1

Jag har fått ett oljeläckage i bakaxeln på höger sida, det luktar som vanlig motorolja och kommer ur lagret och rinner ner över bromsskölden.
Min fråga lyder; räcker det med att byta packbox ute vid lagret eller behöver jag ha ut hela drivaxeln?
Är det vanlig smörjolja i växellådan med? För det luktar inte växellådsolja.
Hade tänkt att börja meka ihop bromsarna men det är ju liksom ingen ide i nuläget...

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/Mina%20Bilar/8E909BC9-AAB3-4939-8B9C-B4E580E5025C_zpsdf4n93jx.jpg

VW T3 1980

2

Det ska vara växellådsolja. Köp ett set med packningar, O-ringar o packbox o byt hela rasket. Tvätta av sköld o trumma. Koka sen trumman o backarna i en stor gryta i minst en timme. Fiska upp oljan på ytan med jämna mellanrum med toapapper eller en trasa.
PS. det tar lång tid innan det kokar, massan i trumman ska upp till 100 grader först...o det tar sin tid.

Ger du fan i att koka, o bara gör rent med Bräkleen eller liknande, förstör du backarna igen när du bromsar ordentligt o trumman blir varm av friktionen mot backen, då svettas trumman ut oljan den tidigare fått, o dina bromsar slutar att fungera. Och roligare kan man ju ha...

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Tackar för svar!

Gjort en inköpslista på vw up north

Packbox växellåda ingående axel
Tätning drivaxelrör
Packbox växellåda/drivaxel
Oring växellåda/gavel

Är det rätt grejer? Har aldrig pillat med detta innan.

VW T3 1980

4

http://www.classicvw.se/packningssats-b … cts_id/398

Det här är vad du behöver för att bli av med ditt läckage.
Finns en ngt dyrare variant utav bättre kvalitet också.

5

Tack! Beställde den dyrare ICQ/ab

VW T3 1980

6

Banjo skrev:

Tack! Beställde den dyrare ICQ/ab

Varsågod  ICQ/ab
När du byter så behöver du inte ta bort hela axeln.
Du tar bort lagerlocket samt bromsskölden och gör rent noggrant innan du monterar nya delarna. Du kan med fördel hissa bilen högre på den sida du byter så rinner det inte ut så mycket olja genom lagret.
Använd även packningsklister.

7

Kokade trumman nu i ca 1,5 timmar, rengjorde noggrant innan med bromsrengöring.
Ändå är banorna helt kolsvarta när man drar trasan över de efter kokningen, kanske lika bra att köpa nya trummor bak?

VW T3 1980

8

Rev ner skiten. Såhär ser det ut, den packningen som ligger över lagret, är den med i satsen som är länkad ovan? Funderar på om det är den stora O-ringen eller om jag behöver beställa ytterligare grejer?

http://img.photobucket.com/albums/v404/Bohemian_Lines/62BC1691-0115-4614-AD9E-B7FE082706C3_zps29yb6xet.jpg

VW T3 1980

9

Det är den stora O-ringen.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

25hpman skrev:

Det ska vara växellådsolja. Köp ett set med packningar, O-ringar o packbox o byt hela rasket. Tvätta av sköld o trumma. Koka sen trumman o backarna i en stor gryta i minst en timme. Fiska upp oljan på ytan med jämna mellanrum med toapapper eller en trasa.
PS. det tar lång tid innan det kokar, massan i trumman ska upp till 100 grader först...o det tar sin tid.

Ger du fan i att koka, o bara gör rent med Bräkleen eller liknande, förstör du backarna igen när du bromsar ordentligt o trumman blir varm av friktionen mot backen, då svettas trumman ut oljan den tidigare fått, o dina bromsar slutar att fungera. Och roligare kan man ju ha...

Koka trumman?
Har jag aldrig gjort............
Någon annan som har erfarenhet av detta?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Jag bränner av trummorna med svetsen går fortare.

Förr brände jag ur backarna också, nu köper jag nya.
Då det finns en minimal risk att limningen släpper (för var de ju nitade och av asbest).

"ljushuvud"

12

Aldrig kokat trummor, bara torkat av dem med aceton eller thinner. Bromsband på backar har jag kört varmluftspistol på och på det viset värmt ut olja och sedan även kokat dem i maskindiskmedel efteråt med bra resultat.

Gubbjävel; dvs originalfantast