1

Hade tänkt montera eber i min bubbla eftersom ja inte har några värmekammrar. Har hittat en där säger försäljaren att bränslepumpen sitter i själva sprakaren, men jag hade för mig att den har en lös doseringspump den är 12volt. Någon som har koll på detta?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

2

I min 1303 sitter en separat pump som drivs av en kabel ifrån ebern, tickar som en klocka. När fläkten går upp i varv ökar takten = mer bränsle. Många kabelskor i min eber fick jag byta pga dålig spänst/spruckna. Ebern har permanent ström på en grövre kabel så den kan gå utan att tändningen är på slagen.

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

3

Okej, då har den en egen doseringpump i 1303 oxå. Då fattas den till ebern ja var ute efter. Hmm hur gör man då?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

4

Det är lite olika beroende på vilken modell av värmare det är. BN2 som satt i bl.a. 1303 har en separat doseringspump. B2 som satt i tidigare modeller har pumpen ihop med värmaren. Det är en impulspump som får signal från fläktmotorn, har för för mig att den skjuter in en skvätt bensin vart 16:e varv på fläktmotorn, den pumpar i vilket fall inte kontinuerligt.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Okej, vet du hur man ser det lättast om den har pumpen monterad på värmaren?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

6 Senaste redigerad av Björn J. (2015-12-31 08:24:31)

På en 1303 jag en gång hade ersatte jag original bränslepump med en liknande från Biltema, just den modellen finns inte kvar, men de har en liknande som "nyhet".
Det brukar också gå att ta isär dessa pumpar, det vanligaste felen är att membranet har torrsprickor, då går det inte att rädda. Men det kan också vara så att de små konkatgrupperna är oxiderade, putsas upp med Häxans silverputs. Det är ju en pump som drivs av en elektromagnet och en fjäder sköter återgången. Kontaktena bryter strömmen till magnetspolen då den nått sitt ytterläge, det är det som ger det tickande ljudet.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000036622/

Biltema art.nr. 523230

Jag kan ju inte garantera att det funkar, men den borde göra det.
Jag bytte nyligen till en sådan i en Ardic båtvärmare som i mångt och mycket är snarlik ebern i sin konstruktion. Och Webaston har en sådan liknande pump också...
Det kan vara värt att prova, dom är ju generösa med återköp på Biltena, så om det inte funkar kan du se till att tömma den på bensin, torka rent och se till ett det inte finns nån bensinlukt, skölj med handsprit, och lämna tillbaka..,,........,,,,....,,..

Dessa pumpar slutar pumpa då ett visst tryck byggts upp, någon skrev ovan att eberns tryck styrdes av fläktmoton på vart 16de varv.., jag säger inte emot, men jag vill nog ändå minnas att eberns pump även den, kände av trycket i ledningen och gick i viloläge då det fanns tillräckligt med bränsle upp till förbränningskammaren.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

7

På 1303 och kanske även på 1302? Finner man denna pump nere vid tanken.
Äldre modeller har den uppe inunder kåpan, man då se en stor rund grej med spunna bränsleslangar och kande ett litet bränslefileter där.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Min doseringspump sitter innanför höger hjul med ett T-rör på bränsleslangen. Jag passade på att byta alla slangar ( undvik biltemas slangar )

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

9

Ok. Får höra med säljaren om han är säker på hur det ser ut me bränsle pumpen.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.