har jag svarvat av en del av den stora skallen så den bygger inte mycket alls, gäller att ha en tunn u-ringnyckel när man ska till att justera bara

15

Okej det var ju ett smart sätt att lösa det på  ICQ/ab

Fat chick fanatic

16

Angående vätesprödhet så är det enklast att googla. Kolla här t ex: http://www.emagcloud.com/arvidnilsson/T … .html#/50/
Det finns en anledning till att vissa detaljer som höghållfasta skruvar och, jag skulle anta, drivaxlar inte är förzinkade. I andra fall kan det dock vara snålhet från tillverkarens sida.
/Anders

1303S 1974
Coach 1989
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot