I äldre växellådor användes rullager från fabriken på ingående axel. I flera lådor jag rivit har rullagren blivit utbytta mot kullager.
Vilket är bäst?
Tystast?
Några andra för eller nackdelar med resp lagertyp?
Jag har några hundra sidor här hemma från min utbildning men orkar inte skanna in dom 
http://bilar.advicebase.net/20131226061259.html
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
Jag har några hundra sidor här hemma från min utbildning men orkar inte skanna in dom
Haha nä jag orkar nog inte läsa så många sidor ändå....
Blir det mer motstånd/friktion i ett rullager än ett kullager med tanke på att det är mer kontaktyta i rullagret?
Ja det är det väl vad jag vet, det är väl en av anledningarna till att man inte använder rullager på högvarviga applikationer. Det är större yta som skall smörjas, avledas värme osv. Men jag är ingen expert.
5 2015-12-21 00:01:49 Senaste redigerad av Wompa (2015-12-21 00:07:40)
Kullager är ju självjusterande i mån om toleranser.
Sen kan ju ljudnivån vara en faktor också. Men det tåls att diskutera.
Accelerationen i ett kullager är också snabbare än ett rullager, så är det mycket varvtalsvariationer i utrustningen så kan det ju leda till onödig slitage.
P.S Sen måste vi ju också ha i åtanke... kostnad, ett rullager är dyrare än ett kullager. Så det är en bra lösning på ett problem som inte skulle finnas från första början.
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan
