1

Lite intresserad av hur många som har en tidig bay? Hörde något om att de bayar som är gjorda före tillverkningsnummer 35 000 räknas som 67! Har 23 000 på min!

Skriv gärna va ni har och om det är något som stämmer!

66 old ballds stance!
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop

2

2st. 67 bay måste vara tillverkade före 1augusti 67. Ch 38 och ch 399

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Vem räknar så? VW eller någon som annan? 1 augusti är bara ett generellt datum man brukar använda men verkligheten är något annat. Ibland före och ibland efter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Sluta sverker! Hjulet och världsordningen är redan uppfunna.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5

Så om bilen är gjord 67 så är det inte en 67a?
Jag menar? Om man köper en bil som är gjord 2014, år 2015 är det en 2015 då? Antar att de flesta skulle säga att man hande en 14?

66 old ballds stance!
65 -panel står och mognar
58 - blivande åkbil 2018
zero clearnace slam shop

6

-Stoffe, 73585st är tillverkade 1967.

-50 Cent, Håller med Svwerker där. Det är inte 1 augusti som gäller i min värld, utan mer generellt när industrisemestern tar slut och förändringarna träder i kraft.

Om man kollar bakåt, så kan nya årsmodellen t  o m komma i slutet på juli. Så en bay tillverkad 1967 är alltid årsmodell 1968.

Likaså är en bredluckesplit aldrig en -63:a. Bredluckan kom med årsmodell -64. Spelar ingen roll om den är tillverkad 28 juli eller 2 augusti.

Din bay med ch 399 är förmodligen tillverkad efter 1 augusti, då chassi nr 67 är tillverkad den 17 augusti enligt birthcertificate. Dock är det en brandbil, så tillverkningen kan ha dragit ut på tiden. Sluta snåla och beställ ett birthcertificate på din  ICQ/ab

7 Senaste redigerad av Demian (2015-12-23 13:55:36)

Stoffe skrev:

Jag menar? Om man köper en bil som är gjord 2014, år 2015 är det en 2015 då? Antar att de flesta skulle säga att man hande en 14?

Det står 2015 i regpapperna, så man säger nog 2015.

Sen har det varit en massa diskussioner just om ovaler tillverkade efter augusti 1955. De står reggade som 1955 i papperna. Men det beror mer på att det inte var så noga på den tiden.

Så före 1955, så gällde tillverkningsår som årsmodell på bubblorna.  På bussarna gällde tillverkningsår fram till 1958. Efter det bytte även bussarna årsmodell i augusti.

Sen har ju alltid alla olika uppfattningar, så det finns nog inte bara en sanning.

Men 67 bay är ju ett begrepp som alla fattar. Det är en väldigt tidig bay. Jag använder också det uttrycket.

Dock är det ju bra att veta att bussen är, årsmodell -68.

8

Stoffe skrev:

Man skiljer på årsmodell och tillverkningsår. Efter att VW tillverkat 1 000 000 folkor, i augusti -55, så bytte man årsmodell i augusti. Det är ju inte det ända bilmärket som gör så. Min Audi A6 av årsmodell -04 är tillverkad i september -03 exempelvis. Jag har aldrig haft några problem med att det förhåller sig på det viset, de vill helt enkelt ha ut senaste årsmodellen på marknaden innan nyår och helst före alla andra.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

Jag har aldrig haft några problem med att det förhåller sig på det viset, de vill helt enkelt ha ut senaste årsmodellen på marknaden innan nyår och helst före alla andra.  ICQ/ad

Fast det där sista argumentet haltar ju lite, hade det verkligen varit så hade man ju börjat tillverka årsmodellen innan i juli, för att sen klå konkurrenterna och börja tillverka nästa årsmodell redan i juni osv osv. Sen att DU inte haft något problem med det, måste ju ses som en personlig läggning och antyder att någon annan skulle ha problem med det, eller?

Jag tror helt enkelt att det är en etablerad konvention, kanske ursprungligen på grund av att man från början ville presentera en ny modell i och med det nya "läsåret", men inte att man av nöden var tvungen att vara före alla andra. Om jag har fel ser jag gärna ett relevant argument som slår hål på kapplöpningsprincipen.

God Hjul!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

10

Augusti hit och augusti dit, alla bay utan pilar är late...... ICQ/af

http://forumbilder.se/EDFSH/9878e6d91cc90c38fdbe5274d7b9ff17.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11 Senaste redigerad av Wompa (2015-12-24 00:31:38)

Det är väl för att om oturen är framme inte ligga efter med årsmodellen när året väl kommer.

Har man några månader på sig året innan, att fixa verktyg, pressar och omstrukturering i fabriken så är det ju bättre än att i början på tex 2016 inse att man inte har rätt pressar och får vänta 4månader.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

12

kan det vara så att man använder industrisemestern för att ställa om fabriken?

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

13

ant skrev:

Det ligger nog väldigt nära saningen.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det där med ironi har svårt att gå fram i text, även om man använder små figurer med olika uttryck.  ICQ/ad

Ali G

14

ant skrev:

Industrisemestern är HELIG!  ICQ/ag

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan