1

En kompis skrev på ett annat forum angående SFI chassin, att vissa chassin kräver att man har svetslicens från USA och vid ett licenssvets prov för ett tag sen blev de svenska svetsarna underkända pga för hög ampere trots att några hade licens för rörsvetsning inom industrin.

Anledningen är att det inte ska få värmezons sprickor i Cr-Mo rören så då vill dom att man ska köra kallare svetsar med lägre inträngningsdjup i rören som följd, ca halva rör tjockleken för att bli godkända.

Det verkar ju helsnurrigt om det stämmer och frågan är om man ska jobba med Cr-Mo rör över huvud taget när dom är så känsliga, nu kommer jag inte bygga någon ny bur bara byggatill en i stål så den blir godkänd igen pga nya regler men man börjar ju undra... ICQ/ad

Någon som hört något om det Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-12-03 20:32:44)

Johan W skrev:

En kompis skrev på ett annat forum angående SFI chassin, att vissa chassin kräver att man har svetslicens från USA och vid ett licenssvets prov för ett tag sen blev de svenska svetsarna underkända pga för hög ampere trots att några hade licens för rörsvetsning inom industrin.

Anledningen är att det inte ska få värmezons sprickor i Cr-Mo rören så då vill dom att man ska köra kallare svetsar med lägre inträngningsdjup i rören som följd, ca halva rör tjockleken för att bli godkända.

Det verkar ju helsnurrigt om det stämmer och frågan är om man ska jobba med Cr-Mo rör över huvud taget när dom är så känsliga, nu kommer jag inte bygga någon ny bur bara byggatill en i stål så den blir godkänd igen pga nya regler men man börjar ju undra... ICQ/ad

Någon som hört något om det Default/hmm

Det stämmer till viss del
Man svetsar upp och skickar till SBF  som granskar svetsarna  i dragracing
Man ligger på gränsen för kallsvets  sen måste man avglödga svetsana
man får inte ut SFI handlingana om man inte har gjort detta prov    Om man bygger för snabbare än 6,40 är det änu snävare regler (finns 4 eller 5 som har denna licens här i landet)
I banracing/rally/rallycross  får endast dom som har licens att bygga bilar använda Cr-mo
Då (banracing) är det bara tillåtet att miga Cr-mo
det är mycket vanligt på gammla burbågar att minst ett rör är avbrutet när det har åt skogen när man har kollat upp chassit med Cr-mo
Om man är smart så kör man med ssabs R8 ducol rör i stället för Cr-mo  R8 är klassat för topfuel
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

kan vara kul att kolla på
https://www.youtube.com/watch?v=JLsD8PyRBz4

/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

4

....och därmed skulle svenska chassibyggare som ex.vis Bertan och Bengt Wittander vara diskvalificerade?
Nej, det tror jag inte på. Snarare tror jag att jänkarna har ett och annat att lära om metalurgi av oss svenskar.
JA, "det är allmänt känt" att Cr/Mo-chassin blir "hårda" i HAZ(Heat Affected Zoon), dvs. området närmast det smälta området, men därifrån att "svetsa kallt"... Allt är frågan om metarlogi, det frågan om en härdningsprocess. Eftersom det är ett höglegerat material (Cr) kommer delar av svetsen eller närheten oundvikligen att härda(bli hård/spröd). Ett sätt att bli av med den hårda/spröda zoonen är att avspänningsglödga chassit (men hur/var gör man det, i för ugn?)
Hörde för många år sen att TF-teamen i US byter chassi en gång per år, pga. sprickor. Idag oftare?

5 Senaste redigerad av vwato (2015-12-10 19:18:47)

Bidrar kanske inte med så mycket men en länk till ett klart godkänt(7.50) svenskt burbygge  ICQ/ab
http://www.blackout.nu/TECH/ROLLCAGE.htm

Lite historia bakom Docol Tube R8
http://www.triplesteelix.se/sv/dragracing

"Höghållfasta stål
Mats Eriksson har samarbetat med SSAB i mer än 20 år, det var då han kom i kontakt med företagets höghållfasta stålsorter, Domex och Docol.
– Redan då insåg jag att framför allt Docol kunde bli ett fantastiskt material för oss bilbyggare, förklarar han. Vi började använda det till flera detaljer i bilarna, men när det kom till säkerhetsklassade delar som skyddsburar måste vi använda traditionella rör tillverkade av stål legerat med krom och molybden. Det verkade helt omöjligt att ändra på bestämmelserna.

Nu är inte Mats den som ger sig, då hade han varken blivit Europamästare eller Sveriges mest framgångsrika konstruktör av dragracingbilar.
– För fem år sedan kom jag i kontakt med Triple Steelix och sedan började det hända saker..

Två utvecklingsspår
Utvecklingen gick i två spår: Via Triple Steelix testade Högskolan Dalarna att rullforma rör av ultra höghållfast stål i en liten experimentanläggning. Sedan beslutade SSAB att satsa på rörtillverkning och tog över utrustningen från det tidigare rörverket i Fagersta.

Parallellt fortsatte Mats att arbeta för att motorsportorganisationerna skulle ändra reglerna och tillåta rör av höghållfast stål.
– Det har säkert hjälpt till att jag sitter med i en av regelkommitteerna i SFI, standardiseringsorganet för dragracingbilar i hela världen, medger han. Efter många och långa diskussioner och noggranna tester har nu den första instansen i SFI godkänt de nya SSAB-rören, Docol Tube R8, för dörrförsedda bilar. Nu återstår bara ett beslut i SFI, Board of Directors, innan allt är klart.

