Enn släpvagn hvis man åker over 80?
I helgen fick jag 500kr i böter för att jag hade en person förmycket i min Golf mk1. Min första böter:)
Enn släpvagn hvis man åker over 80?
Samma bötesbelopp men gränsen för återkallelse av körkort går redan vid hastigheten 111km/h.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
29 2015-06-22 23:45:56 Senaste redigerad av Johan W (2015-06-22 23:53:46)
Med släp tycker jag maxvikten är sämst
Överlass ger böter.
Om du har ett släp som är typat för mer än vad bilen får dra är det olovlig körning och man får indraget körkort.
Alltså drar man hellre 500kg överlass på en lite kärra än hyr ett större släp som klarar 500kg till med råge
Min Polo får dra 800kg min Range Rover får dra 3,500kg på be-kort men bara 750kg på b-kort då kan man tycka att Rovern är bäst att köra överlass med men man får max ha en tågvikt av 3500 kg annars är det olovlig körning = böter / körkortsåterkallelse
Så det får bli Polon med 750kg kärra om man ska hämta en bil på 1000kg med b-kort
säkert nej idiotiskt 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Nu börjar snart vardagen efter semestern och polisen börjar bättra på sin statistik när det gäller utredda brott.
Förra året blev 34 350 personer av med sina körkort, under första halvåret 2015 miste 18 100 sina körkort, enligt Transportstyrelsen var skälen
9 750 Fortkörning eller annan överträdelse
3 500 Rattfylleri
2 110 Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förraprov
2 100 Medicinska skäl
770 Opålitlighet i nykterhetshänseende, t.ex. styrstångsfylla eller att man blivit omhändertagen för onykterhet
470 Flera samlade överträdelser, typ att man fått en varning och sedan döms igen
150 Smitning
När det gäller brottsstatistiken i Sverige så står trafiken stadigt för 6%. Hur mycket böter som delats ut för trafikrelaterade brott har jag inte funnit men det är säkert några miljarder per år, så kör med insidan och köp lite shyssta grejer till bilen istället för att delta i polisens plockepinn..

Uppdaterat angående skatteskuld på fordon. Skulden skall betalas av den ägare som försummat bilskatten men iom. att bilen beläggs med användningsförbud vid en över två månader gammal skatteskuld tvingas den nya ägaren betala skulden för att kunna bruka fordonet.
Skatteskuld, över två månader gammal, på fordonet. Då plockas registreringsskyltarna bort även om det bara handlar om ett lägre belopp och bilen beläggs med användningsförbud tills skatten är betald. Ägaren får betala penningböter och även föraren kan få samma straff om denne kände till att bilen hade en skatteskuld.
1 000:-
Om bilen används sedan den avskyltats eller att användningsförbud inträtt gäller en betydligt hårdare straffskala för ägaren och i förekommande fall föraren
Dagsböter eller fängelse upp till 6 månader
32 2015-10-12 16:57:34 Senaste redigerad av vwato (2015-10-12 17:01:24)
Vill med detta inlägg varna alla förare för hästar i trafiken.
Hästar är fina djur men att möta dessa i trafiken kan vålla problem och vid skador anses ofta bilföraren som vållande pga. en gammal lag som grundar sig när förra århundradet var ungt. Värt att notera är att det som gäller för hästar även gäller för kor som letat sig upp på vägen.
Det är i princip alltid bilförarens fel om en häst varit med i en olycka. Den lagen är en rest från när bilarna först introducerades i trafiken. Den kom till för att hävda och skydda hästarnas rätt mot de nya "livsfarliga och störande" automobilerna. Om en häst springer på bilen eller sparkar på bilen är det alltid bilföraren som är vållande, dock kan man försöka kräva att hästägaren betalar självrisken. Om hästägaren motsäger sig kravet får man väcka enskilt åtal och riskerar förutom självrisken, om man har en täckande försäkring, även få stå för motpartens rättegångskostnader. Det kan kännas helt fel när man inte själv har gjort något fel.
Vid en kollision görs en vållandeutredning ungefär som när två bilar är inblandade, men bilföraren har till motsatts för hästägaren ett strikt ansvar för den skada som uppkommer. Om utredningen ger vid handen att hästägaren har brustit i ansvar genom att t.ex. inte iakttagit gällande trafikregler kan hästägaren därmed anses vållande men det händer sällan pga. det svåra bevisläget.
Exempel 1
En bilägare fick sin parkerade bil påsprungen av en häst, djuret skenade och såg uppenbarligen inte bilen som stod i mörkret. Bilägaren blev skyldig enligt försäkringsbolaget för att "han inte borde ha ställt bilen på ett sådant utsatt ställe".
Exempel 2
En häst som rymde ur hagen bucklade till en parkerad bil ordentligt. Ägaren till hästen sökte upp bilägaren och de kontaktade försäkringsbolaget, hästen och hästägaren ansågs oskyldiga och skadan gick på bilens försäkring. Vid eventuellt vållande kan hästägaren åläggas att betala bilförsäkringens självrisk men det är som sagt svårt att bevisa.
Exempel 3
Bilföraren får syn på en häst som verkade orolig och stannade därför bilen, hästägaren vinkade fram bilisten som krypkörde förbi hästen men då sparkade den bakut och skadade bilen. Beskedet från försäkringsbolaget blev att eftersom ryttaren inte själv anmält händelsen till sitt försäkringsbolag så är bilägarens ända möjlighet till ersättning att stämma hästägaren. Bilföraren kan heller inte få något rättsskydd från försäkringsbolaget eftersom skadan inte överstiger ett halvt basbelopp. En jurist konstaterar att de flesta som drabbas av såna här hästolyckor brukar bita i det sura äpplet och betala kostnaderna även om det är orättvist på ett moraliskt plan men från juridiskt håll så är det här verkligheten. Det härstammar från en mycket gammal juridik och gamla lagar, som det brukar vara när det gäller de här problemen säger juristen.
När det gäller hundar och det uppstår skador är det hundägaren som är ansvarig. Det finns ett strikt ansvar för hundägare, de är ansvariga oavsett vårdslöshet eller inte.
Om ett rådjur skulle skada en parkerad bil anses det som en viltolycka fast med reducerad självrisk i och med att bilen inte användes.
Däremot om en älg skulle skada en parkerad bil så måste man kunna lägga fram bevis för att få ut ersättning, orsaken är att det skulle kunna tolkas som skadegörelse.
Som grädde på moset är risken stor att man döms för vårdslöshet i trafik och dagsböter.
Juridik är varken logisk eller rättvis, hoppas att den här kunskapen uppskattas.
Japp 
Vintern är snart här, blommorna slokar, fåglarna kvittrar mer sporadiskt och polisen gömmer sig i bilarna..
Har uppdaterat angående lagarna för vinterdäck, här kommer ett sammandrag
1 december- 31 mars är det krav på vinterdäck med minst 3mm mönsterdjup, vid vinterväglag, alltså snö eller is på vägbanan.
1 oktober- 15 april är det tillåtet att köra med dubbdäck, undantag om det är eller befaras bli vinterväglag annan tid under året
Dubbfria vinterdäck sk. friktionsdäck får användas året runt men under perioden 1 december till 31 mars är kravet på mönsterdjup 3mm.
Böter 1 000:- för blandade däck, dubbat och odubbat på fordonet, detta gäller även vid körning med släp. Man får köra med dubbfria vinterdäck på bilen och dubbdäck på släpet men det är dock olagligt att köra med dubbdäck på bilen och dubbfria vinterdäck eller sommardäck på släpet, hängde ni med..
Som vanligt finns det undantag i lagen, ifall det ej är en fara för trafiksäkerheten 1 december- 31 mars
Kravet gäller ej bilar som, enligt registreringsbeviset, är äldre än 30 år om det som sagt kan ske utan fara för trafiksäkerheten.
Vid färd för besiktning, den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste bilprovning.
Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.
Vid färd som påbörjas eller avslutas i utlandet, undantaget gäller även utlandsregistrerade fordon.
Om fordonets däck enligt uppgift i registreringsbeviset har en fälgdiameter som är 10" eller mindre.
Defroster saknas eller ej effektiv
500:-
MAO är det "olagligt" att åka luftkylt när det är kalt ute 
36 2015-11-13 23:33:20 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:29:18)
Om du är så kal får du använda Boxerville-mössan
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 87&p=2
Dagens inlägg handlar om nästa gamla lag som gäller vid järnvägsövergång eller järnvägskorsning som det även kallas.
Tåg ska ges företräde, finns inga undantag och det grundar sig i tågens långa bromssträcka och minst sagt svårighet att väja. Det spelar ingen roll om det finns bommar, ljus och ljudsignaler som inte fungerar, du har väjningsplikt och ska försäkra dig om att övergången sker riskfritt. Man är som trafikant alltid vållande i kollision med tågtrafik vid en järnvägsövergång. Vad som däremot gäller för spårvagn i trafiken får vi ta upp i ett annat inlägg eller om någon Norrköpingsbo kan reda ut trafikreglerna.
Det finns fortfarande fler obevakade än bevakade järnvägsövergångar, det är lätt att helt lita på varningssystemen men man ska vara medveten om att bromssträckan för ett tågset kan vara upp till 1600m och det är ju oavsett vilken övergång det handlar om. Tåg kan ju komma trots att ljudsignalen inte hörs eller ljussignaler inte visar rött sken så ta inte för givet att säkerhetssystemet vid en järnvägsövergång fungerar och förvissa dig om att du kan passera utan risk.
Varning för järnvägskorsning utan bommar

Varning för järnvägskorsning med bommar
Det är förbjudet att köra om i samband med en järnvägskorsning utom när bommar eller trafiksignal finns, om inte andra trafikmärken eller spärrlinjer förhindrar omkörning. Förbudet gäller inte omkörning av tvåhjuliga fordon, dessa undantag talar emot tidigare försiktighetsuppmaningar men sådan är lagen.
Statistiken är en kompott av trafik och personrelaterade olyckor i samband med tågtrafik mao. bakar man in en del av självmordsstatistiken i Sverige. Överlag är det svårt att få tag på ren fakta som visar antalet olyckor och skadade oavsett döda eller allvarligt skadade, mörkertalet med antal olyckor och skadade blir därmed väldigt stort. "Politiskt friserad statistik av Transportstyrelsen" kan vi kalla siffrorna..
Januari till oktober 2015
90 personer omkom och 10 skadades allvarligt
Januari till oktober 2014
85 personer omkom och 12 skadades allvarligt
37 2016-01-03 19:01:53 Senaste redigerad av vwato (2023-09-22 05:34:23)
Nytt vid årsskiftet, detta gäller för traktorförare.
Traktorer delas in i två undergrupper beroende på deras maximala konstruktiva hastighet.
En traktor a är konstruerad för en hastighet av högst 40km/h och det krävs traktorkort eller körkort med AM-behörighet(moped klass I en sk. EU-moped) eller högre. Gäller det kortare sträckor på väg, till eller från en arbetsplats, mellan en gårds ägor eller liknande krävs inget körkort för traktor a.
En traktor b är konstruerad för en hastighet som överstiger 40km/h och det krävs minst B-körkort.
Om du ska köra traktor a eller b med tillkopplade släp i yrkesmässig godstrafik krävs behörigheten C eller CE enligt 2 kap. 10 § yrkestrafiklagen.
Äldre traktorer före 2003 och bil ombyggd till traktor, en sk. A-traktor, ska vara begränsade till en hastighet av högst 30 km/h. De anses därmed tillhöra traktor a. Traktorer som har en maximal konstruktiv hastighet av 40km/h ska ha en skylt som talar om att de är ett långsamtgående fordon(LGF-skylt). De traktorer som är konstruerade för högre hastigheter än 40km/h ska på sikt vara försedda med en KM-skylt som visar att den högsta tillåtna är hastigheten 50km/h.
En sk. EPA-traktor har en högsta tillåten hastighet av 30km/h även om den inte har en tekniskt begränsad maxhastighet.
Traktorer får köras på väg och ska då följa trafikreglerna, de får inte köras på motorväg eller motortrafikled. Traktor a ska framföras i vägrenen eller så långt till höger på körbanan som möjligt, medan en traktor b ska framföras på körbanan.
Kontrollbesiktning krävs idag ej för traktorer men krav på kontrollbesiktning kommer att införas för traktor b våren 2018.
EPA-traktorer ska som tidigare kontrollbesiktas varje år.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … r/Traktor/

Hjälmlagen är uppdaterad och gäller fr.o.m. 20160101
Skyddshjälm ska användas av den som färdas med
1. motorcykel
2. moped
3. traktor b utan karosseri
4. terrängskoter utan karosseri
Skyddshjälm behöver inte användas:
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd.
2. när fordonet inte är i rörelse.
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations, verkstadsområde eller liknande område.
4. på en moped som framförs med avstängd motor.
5. i en tre eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
6. vid färd med en moped klass II som är konstruerad för att drivas med en tramp- och vevanordning och där motorn inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25km/h ska använda cykelhjälm eller annat lämpligt huvudskydd. Förordning (2015:929)
38 2016-02-07 15:11:31 Senaste redigerad av vwato (2016-02-23 16:43:43)
Vägtrafikregisteravgift är en fulavgift på numera 50:- som trillar in varje år, hittills har man kunnat strunta i att betala den för avställda fordon utan åtgärd från Transportstyrelsen.
Vid årsskiftet 2016 kom nya regler som innebär att obetalda avgifter inklusive påminnelseavgift kan skickas till Kronofogden för indrivning. Som exempel kan ett fordons årliga avgift på 50:- inklusive påminnelseavgift 50:- och Kronofogdens avgift på 500:- ge en rätt sur nota per bil.
Så ett tips kan vara att se över gamla obetalda avgifter för de fordon ni äger och betala in dessa. Hur som helst ska de ändå betalas den dag fordonet tas i trafik annars blir det ett såkallat användningsförbud till skulden är betald.
edit.
Missade länken och att avgiften sänkts från 60:- till 50:-, här ett citat från Transportstyrelsen
"Rätt att indriva skuld för obetald vägtrafikregisteravgift från och med 1 januari 2016.
Från och med den 1 januari 2016 ändras reglerna för vägtrafikregisteravgiften. Transportstyrelsen kommer ha möjlighet att överlämna obetalda vägtrafikregisteravgifter till Kronofogden för indrivning. Ändringen sker eftersom avgiften inte betalats för ett stort antal fordon."
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va … teravgift/
Vägtrafikregisteravgift är en fulavgift på 60:- som trillar in varje år, hittills har man kunnat strunta i att betala den för avställda fordon utan åtgärd från Transportstyrelsen.
Vid årsskiftet 2016 kom nya regler som innebär att obetalda avgifter inklusive påminnelseavgift kommer per automatik skickas till Kronofogden för indrivning. Som exempel kan ett fordons årliga avgift på 60:- inklusive påminnelseavgift 100:- och Kronofogdens avgift på 500:- ge en rätt sur nota per bil.
Så ett tips kan vara att se över gamla obetalda avgifter för de fordon ni äger och betala in dessa. Hur som helst ska de ändå betalas den dag fordonet tas i trafik annars blir det ett såkallat användningsförbud till skulden är betald.
Blev det inte så här redan för några år (kanske 10?) sen när registerhållningsavgiften blev klassad som en typ av fordonsskatt? kanske var då den höjdes från 35:- till 60:-
JAg hade iallafall fått för mig det och sett till att betala mina räkningar.
Apropå böter och poliser, idag körde jag efter en uniformerad polisbil från jobbet och hem, ca 3 km färd med totalt 1 rondell, tre vägkorsningar varav en med stopp-plikt.
Denna polis lyckades med konststycket att bryta mot lage inte mindre än 4-5 gånger. Lite beroende på den 5:e om det är olagligt eller ej...
Körde mycket för fort i 30-zon utanför en skola, fel filval i rondell samt blinkade inte alls i rondellen. Vid stoppskylt var han inte 100% still och blinkade inte höger fast hen skulle till höger (detta filmade jag med mobilen
) Sedan körde hen på 70 väg i 75 ett tag för sedan att vingla ned i under 50 km (frågan om detta var olagligt?) men det såg ut som om det fibblades med typ en telefon.
Vad säger man om sånt?
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Att inte använda blinkers i rondell tycks vara lika vanligt och etablerat som särskrivningar, vilket får en rättshaverist som jag att undra om lagen och grammatiken ändrats sen jag lärde mig hur det låg till? Jag har även vid ett par tillfällen noterat en vanlig polisbil/piketbuss köra utan blinkers framför mina ögon. Etter värre blir det om man försummar detta vid tvåfilsrondeller, eller rondeller med fler än fyra anslutande vägar.
I min cyniska tolkning av läget så har jag dragit slutsatsen att man från trafiksäkerhetshåll anser att rondeller är säkra relativt plankorsningar att det är av mindre vikt att körkortsinnehavare av olika årgång lärt sig olika regler för rondellkörning (för det är så det verkar vara). För när det väl smäller är skadorna mindre allvarliga än vid kollision vid en plankorsning.
Förhoppningsvis har jag fel, jag låter mig gärna motbevisas...
Jag säger att jag inte är ett dugg förvånad.
it would burn off both of your ears . . . "
Men jag orkar inte gå in på detaljer.
Jag är förbannad så det räcker ändå.
Apropå böter och poliser, idag körde jag efter en uniformerad polisbil från jobbet och hem, ca 3 km färd med totalt 1 rondell, tre vägkorsningar varav en med stopp-plikt.
Denna polis lyckades med konststycket att bryta mot lage inte mindre än 4-5 gånger. Lite beroende på den 5:e om det är olagligt eller ej...
Körde mycket för fort i 30-zon utanför en skola, fel filval i rondell samt blinkade inte alls i rondellen. Vid stoppskylt var han inte 100% still och blinkade inte höger fast hen skulle till höger (detta filmade jag med mobilen) Sedan körde hen på 70 väg i 75 ett tag för sedan att vingla ned i under 50 km (frågan om detta var olagligt?) men det såg ut som om det fibblades med typ en telefon.
Vad säger man om sånt?
Om vi nu ska leka lite med tanken så blir det både dyrbart och konsekvenser för oraklet..
3 200:- Fortkörning 21–25 km/h och på väg med hastighetsbegränsning 30km/h återkallelse av körkort 2 månader
1 000:- Kört motordrivet fordon i fel typ av körfält
500:- Ej blinkat eller givit annat tecken vid sväng, gäller även vid rondellkörning
2 500:- Ej stannat vid stopplikt
500:- Ej blinkat eller givit annat tecken vid sväng, gäller även vid rondellkörning
1 500:- Fortkörning 1–10 km/h på väg med hastighetsbegränsning över 50km/h
1 500:- till 4 000:- Använda mobil eller annan utrustning som inverkar "menligt" på körningen, gäller även Gps, det anses som vårdslöshet och kan leda till indraget körkort.
10 700:- - 13 200:- i böter och indraget körkort ett tag framöver blir slutsumman för denna lagens väktare 
Det finns delade meningar om polisens arbetsinsatser och många av de som drabbats av deras maktmissbruk är inte nådiga i sin kritik, t.ex.
"The police are uneducated, evil, and sadistic. Do not trust them.
The rest of my life is to fight against the police, they are NOT friends, so don’t ever ever believe otherwise.”
Jag säger Youtube 
tuben är stor.
sökord?
Nä lägg upp filmen på Youtube 
Är ni införstådda i att det är olagligt att filma medan man kör?
Dvs bevisningen blir bevis mot dig själv att du filmat medan du kört.
Är ni införstådda i att det är olagligt att filma medan man kör?
Dvs bevisningen blir bevis mot dig själv att du filmat medan du kört.
Nja, du kan ju ha en go-pro monterad.
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.
Jag har just pratat med folk från Polisen om detta då jag skickade in via deras tipsa oss ruta
De ville gärna ha regnummer på bilen och sa att jag är fritt att lägga upp filmer och bilder på nätet om jag vill. Det kan ju varit min medpassagerare som filmade. Jag gav givetvis inte de uppgifterna till han utan han var så trevlig och korrekt och tackade för mitt "tips". De vill följa upp allt sånt här sa han 
Det han också sa som var intressant var att Polisen faktiskt får bryta mot lagen även utan blåljus eller sirener om de är på väg till ett uppdrag och det är brådis.
Det finns också massvis av appar sk dashcams till telefoner plattor mm som är till för att filma trafikhändelser från bil. Det har jag på rätt ofta, särskilt när jag kör bussarna för då händer det ofta att de vinglar till rejält före eller efter omkörningar.
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss