1 Senaste redigerad av FlashTec (2015-12-29 00:32:39)

Hej,

Nu ska vi se hur det här börjar,  helt ny på det här forumet och anledningen till att jag är här är väl ett bil intresse och min vapendragare till vän och likaså granne som inhandlat sig en volksrod nyligen. Har haft några golfar innan men inget värre än så men den där volksroden gav mig blodad tand att ge mig in på vw scenen jag med  ICQ/ab

Jag kanske bör tillägga redan nu att ett köp just idag inte är aktuellt men någonting senare är ingen omöjlighet då även gumman är lite intresserad. 

Har fastnat rejält för typ 3 i någon modell men vet inte om man ska importera en som är i mint condition eller om man ska nöja sig med något mindre påkostat och sänka skiten ur den.

Hur tror ni värdeutvecklingen kommer se ut på typ 3? Vilka fallgropar finns det gällande rost och annat? Något annat man bör känna till?

Mvh FlashTec

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

2

Ska jag vara ärlig har jag aldrig tänkt på värdeutveckling när jag köpt mina VWs jag har köpt bilar jag velat ha. Men beroende på vad man gör med bilen och vad man investerar i den så ökar ju den även där.

Kortnos typ 3or (fram till -69) är kanske lite mer eftertraktade än långnos (70-73) och notchback är hetare än fastback och variant kanske är i mitten. (som jag uppfattat det finns nog delade meningar om det)

Om man tänker värdeutvecklingen så var det ju en period inga utom folkracarna ville ha dessa bilar och de skänktes bort. När jag föll för typ 3orna i slutet av 90-talet var det lite så. En avställd variant som besiktades efter bromsgenomgång köpte jag för 800:- en fastback som bara besiktades utan åtgärd 2000:- och den fastbacken som jag har kvar ännu, som då varit undanställd i 20 år fick jag för 500:- (alla bilarna -67-68or)
Titta på annonserna idag och du har en bild av värdeutvecklingen hittills på 15 år Kanske ökar lika mycket på 15 år till? ICQ/ad eller mer? eller så förbjuds förbränningsmotorer till 2030 och bilarna blir oanvändbara museiföremål.

De har väl rostats en del på dessa bilar men det går att hitta schyssta men lagom mycket jobb eller fixade utan jobb alls, även i Sverige. Gummioch plåt delar till kaross är lite dyrare och svårare än ex typ 1 och 2 men annars är mekaniken rätt folkig.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Värdeutvecklingen på typ3 är inte lika hög som på typ1 och typ2, konstigt nog.
Det är underbara vagnar, mycket bättre åkbilar än typ1/2 tycker jag.
Utbudet på bilar är relativt lågt i Sverige så känner man för att en usa import är värd pengarna hade jag nog satsat på det.

Mera känd som jb...

4

David, Luleå skrev:

Ska jag vara ärlig har jag aldrig tänkt på värdeutveckling när jag köpt mina VWs jag har köpt bilar jag velat ha. Men beroende på vad man gör med bilen och vad man investerar i den så ökar ju den även där.

Kortnos typ 3or (fram till -69) är kanske lite mer eftertraktade än långnos (70-73) och notchback är hetare än fastback och variant kanske är i mitten. (som jag uppfattat det finns nog delade meningar om det)

Om man tänker värdeutvecklingen så var det ju en period inga utom folkracarna ville ha dessa bilar och de skänktes bort. När jag föll för typ 3orna i slutet av 90-talet var det lite så. En avställd variant som besiktades efter bromsgenomgång köpte jag för 800:- en fastback som bara besiktades utan åtgärd 2000:- och den fastbacken som jag har kvar ännu, som då varit undanställd i 20 år fick jag för 500:- (alla bilarna -67-68or)
Titta på annonserna idag och du har en bild av värdeutvecklingen hittills på 15 år Kanske ökar lika mycket på 15 år till? ICQ/ad eller mer? eller så förbjuds förbränningsmotorer till 2030 och bilarna blir oanvändbara museiföremål.

De har väl rostats en del på dessa bilar men det går att hitta schyssta men lagom mycket jobb eller fixade utan jobb alls, även i Sverige. Gummioch plåt delar till kaross är lite dyrare och svårare än ex typ 1 och 2 men annars är mekaniken rätt folkig.

Ja alltså egentligen så är ju en positiv värdeutveckling allt där man inte går back så om man lägger 100k idag så får ut minst 100k för den om tio år. Tycker inte det känns som helt avlägset då det försvinner mer och mer fordon till dom sälla jaktmarkerna i landet Rost hela tiden. När förbränningsmotorerna förbjuds det är då man slänger i en elmotor istället, en vw dör aldrig den bara förändras med tiden eller hur var det nu igen?  ICQ/ad

Kan ju tyckas märkligt att priserna på notch modellen inte verkar dragit med sig fastback och squareback modellerna, notchen kan ju vara nästan dubbelt så dyr i inköp om den är i fint skick. Förutom exemplet med någon engelsk squareback som dom ska ha typ 24k pund för. Så känns som att en fin notch är lite för dyr åtminstone för mig. 

Fastbacken som sänkt lär väl vara det som mest av allt någonsin liknats en blysläde från amerikat. Tycker dom får ett rätt fränt stuk. Men ja jag är ju den modellen av människa som kan ändra mig efter dagshumör så får väl se vart detta slutar :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

5

JBlom skrev:

Värdeutvecklingen på typ3 är inte lika hög som på typ1 och typ2, konstigt nog.
Det är underbara vagnar, mycket bättre åkbilar än typ1/2 tycker jag.
Utbudet på bilar är relativt lågt i Sverige så känner man för att en usa import är värd pengarna hade jag nog satsat på det.

Det gör ju absolut inget om dom passar bra som åkbilar när man har en 40 mil eller nåt sånt till mantorp ICQ/ad

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

6

FlashTec skrev:
JBlom skrev:

Värdeutvecklingen på typ3 är inte lika hög som på typ1 och typ2, konstigt nog.
Det är underbara vagnar, mycket bättre åkbilar än typ1/2 tycker jag.
Utbudet på bilar är relativt lågt i Sverige så känner man för att en usa import är värd pengarna hade jag nog satsat på det.

Det gör ju absolut inget om dom passar bra som åkbilar när man har en 40 mil eller nåt sånt till mantorp ICQ/ad

Bara 40... ICQ/ad  ICQ/ae

Nä det är fina åkbilar. har kört många 1000 mil i typ 3 och det är inte obehagligt. liite kall i -30 utan Eber. och generatorn pallar inte riktigt 4 st extraljus på vintern, men det är sånt man får ta.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

David, Luleå skrev:
FlashTec skrev:
JBlom skrev:

Värdeutvecklingen på typ3 är inte lika hög som på typ1 och typ2, konstigt nog.
Det är underbara vagnar, mycket bättre åkbilar än typ1/2 tycker jag.
Utbudet på bilar är relativt lågt i Sverige så känner man för att en usa import är värd pengarna hade jag nog satsat på det.

Det gör ju absolut inget om dom passar bra som åkbilar när man har en 40 mil eller nåt sånt till mantorp ICQ/ad

Bara 40... ICQ/ad  ICQ/ae

Nä det är fina åkbilar. har kört många 1000 mil i typ 3 och det är inte obehagligt. liite kall i -30 utan Eber. och generatorn pallar inte riktigt 4 st extraljus på vintern, men det är sånt man får ta.

Då kanske jag inte bör berätta att jag bara har typ tre till Tierps arenan  ICQ/ad

Du får prova med led på extraljusen dom borde väl inte vara lika krävande ICQ/ab

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

8

LED tinar inte underkylt... Nä, på den tiden fanns det inte några LED till extraljusen. Idag hade man kanske testat det. Min lösning då var att koppla ur en av lamporna. Tre räckte generatorn till och man kör ju bara med extraljusen när ingen ser så...


Men om typ 3, en kul grej som man kan göra är att sätta in en typ 4 motor i den, med motorns original kylsystem. Jag har en i min nu och JBlom har i sin. Finns fler också men personligen tycker jag att det är en mycket bra kombo.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

David, Luleå skrev:

LED tinar inte underkylt... Nä, på den tiden fanns det inte några LED till extraljusen. Idag hade man kanske testat det. Min lösning då var att koppla ur en av lamporna. Tre räckte generatorn till och man kör ju bara med extraljusen när ingen ser så...


Men om typ 3, en kul grej som man kan göra är att sätta in en typ 4 motor i den, med motorns original kylsystem. Jag har en i min nu och JBlom har i sin. Finns fler också men personligen tycker jag att det är en mycket bra kombo.

Ok typ 4 motor i typ 3, får be om ursäkt för min okunnighet gällande äldre vw (den äldsta jag ägt hittills var från -91) men vad innebär det? :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

10

En modenare hållbarare kraftigare maskin..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

11

En motor ifrån 70-tals buss (-76 tror jag?) eller från 411/412.
Ger lite extra effekt, med turbo ännu mera effekt. ICQ/ab

Mera känd som jb...

12 Senaste redigerad av David, Luleå (2015-12-18 10:13:46)

Typ 4 motorn kom för att sitta i VW 411 (typ 4) och hamnade även i VW-Porsche 914, Folkabuss/pickupen och efter 411an i efterträdaren 412.
Det är en kraftigare motor med stadigare block och har effekter från ca 70-100hp original och är bygd för det.

Det fiffiga för typ 3 fantasterna är att kylsystemet är liknande och de passar in i motorrummet under bagagerumsgolvet utan större åverkan på karosserna.

VW typ 4 (411)
http://passaratti.fusseltuning.de/damals/10_vwforum1993/vw_411_variant_02.jpg

typ 4 motorn
http://carphotos.cardomain.com/ride_images/1/850/4761/2124880004_large.jpg

Typ 4 i typ 3
http://www.forumbilder.com/images/2015/12/18/IMGP1302.jpg

Min typ 4 motor var på original 85 hp och sen trimmad lite. Men bara det är ju lite bättre än 54original typ 3 hästar

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

13

Tack för tipset, det måste jag definitivt lägga på minnet utifall jag inte köper någon jätterenoverad orginalare  ICQ/ab

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

14

Hur mycket jobb är det att få till ett liknande stuk som på bilden? Vad behövs, typ dropspindlar eller räcker det att ändra orginalfjädring? Behöver man valsa skärmkanter? Något annat man bör tänka på?

https://c2.staticflickr.com/4/3874/15397910221_7bfc19e9b0_b.jpg

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

15

skulle tro att det är luftfjädring på den där.......snygg var den iaf...

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16

Fredde.B skrev:

skulle tro att det är luftfjädring på den där.......snygg var den iaf...

Ja den är sjukt nice och efter vad jag kan se med mitt högst otränade öga så är den orginal i karossen, alltså det som är synligt. Utöver det så är den rejält sänkt med fälgar som passar bilen riktigt bra.

Går det att bygga luftfjädring på orginal upphängning eller kräver det större modifikationer?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

17

Förutom fjädringen så lär man ha mycket jobb med att bygga nya hjulhus... Och kanske även flytta upp motor och låda /framvagn..... ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Har läst en tråd om den där. Luft är jag säker att den har sen en typ1 framvagn tror jag. Utdragna skärmar bak för att få in fälgarna bla.

Mera känd som jb...

19 Senaste redigerad av FlashTec (2015-12-27 13:23:09)

JBlom skrev:

Har läst en tråd om den där. Luft är jag säker att den har sen en typ1 framvagn tror jag. Utdragna skärmar bak för att få in fälgarna bla.


Jo jag hittade två olika sidor om den igår och luft stämmer.
www.cdlc.co/blog/2014/10/27/feat-vw-type-3-1969
www.airmighty.com/Forum/viewtopic.php?f … p;start=10


Hur är det med elsystemen i dom här bilarna, verkar ju finnas både 6 och 12 volts system

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

20

Dom äldre har 6v mins inte brytpunkten när det blev 12v.
Har en -65 Notch med typ4 motor i och den går som en dröm.
Då blev den även 12v konverterad som enligt mig är mycket
bättre.
Går i tankarna att eventuellt annonsera den då intresset av
buss finns i tankarna.

Typ1 -66  Ratlook  (såld)
Notch -65 soltak/2,0l
1303s -73 (skrotas)
Latebay -74 popuppcamper

21

12Volt kom 1967 ICQ/ab

22

Ok så antingen konverterad eller en från senare än 67 ICQ/ab

Hur är det med hjulupphängningar och sånt, är det samma delar oavsett ålder och kaross?

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

23

Här hittar du lite allmän info om typ 3  ICQ/ab
http://www.vwtype3and4club.org.uk/forum … m.php?f=20

24

Hur är det med tillgång till sunkiga objekt? Tänkte om man skulle sätta tänderna i att bygga luftfjädring och bygger allt själv så känns det ju bättre att sätta en kap i ett riktigt råttbo istället för ett finare objekt så man vet vad man kan förvänta sig.  Behövs ju ingen inredning, elektronik och annat lull lull, det enda som väl egentligen behövs är ju ett gäng skärmar och att fästpunkterna för orginal fjädring finns kvar om jag tänker rätt. Rätta mig gärna om jag har fel :-)

Delägare till Bubben - a work in motion, eller något föreställande en calwannabe med 1500 motor

25

Håller på o försöker få liv i en -73 fastback och det man märker ganska fort, är som någon nämnde tidigare åtgången på delar ÄR lite begränsad.

Särskilt rep plåtar och plåtdelar överhuvudtaget är ett äventyr. Så rostfritt objekt som möjligt skulle jag vilja säga är att föredra.
Men vad gör man när man fastnat för en viss modell, allra helst vill jag ha en notch men tyvärr lite utanför min budget.