1

Ska konvertera 65:an till 12 volt tänkte jag.
sitter 1600 motor i nu med likström 6 volt generator.
men vilket är bäst och smidigast, likström eller växelström?
ska även då byta till pict34. Nu kör jag med adapter och 30 pict.
måste tornet bytas om växelström används?
tacksam för svar och tips
// Jimmy

Gammal kärlek rostar aldrig........eller?
Typ1-65           soltakar'n
Typ1-59 ---->57 soltaksobjektet

2

Jag har delar och tips
/Nicklas

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

3

Ok, slår en signal någon dag.

4

AD och AS-motorerna har likadana torn. Men det finns ju andra typer av 1600-motorer, som jag inte mekat med.
Det kan bli trångt mellan förgasarens accelerationspump och växelströmsgeneratorn, men så var det i original också. De förgasarna som satt på motorer med växelströmmare hade en annan typ av länk till acc.pumpen den var vinklad litet olika andra förgasare, möjligen hade alla senare 34:or denna modifiering..?

Det kan även bli trångt vid bränslepumpen, om du har en äldre modell av sådan. Senare pumpar har en litet lägre profil.

Växelströmsgenerator är att föredraga, en mdernare konstruktion, ger mer effekt redan vid låga varv. De senare modellerna och eftermarknadsmodellerna har inbyggd regulator, det underlättar!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Har du 90mm eller 105mm 6V generator?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

6

Björn J. skrev:

AD och AS-motorerna har likadana torn.

Nej det har de inte. AS, med växelströmsgenerator, har ett annat torn annars lär du aldrig få dit växelströmmaren utan att slipa rätt mycket.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Svwerker skrev:
Björn J. skrev:

Nej det har de inte. AS, med växelströmsgenerator, har ett annat torn annars lär du aldrig få dit växelströmmaren utan att slipa rätt mycket.

ICQ/ad

Just det du har ju rätt, på något underligt sätt har jag alltid hittat bra generatorer att byta med, och då har tornen följt med.
Ibland går det för fort då jag skriver och tanken är nån annanstans.
VW Classic Up-North säljer hela konverteringskit, men generator, torn, remskiva och kanske fler prylar.
http://www.classicvw.se/generator-12-vo … cts_id/799

8

Hebster52 skrev:

Har du 90mm eller 105mm 6V generator?

Jag har 105mm

9

Björn J. skrev:
Svwerker skrev:
Björn J. skrev:

ICQ/ad

Just det du har ju rätt, på något underligt sätt har jag alltid hittat bra generatorer att byta med, och då har tornen följt med.
VW Classic Up-North säljer hela konverteringskit, men generator, torn, remskiva och kanske fler prylar.

Verkar vara ett vettigt kit. Finns på ebay för ca halva priset + frakt. Kanske dumt med tanke på garantin osv.

10

bahamas skrev:
Björn J. skrev:
Svwerker skrev:

ICQ/ad

Verkar vara ett vettigt kit. Finns på ebay för ca halva priset + frakt. Kanske dumt med tanke på garantin osv.

Det är väl inget fel på Ebay, men Up-North är ju på hemmaplan liksom, dem kan man alltid lita på, och få tips och råd från, och det är inga problem med reklammationer. Dessutom pratar dom och skriver på svenska... Om grejerna på Ebay finns utanför EU så får man ju betala skatt och tull också. Var och en avgör ju själv var dom vill handla.

Nu var ju detta generatorkit restnoterat, ett stort rött "X", men det kanske kommer in i lager igen...?

11

Vwimporten har oxå ett sånt kitt.

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

12

Hitta ett på dalhems också. Frågan är vad det är för kvalitet på det?

13

Ibland anges det att det är "äkta Bosch" men inte i dessa fall....
Och dom kiten som säljs här är väl samma som finns på Ebay?
En kille i den lokala vw-klubben hade köpte ett sådant för några år sedan, och den generatorn laddade bra i somras också.... Jag själv har en kinagenerator liggandes, den satt på en motor jag köpte, och den laddade också väldigt bra, för bra, men det berodde på en felaktig regulator från Hella, en sån där som är ingjuten i blå plast. Nu var den motorn kass i lagrerna, så hela paketet byttes mot min välfungerande 750kr motor, en AD som senare fick en annan växelströmmare med tillhörande generatorfot...

14

Beställt ett kit från dalhems.
Får se om det är nått att ha.

15 Senaste redigerad av bahamas (2016-01-06 22:18:09)

Björn j, har skickat pm till dig.
Du verkar ha fullt i inkorgen så pm:et kan inte skickas.

16 Senaste redigerad av Björn J. (2016-01-10 16:31:46)

bahamas skrev:

Björn j, har skickat pm till dig.
Du verkar ha fullt i inkorgen så pm:et kan inte skickas.

Jodå, det kom fram, och jag har svarat, men jag har inte kollat detta forum på några dagar.