Det här beslutet kan öppna dörrarna till hela motorsporten.
– Det återstår en mindre justering av texten så är det också klart att använda Docol Tube R8 i alla rally- och racingbilar som går under FIAs regelverk, det vill säga det internationella motorsportförbundet, säger Mats och han är övertygad om att det blir succé för Docol Tube R8 .

Jämnare kvalitet
– De nya rören håller betydligt jämnare kvalitet än de rör vi använt tidigare och är dessutom enkla att svetsa och hantera, förklarar han. Under arbetet med att utveckla de nya racingrören har Triple Steelix också engagerats för att ta fram andra typer av rör av avancerade höghållfasta stål.
– Rör är ett smart sätt att tillverka lättare och starkare konstruktioner av alla slag, konstaterar Mats."

http://www.triplesteelix.se/gen.img?imgurl=/UserFiles/Bilder/Nyhetsbilder/Green_Goblin/_DSC9360Bomans_ME_o_Bil_2005.jpg&mw=380

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

6

Finns det något bästföredatum på en bur, har hört 5år men det kan vara frivilligt iof Default/hmm

Oj DOCOL R8 var nog ett jättebra stål det får man kolla mer på ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

MH skrev:

....och därmed skulle svenska chassibyggare som ex.vis Bertan och Bengt Wittander vara diskvalificerade?
Nej, det tror jag inte på. Snarare tror jag att jänkarna har ett och annat att lära om metalurgi av oss svenskar.
JA, "det är allmänt känt" att Cr/Mo-chassin blir "hårda" i HAZ(Heat Affected Zoon), dvs. området närmast det smälta området, men därifrån att "svetsa kallt"... Allt är frågan om metarlogi, det frågan om en härdningsprocess. Eftersom det är ett höglegerat material (Cr) kommer delar av svetsen eller närheten oundvikligen att härda(bli hård/spröd). Ett sätt att bli av med den hårda/spröda zoonen är att avspänningsglödga chassit (men hur/var gör man det, i för ugn?)
Hörde för många år sen att TF-teamen i US byter chassi en gång per år, pga. sprickor. Idag oftare?

Nä det finns inget bäst före på ett chassi       Men set står kanska tydligt i regelverket om sprick koll och sådant
Det är alltid förans skyldighet att ha koll på dessa saker  PS det finns lite nya saker att läsa om man kör Vw
Dom som är godkända för snabbare  bilar än 6,4
Bertan
Bengt Wittaner
Mats Brag
Anders Sjödin 
Mats E
Anders i sunne
Lars inge med skåpet (uddevalla )
Skall tydligen vara några till i norrland  säger chassi besiktaren (dessa är firmor)
Om man läser i SBF regler DRT 4.11  rad 25 kan man läsa själv vad som står om SFI

http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_Teknis … 1448446921

/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8

jag läste för många år sedan att "off road racers", buggies etc för baja 1000 tex, körde med sina chassin olackade för att enklare kunna kolla efter sprickor, meeeeen, jag citerar:

"The only real disadvantage is that a 4130 car must be TIG-welded. That means every single accessory, bracket and tab has to be TIG-welded. For the first-time, build-it-yourself type of guy, this is not the way to go; he shouldn’t even consider it. Chromemoly is for a higher-skilled, more capable fabricator. Mild steel, on the other hand, is extremely forgiving.

I also hear people say that 4130 is more likely to crack. Wrong again! This tubing was originally developed for the aircraft industry to make airframe parts, and nothing is stressed worse than airframe parts. If this stuff didn’t have excellent fatigue life, it wouldn’t be in airplanes. I have never seen a worn-out 4130 “door” car that was assembled correctly. Nor have I seen a worn-out mild-steel car that was assembled correctly. So, durability isn’t really a consideration.

http://www.dragzine.com/tech-stories/ch … r-chassis/

. . . jag läste, jag citerar, men vet egentligen inget i ämnet . . .  ICQ/ad

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

länk till sida med chassibyggen o lite till:

http://www.precisionchassisworks.com/ch … ation.html

vet dock inte vad för material i rören, seriöst svetsat ändå . . .

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2015-12-18 19:44:59)

Junte skrev:

jag läste för många år sedan att "off road racers", buggies etc för baja 1000 tex, körde med sina chassin olackade för att enklare kunna kolla efter sprickor, meeeeen, jag citerar:

"The only real disadvantage is that a 4130 car must be TIG-welded. That means every single accessory, bracket and tab has to be TIG-welded. For the first-time, build-it-yourself type of guy, this is not the way to go; he shouldn’t even consider it. Chromemoly is for a higher-skilled, more capable fabricator. Mild steel, on the other hand, is extremely forgiving.

I also hear people say that 4130 is more likely to crack. Wrong again! This tubing was originally developed for the aircraft industry to make airframe parts, and nothing is stressed worse than airframe parts. If this stuff didn’t have excellent fatigue life, it wouldn’t be in airplanes. I have never seen a worn-out 4130 “door” car that was assembled correctly. Nor have I seen a worn-out mild-steel car that was assembled correctly. So, durability isn’t really a consideration.

http://www.dragzine.com/tech-stories/ch … r-chassis/

. . . jag läste, jag citerar, men vet egentligen inget i ämnet . . .  ICQ/ad

Ja så är det
Men om man använder R8 (ssab ducol )rör som är ett stål rör händer inte detta
Därför har Svenska bilsport förbundet ställer krav på svetsaren

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke